Forse afwijking verbruik MaxiDot - te positief

Over de afgelopen 3.900 km geeft boardcomputer een gemiddeld verbruik aan van 4,8 l/100 km (1:20,8). In werkelijkheid - gemeten adhv. tankbeuren - verstookte ik over die afstand gemiddeld 5,4 l/100 km (1:18,6). Een afwijking van 12,5% vind ik fors.

Is bij jullie het verbruik volgens MaxiDot ook fors afwijkend (te positief)?

Waarschijnlijk adhv. het (te lage) verbruik zie je ook een (te) hoge nog af te leggen km-stand: 1.420 km is max op MaxiDot terwijl ik in de praktijk laatst 'slechts'1.056 wist te behalen en er vervolgens 54,91 liter in kreeg.

Bijlagen

• 47667-Afb015.jpg
    47667-Afb015.jpg
    2,7 KB · Weergaven: 8

Okki

Donateur
Mijn 'MiniDot' in de O1 loopt qua verbruik precies gelijk.

Maar vanavond even uitgeprobeerd met de gemiddelde snelheidsmeting. Op de teller precies 100 km p/u gaan rijden, gegevens op nul (onderste knop even ingedrukt houden) en dan kijken.........95 km p/u
confused.gif

Bij 80.......76 km p/u
crazy.gif

Bij 50.......47 km/p/u
shocked.gif

M.a.w. gegevens snelheidsmeter en boardcomputer lopen niet gelijk.
Ik zal het ook nog eens proberen met de afstand.

Ben ook benieuwd wat mijn O2 straks aan zal geven

Roak

Lid
Ik heb er ook geen last van,

eerste 3000 Km gemiddeld 5,4l.
Klopt ook met de tankbeurten tot nu toe.
Ik denk dat bij jou er iets niet klopt met de afstandsmeting, ik haal never nooit 1400 Km, eerder zo rond de 900.

groeten,
Rob

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Roak</font><hr />

Ik heb er ook geen last van, eerste 3000 Km gemiddeld 5,4l.
Klopt ook met de tankbeurten tot nu toe.
Ik denk dat bij jou er iets niet klopt met de afstandsmeting, ik haal never nooit 1400 Km, eerder zo rond de 900.

[/ QUOTE ]

Even voor de duidelijkheid: Ik haal ook geen 1.400 km op één tank, is iets wat Boardcomputer aangeeft. Met zo rustig mogelijk rijden kom ik tot een dikke 1.000 km. De teller 'nog te gaan' staat dan op 0 km resterend.

Maar om terug te komen tot kern van alles: Alleen verbruik klopt niet, dagteller ed. wijken niet af van paaltjes langs de weg.

Bij een volle tank krij ik de melding dat ik ongeveer 1000 kilometer kan rijden op een volle tank. de 1400 die jij ziet na een tankbeurt heb ik nooit gehad....

adee

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Van_307_naar_O2</font><hr />

Over de afgelopen 3.900 km geeft boardcomputer een gemiddeld verbruik aan van 4,8 l/100 km (1:20,8).

[/ QUOTE ]

Geeft de Maxidot bij bovenstaand gebruik 1420 kilometer als actieradius op? Dat vind ik een beetje merkwaardig: gisteren getankt na een verbruik van 4,4 l/100 km. Maxidot gaf actieradius van 1200 km aan. Heb eigenlijk nog nooit een actieradius van meer dan 1200 km op mijn maxidot gezien. Eigenaardig is wel dat ik vandaag meer dan 200 km heb gereden en de Maxidot een actieradius van 1150 km geeft terwijl mijn verbruik toch echt zo rond 4,4 of 4,5 liter per 100 km ligt. De weinig teruglopende actieradius is in mijn auto ook gewoon; ik weet niet beter. Kennelijk zit de afwijking van de Maxidot in mijn auto em hierin
crazy.gif

Uiteindelijk moet ik toch echt vaak na iets meer dan 1000 km tanken en dan rijd ik al een tijdje met een actieradius van 0 km
confused.gif

harmJan

Nieuw lid
Het verbruik van mijn O2 (1.9TDI) is in de praktijk ook minder gunstig dan de boordcomputer aangeeft. Ik rij gemiddeld 1 op 17. Dit verbruik valt me wel iets tegen. Met mijn vorige auto (scenic 1.6 benzine van 2003) was het gemiddelde over 71.000 1 op 13,3.

Misschien vermeld de fabrikant het verbruik van de boordcomputer in de folder.

