(foto) Reportage inbouw Fiscon carkit in Yeti

Tallguy

Forumguru
Vandaag had ik om 13:00u een afspraak bij Emiel van Electronic4cars in Beek en Donk. Daar zou een Fiscon Kufatec basic carkit ingebouwd worden in mijn Yeti.

Na een kennismaking met Emiel is hij gelijk aan de slag gegaan met mijn Yeti. 't Was zijn 1e Yeti dus ook voor hem een kleine ontdekkingsreis.

Bij deze een aantal foto's (het zijn er >15 dus in meerdere postings geplaatst). Om andere Yeti-rijders te informeren over het hoe en wat mbt het uit-en inbouwen van een carkit heb ik een fotoreportage gemaakt.

De buitenste omlijsting dient als 1e losgehaald te worden
full.jpg


Daarna de binnenste omlijsting die om het touchscreen gedeelte zit:
full.jpg


Daarna de schroeven op de 4 hoeken loshalen...
full.jpg


...waarna de Bolero eruit gehaald kan worden
full.jpg
 

Tallguy

Forumguru
deel 2 van de foto reportage

Toen was het even schrikken hoe de dealer de aansluiting naar mijn Brodit had gemaakt....1 cm blootliggend koperdraad en het soldeerwerk zag eruit alsof er iemand met flinke bibbers in zijn handen had gesoldeerd. Ook was er al een beschadiging ontstaan in de mantel van de kabel naar de Brodit. Emiel kon het niet over zijn hart verkrijgen dat zo te laten en heeft de boel losgehaald en opnieuw aangesloten. Meteen ook de geschakelde + gebruikt, wat de dealer niet had gedaan (niet handig ivm de accu)./

full.jpg


In het midden is de beschadiging te zien aan de kabel (de losse kabel die omhoog gaat)
full.jpg


De achterkant van de losgehaalde Bolero.
full.jpg


De kap boven in het hemeldak bij de verlichting heeft Emiel inmiddels losgehaald zodat daar straks de microfoon in geplaatst kan worden en de kabel getrokken kan worden
full.jpg
 

Tallguy

Forumguru
deel 3 van de foto reportage

Er is best veel ruimte achter de Bolero, maar je moet natuurlijk wel alle kabels netjes wegwerken. Dat was Emiel wel toevertrouwd! (zie verderop in de reportage)

full.jpg


Emiel is hier druk bezig de bekabeling van de Brodit te verleggen zodat de kabel door het ventilatierooster loopt en niet meer gekneld zit tussen het dashboard en de radio omlijsting.
full.jpg


Om te zorgen voor een nette manier om aan een geschakelde + te komen, heeft Emiel een zekering aangepast, daar een draad op gesoldeerd en achter het dashboard langs naar de middenconsole laten lopen.
full.jpg


De Fiscon Kufatec Plus carkit. Een klein apparaatje wat bijna niks weegt en prima interfaced met het canbus systeem
full.jpg
 

Tallguy

Forumguru
deel 4 van de foto reportage

De microfoon wordt in piepschuim geplaatst wat standaard al in de verlichtingskap zit (rechterkant)
full.jpg


De microfoonkabel loopt over het hemeldak naar de bestuurderskant, achter de airbag langs en dan via de zijkant (achter de deurrubbers langs) naar het zekeringskastje, waarvandaan de kabel achter het dashboard naar de middenconsole wordt gehaald. Emiel is hier druk bezig met het netjes wegwerken van die kabel.
full.jpg


De microfoonkabel hangt nu uit de middenconsole (3,5mm plug). Om het Fiscon kastje netjes weg te werken heeft Emiel ook het gedeelte van de climatronic even losgemaakt en naar voren gehaald zodat hij genoeg werkruimte had. Ook daar blijkt veel loze ruimte achter/onder te zitten...je kan er met gemak 3 blikjes bier kwijt haha
full.jpg


De connectorkabels voor de Fiscon worden gekoppeld aan de bekabeling van de Yeti.
full.jpg
 

Tallguy

Forumguru
deel 5 van de foto reportage

De Fiscon heeft Emiel achterin/onderin geplaatst achter de climatronic module. Daarna kon die climatronicmodule weer terug
full.jpg


Alles netjes weggewerkt op de plek waar de Bolero weer moet komen. Geen losse connectors, niks dat kan rammelen
full.jpg


De Bolero werd daarna teruggeplaatst. Daarna nog via het VCDS systeem de boordcomputer laten weten dat er nu een carkit in zit en een storing weghalen omdat de boordcomputer, tijdens het testen, even de radio niet meer kon vinden.
full.jpg


en zie hier!
full.jpg
 

Tallguy

Forumguru
deel 6 van de foto reportage

en voila: ik heb een carkit! Kan 'm uitstekend bedienen via het multi-functie stuurwiel en de Bolero zelf. De functies of knoppen van het stuurwiel hoefden ook niet aangepast te worden, je krijgt er nl vanzelf een optie bij voor de carkit zodra via VCDS is aangezet dat er een carkit inzit.
full.jpg


full.jpg


A2DF werkt nu ook, verwacht daar trouwens geen state-of-the-art geluidskwaliteit van. Het klinkt een beetje als een halve mono-stereo verbinding.

