fout melding 18048

serena42

Nieuw lid
Hallo.
Ik heb sinds drie weken dat mijn lampje van een storing in het component van het uitlaatgassysteem.
Ben nu twee keer naar de dealer geweest, de eerste keer gingen ze hem uit meten en kwam de meld code 18048 eruit.
Ze hebben gereset en kon weer op weg, maar na drie dagen hup daar brande hij weer.
Ze zeiden als hij weer gaat branden neem dan beide sleutels mee dan lezen we ze uit.
Weer gereset en weer huis waards....
Nu na 10 dagen weer dat lampje.
De eerste keer hadden ze over een apperaatje wat waarschijnlijk dat probleem geeft, ze kunnen hem evt. flashen, maar het risico zit erin dat hij dan echt stuk gaat en moet dan worden vervangen, wat me aardig wat gaat kosten.
Maaar... ik kon er nu gewoon mee door rijden volgens hun tot de volgende beurt ( wat pas volgend jaar zomer is) en dat zit me niet zo lekker.
Wat gebeurd er als onderweg het apperaatje stuk gaat???? en hoe merk je dat???? en wat zijn dan de gevolgen voor de motor verder???
Ik heb ze een mail verstuurd maar tot op heden nog geen reaktie....
Wie heeft ook de klachten gehad met die meld code..
Mijn Fabia combi elegance is van 2001 en heeft bijna 152.000 km erop zitten
 

M1K3RsZ

Actief lid
Hi Serena,

Misschien zou het eerst leuk zijn dat je je even voorsteld hier op het forum!!
Maar goed , ik denk dat je toch beter alles voor de APK volgend jaar kan laten uitlezen om daadwerkelijk te weten wat er aan de hand is voordat we er hier over gaan speculeren wat het zou kunnen zijn/wat er zou gebeuren!
 

Monteurtje

Forumguru
Storing 18048 - Regelapperaat defect. Het gaat om het motorregelapperaat. Kom deze storing ook wel eens tegen. Vaak is wissen voldoende. Maar bij jou komt de storing dus gauw weer terug. Als je verder niks merkt aan de auto kun je wel doorrijden. Maar kan ook zijn dat die wat onregelmatig gaat lopen of helemaal niet meer. Dit laatste ben ik zelf nog niet tegen gekomen.
Als je de storing er helemaal uit wil hebben dan kom je inderdaad om een nieuw regelapperaat uit. Of er moet iets zichtbaars zijn aan de stekkers op het regelapperaat. Of opzoek gaan naar een gebruikt regelapperaat of laten repareren.
 

darkprojectx

Forumguru
Mogelijke verschijnselen:

  • Hij doet het niet.
  • De auto loopt 'vreemd', 'onregelmatig'
Mogelijke oorzaken:

  • Regelmodule defect (vocht?)
  • Regelmodule is intern veranderd (gechipt ?)
Mogelijke oplossingen:

  • Als de auto getuned is neem dan contact op met de tuner want het is zeer onwaarschijnlijk dat de Motor Regelmodule zelf defect is. Dit is geen kwestie van een goede of slechte tuner, dit kan elke tuner gebeuren. Dus nog een keertje: neem contact op met de tuner voor je kostbare onderdelen gaat vervangen...
  • Haal de Regelmodule eruit, check op vocht en maak alle aansluiting schoon
  • vervang Regelmodule
Het lijkt hier dus om de ECU (computer) van de auto te gaan. Deze zelfstandig open maken lijkt me geen goed plan, persoonlijk zou ik de code van de computer opzoeken (staat op een sticker op de computer) en hiervoor bij een demontage bedrijf een vervangende computer zoeken. Een nieuwe kost je bij de dealer richting de 500 euro, bij een demontage bedrijf 50 a 60 euro. Het lijkt erop dat de EEPROM (electrical eraseble programmable read only memory) niet meer zo zuiver is. Indien deze de geest geeft gaat je auto nergens meer heen.