LenK

Forumguru
Over afwijking boordcomputer is volgens mij al eens geboomd.
Bij mij is de boordcomputer gemiddeld 0.5/100 te optimistisch.
Bij de laatste tankbeurt stond op de boordcomputer als gemiddelde 6.8/100, het berekende gemiddelde was echter 7.3/100. Soms is de afwijking kleiner, soms groter maar altijd optimischer en gemiddeld dus 0.5/100 er naast, dat is dus ongeveer 7.5% (6.8 * 1.075 = 7.31)

Het lijkt alsof de actieradius dan weer wel klopt. Hij gaf na het tanken vanmorgen 760km aan (berekend: 55ltr / 7.3 * 100 = 753km)

JettaFreak

Actief lid
Mijn auto geeft een gemiddelde aan van rond de 1 op 12. Na het tanken blijkt toch iedere keer weer dat ik zo rond 1 op 9 heb gereden. Nu bevat LPG per liter minder energie dan benzine, maar toch. Ook op benzine verbruik ik meer dan de Maxidot aangeeft.

Groet,

JettaFreak

Trol

Lid
En hoe zit het met de gewone boordcomputer? Ik naam aan dat deze gwn dezelfde foute waarde heeft dan?

Okki

Donateur
Zie mijn 1e aangepaste bericht m.b.t. "gewone" boardcomputer (ook wel MiniDot)

M.b.t. de tank actieradius: de Mini/Maxidot stelt die vast aan de hand van de 50 laatste gereden kilometers. Rijdt je dus snelweg 100 km p/u (zuinig) en tank je, dan is de aktieradius groter dan dat je 50 laatste kilometers stadswerk zijn.

bij mij is het gemiddelde volgens de maxidot 15,2 km/l gemeten over een afstand van 3.100 km...zit wel meer dan 2.000 km stadsverkeer in...valt mij erg mee dus
xyxthumbs.gif

(klopt ook met de tankbeurten: 4 om precies te zijn)

Octavia_II

Actief lid
Hi there,

Equal to the speedometer which always display a to high speed, the fuel consumption indication will always be a "little" to optimistic and will indicate a lower fuel consumption than the actual fuel consumption.
crazy.gif

Herewith the procedure to change the fuel consumption indication to display the correct consumption:
grin.gif

Use this excel sheet: to determine the optimum fuel consumption correction value.
3 consecutive fuel action is the minimum for a decent calculation. (The more fuel actions you have the more "measurement faults" will be eleminated/evened and the better the final calculation is!)
Before doing the first logging make sure the tank is initially fully filled to a level wich you can easily be reached/checked again during the last filling action!!

The excel sheet is self explaining and an example is already given, but also herewith a little "manual":
Only the light green area's needs to be filled.
First you have to fill in the current fuel offset (will be 100% if it is not already changed).
Than you have to fill in the data of each filling action.
There is also a conversion line which helps you to enter your data in case your readings are in km/l. (the excel file calculates with l/100km) The file will only go to offsets of maximum 5%, if more needed send me a PM.

After you have filled in the light green parts the optimum fuel offset setting will be display in the right upper corner (in orange)

Now you are ready to change the fuel offset in your vehicle.

Start VAG-Com
1. Select Common Modules, Instruments (0x17)
2. Select functions, then 10 Adaptation
3. Select the proper channel (channel 3 for a Skoda Octavia II)
4. The current offset is shown (most likely 100)
5. Enter the calculated value from the excel file
6. Press Test to let the value be verified by the ecu
6. If Set button is enabled press it to make the changes final

Most likely Adaption channel 3 will always do the trick, but always verify and make sure that this is the case for your vehicle!
regels.gif

Little tip: write down the original value before changing it; in this way you should always be able to return to the original state.
smirk.gif

Ps. NO WARRANTIES and NO LIABILITY FOR CONSEQUENTIAL DAMAGES at all !!!
crazy.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Van_307_naar_O2</font><hr />

Waarschijnlijk adhv. het (te lage) verbruik zie je ook een (te) hoge nog af te leggen km-stand: 1.420 km is max op MaxiDot terwijl ik in de praktijk laatst 'slechts'1.056 wist te behalen en er vervolgens 54,91 liter in kreeg.

[/ QUOTE ]

Je actieradius op je MaxiDot wordt berekend over de laatste 50 afgelegde kilometers.
Kans is dus groot dat, indien je 50 km voor je tankbeurt erg zuinig hebt gereden, er een te hoge actieradius op je MaxiDot komt te staan na de tankbeurt.
Daarom kan het ook zijn dat je actieradius oploopt naarmate je meer km rijdt. Je rijdt zuiniger t.o.v. de vorige 50 km.

Lijkt me erg knap om 1420 km met een tank te rijden.

Heb zelf wel een keer 1150 km in een Polo SDI gereden vanaf Italie.
winkie.gif

___JC___

Forumguru
Bij mij is ie ook te positief inderdaad.

Als ik getankt heb staat er dat ik 1.000km kan rijden tot de volgende tankstop. Is me nog mooit gelukt. Laatst op een ritje naar Zweden haalde ik 900km (1 op 18) maar dan houdt het echt op!

Ik kan me volledig aansluiten bij de poster die een gemiddelde overdrijving van 0,5 l/100 km vaststelt. Bij mij over 20.000 km precies zo.

Bovenaan Onderaan