folie op dak zitten scheurtjes in

JCW

Nieuw lid
Hallo,

Mijn fabiaatje (2011 - 388.500 km) heeft witte dakfolie en daar zijn barstjes ingekomen. Het is inmiddels ook dof.
Het heeft geen zin om met een föhn de folie eraf te halen, ik denk dat het dan in 1000 stukjes eraf komt.

Heeft iemand er ervaring mee om het zelf te verwijderen terwijl het al gortdroog is?
Of is het misschien op te vullen (heb ik al gedaan met een witte permanent marker. Gaat 3 maanden goed en dan scheurt het verder).
Is er iets anders aan te doen?

Ik lees graag, alvast veel dank.
Groeten, Joke

JeSko

Forumguru
Beste is om te wachten tot de zomer, en de auto op een warme dag buiten te zetten, hoe warmer hoe beter, en dan de oude folie verwijderen, door de warmte zal hij zelfs in deze staat heel wat flexibeler worden en "makkelijker" loskomen. Daarna opnieuw laten wrappen, of je lak polieren en beschermen, maar dan ben je wel je two tone kwijt.

JCW

Nieuw lid
Dank jullie wel. Hebben jullie misschien nog een tip, behalve dan iets (scherps) eronder schuiven met het risico de lak te beschadigen, hoe ik het folie het beste – waarschijnlijk in stukjes – kan verwijderen (dus als het warm is, goede tip!). Ik zal daarna de lak beschermen want ik heb nu zoveel onkosten aan de auto gehad dat ik er niet veel geld meer aan kan besteden en opnieuw laten wrappen. Dit had ik eerder moeten doen, maar ja, te laat nu denk ik.

JeSko

Forumguru
Heeft je faabj dakrails? Of is het een egaal dakje? Met een egaal dakje ben je voor ca. 250 euro wel klaar bij de meeste wrappers. Maar begrijp wel dat als je er net veel geld in gestopt heb, dit geen prioriteit is.

Zeker niks scherps onder je lak schuiven, je gaat hem zowiezo beschadigen, als het echt zo geflaked is als je zegt ( heb je mss een foto? ) dan kan je het er voorzichtig met de hogedrukreiniger afspuiten wellicht, anders is het echt laten opwarmen in de zon en eraf trekken, stukje per stukje :D

JCW

Nieuw lid
JeSko, goede tips, dank je wel! Geen dakrails, wel een ophoging aan de zijkanten. En de foto laat het krakelee / flaken zien. Oeps, foto is wat groot
Fabia dak.jpg

JeSko

Forumguru
Dat word prullen denk ik, maar je kan echt best wachten op goed warm weer , dus dat word een 2025 projectje vrees ik. Of je kan de boel verhitten met een heatgun en langzaam los halen.

JCW

Nieuw lid
Het wordt prullen inderdaad en wachten tot 2025. Bedankt voor de adviezen, toch fijn als leek als er iemand meedenkt. De calimero hierboven snap ik niet helemaal. Even kijken hoe ik dit onderwerp kan afsluiten. Het is wel klaar zo.

JeSko

Forumguru
@eriktv

Voor sticker en lijmresten gebruik ik het ook, maar folie heb ik er nog niet eerder met verwijderd, het proberen waard misschien, al denk ik dat de folie wel makkelijker loskomt vanaf de zone waar hij niet gekraakt is, waardoor zo'n caramelschijf niet nodig is.

• Leuk
Waarderingen: JCW

EdK

Forumguru

misschien dat dit het iets makkelijker maakt met verwijderen.
En bij HBM zijn ze wat goedkoper ( wel ander model )

Edit zie dat er al anderen het er ook over hebben

• Leuk
Waarderingen: JCW
Bovenaan Onderaan