Mijn dank gaat uit naar Emiel, die uit zichzelf aanbood het gepruts van de dealer te repareren, waardoor hij wel meer tijd kwijt was (alles bij elkaar duurde het 2 uur). Ook de professionaliteit waarmee alles werd aangesloten, ingebouwd en schoongemaakt is zeker een compliment waard voor Emiel!
Het feit dat ik een Fiscon Plus kreeg ipv een basic is een gelukje voor mij....de Basic (die ik had gevraagd) bleek niet leverbaar te zijn. Emiel heeft op eigen initiatief de Plus ingebouwd zonder extra kosten te rekenen!

Wat betreft de inbouwkosten...dat is iets dat men zelf met Emiel zal moeten bespreken.

Wat mij betreft is dit zeker een aanrader voor mensen die een goede carkit willen laten inbouwen door een professional!!
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Zooo dat ziet er goed uit :xyxthumbs:
Ook de foto's geven een goed beeld hoe alles in elkaar zit. :cool:
Toch zuur dat je er achter moet komen dat je "maagdelijke" heilige koe al vanaf het moment van levering littekens meekrijgt door geknoei. :mad:
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Kan ik me goed voorstellen! Ben zelf ook zo’n pietje precies. Zuinig op je auto maar met grote regelmaat grof / lomp gedrag door de monteurs van een garage. Veel gas bij koude motor, geen stoelhoes gebruiken en zo met de overall er in ploffen, vingerafdrukken bij raamstijl (auto even vooruit geduwd met oliehanden), te veel olie er in na beurt, enz. enz. Vaak vooraf bovenstaande zaken gemeld maar dan gaat het toch nog mis, om je groen en geel aan te ergeren.
Hoop dat het bij mijn nieuwe Skoda dealer professioneler aan toe gaat.
 

Tallguy

Forumguru
Misschien niet schokkend, maar ook niet echt netjes om dat zo te laten lijkt me. Maar goed...het topic had ik gemaakt om mensen te informeren over het inbouwen van de carkit in de Yeti...da's het belangrijkste...dat anderen ermee geholpen kunnen worden.
 

MarcoO2

Forumguru
Ziet er goed uit, Kensei! :xyxthumbs: Ben benieuwd naar je gebruikservaringen, post je die hier ook nog een keer?
 

Tallguy

Forumguru
1e ervaringen tot nu toe:
* Ik moest het volume aanpassen van de dialtone en het gespreksvolume. Die stonden om een of andere (onbekende) reden te hard ingesteld. Gewoon op 0 zetten is genoeg.

* het ophangen kan ook via het multi-functie stuurwiel via de keuze "terminate". Uiteraard kan het ook via de Bolero. Je kan dus alles via je stuurwiel doen. Bolero kan dus ook gewoon uit als dat nodig mocht zijn.

* Ik moet nog verder uitzoeken wat ik wel of niet (en waar!) moet instellen aan GSM contacten. Ik heb een HTC Touch HD en daar kan ik bij contacten meerdere telnr's invoeren (dan bundel je mooi alles onder 1 contact). Echter ziet de Fiscon dan meerdere telnr's onder 1 contact en 'vertaalt' dat naar meerdere keren dezelfde naam in de tellijst, maar dan steeds met een ander telnr. Dus bijv. ouders staan er dan 3x in....dat werkt niet zo superhandig.
Dit kan leiden tot:
1. het aanpassen van de contacten in de HTC naar 'Ouders thuis', 'Ouders GSM', 'Ouders GSM2' ofzo....Of ik daar zo blij mee ben weet ik niet.
2. Het zo laten. BIj het kiezen van een contact zie je toch het telnr.

* de microfoon test ik vanmiddag. Moet dan toch een uurtje rijden en kan dan meteen checken hoe de omgevingsgeluiden zijn. Wel is duidelijk dat je de gevoeligheid van de microfoon kan instellen indien nodig.

* Makkelijk is dat je je GSM gewoon in je jaszak kan laten (zolang bluetooth aanstaat). Bij aanzetten contact synced de Fiscon direct met je GSM en kan je al gaan bellen.

* kwaliteit van A2DF is redelijk slecht, maar dat had ik al laten weten. Komt omdat je niet direct op de Bolero 'aansluit' maar via de Fiscon.

@Neptukker: je kan topics waarderen he? :) *hint*
 
Zit er netjes in, een bruine draad blank hebben liggen is niet netjes maar kan ook geen kwaad. De auto zal er niet op affakkelen. Persoonlijk vindt ik de manier waarop een geschakelde plus aangelegd wordt niet zo fraai. Er zijn genoeg mogelijkheden om dit anders te regelen. Ik wil zelf ook wel een fiscon module, wat was je kwijt aan euro's? en hoe ervaar je nu de microfoon. Bij de parrot is het ontvangst op die plek wat minder qua microfoon.

groeten Dennis
 
Heel erg mooie en duidelijke reportage. Zoals het ernaar uitziet gaat mijn nieuwe auto bestelde auto ook naar Emiel voor de Fiscon te laten inbouwen. Ben erg benieuwd.
 

lucvervust

Nieuw lid
Deze week een Fiscon Kufatec laten inbouwen in de Yeti door Ward VANDEURSEN www.vandeursen.be en dat lijkt goed te werken. Ik kreeg wel de waarschuwing dat de overstap van mijn basic NOKIAatje naar een telefoon met Android een extra app zou vragen. Het wordt een SONY Xperia go; iemand enig idee welke app er op moet en hoe ik daaraan kom?
 
Bovenaan Onderaan