Bij mn vorige auto heb ik ook een dergelijke storing gehad en heb toen een andere computer uit een sloop auto gehaald,
de code staat op de sticker in dikke letters (in dit voorbeeld onderaan rechts langs het vw logo)

GroteFoto-OKWVSJIJ.jpg
 

polf

Senior Member
Ik heb 4 jaar geleden dezelfde fout code gehad. Lees fabia eeprom error maar eens door en zie of je er dingen uit kan gebruiken.(Fabia 2001 1,4 50KW AQW, nu 98k op de teller)
Ik heb zelf VCDS dus dat resetten was altijd een goedkope oplossing. Uiteindelijk na een hoop gepruts aan die kabel boom welke links door de waterbak onder de vooruit loopt is de klacht weg. Sporadisch nu nog wel eens een fout code zonder lampje van de stuurbekrachtiging pomp maar verder geen andere codes.

Weet je of jouw kabel boom is gemodificeerd? (isolatie er vanaf gehaald onder de doorvoer van de waterbak zodat het water er uit kan, als het er in blijft staan verrot de bekabeling van stuur apparaat naar de componenten. Als je zelf een beetje handig bent kun je zelf ook die kabel uitpakken maar je moet er onder de motorkap wel je halve auto voor demonteren. Hopelijk valt het met de schade aan de kabel nog mee. Als dit allemaal pico bello is zou ik pas naar een ander stuur apparaat gaan uitkijken.


Grt Polf
 

Kelvin

Lid
Onlangs ben ik naar de dealer geweest voor een motor-storingslampje. Bij het uitlezen hiervan kwam men erachter dat het ging om een ''sporadische'' storing van de Lambdasonde oid? Zou om een kleine verstoring gaan maar om het lampje uit te krijgen moest er een update (a 50 euro) worden uitgevoerd vanuti de fabriek in Tsjechie. Nu komt het.... de dealer wil wel vooraf toestemming om deze update te doen voor het geval dat het mis gaat. Indat geval zou namelijk het gehele regelapparaat defect kunnen gaan en moeten worden vervangen. De kosten hiervan bedragen in dat geval 1700 euro, VOOR KOSTEN VAN DE KLANT!??!? Natuurlijk heb ik deze gok niet genomen met het vervelende feit dat ik het storingslmapje niet kwijt raak en andere storingen dus niet zal constateren eerder dan het eerste onderhoud. Omdat het mij niet lekker zat heb ik de vraag ook bij PON neergelegd en daar kreeg ik de volgende reactie van:

****************************

Geachte heer,


Hartelijk dank voor uw verzoek waarin u kenbaar heeft gemaakt dat uw ŠKODA Fabia Combi een update nodig heeft. Ik vind het spijtig te vernemen dat u met ongemak wordt geconfronteerd.



De ontwikkeling is echter een continu proces. Hierdoor is het inmiddels mogelijk om voor bepaalde klachten een update uit te voeren terwijl in het verleden het regelapparaat vervangen moest worden.



Ik kan u bevestigen dat er een kleine kans bestaat dat de update niet goed gaat waardoor het regelapparaat alsnog vervangen moet worden. Vanzelfsprekend zullen de kosten met betrekking tot de update c.q. vervangen van het regelapparaat geheel voor uw rekening komen. Dit gezien het feit dat de garantietermijn van 24 maanden, te rekenen vanaf de leveringsdatum nieuw, is overschreden.



Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn.



Met vriendelijke groet,

Pon Mobiel

*********************************

Ik kan er met mijn gedachten niet bij dat in plaats van een update er vroeger een geheel regelapparaat vervangen moest worden zoals PON schrijft. Daarnaast vindt ik het nog vreemder te moeten horen dat als ik akkoord ga met het doen van deze update t.w.v 50 euro en daardoor het regelapparaat dfecet gaat IK ZELF de reparatiekosten moetr betalen??

Als ze mijn auto op de brug zetten en de brug wil daarna niet meer zakken, moet ik dan ook de reparatiekosten voor de brug betalen..... waar gaat dit heen??

Iemand hier die licht op de zaak kan werpen??

Thanks!
 

Cordoba

Forumguru
't Is al een wonder dat deze dealer er deze keer in is geslaagd om de auto uit te lezen (Versluis toch?)
 

Antera

Donateur
het vervangen van de kabelboom KAN de klacht weg nemen maar als dat niet zo is dan is al die tijd het regelapparaat stuk en dan is het wel logisch dat de rekening daarvoor nog steeds voor jouw is. Ten slotte kan het zo zijn dat het regelapparaat nu ook al kapot is maar dit is niet direkt duidelijk omdat er dus auto's zijn na de mod die geen problemen meer hebben

al vind ik wel dat de kabelboom onder coulance gedaan zou moeten worden
 
Bovenaan Onderaan