foutcode 16618

Cees33

Forumguru
Hallo skodarijders,

Ik ben in het bezit van een O2 2.0 TDI en gisteren viel bij mij de turbodruk geheel weg. Noodloop heet dat, geloof ik. Vandaag uit laten lezen en de foutcode 16618 met de tekst "charge pressure control regulating limit surpassed" Volgens mijn monteur kan dit eens gebeuren en is actie nu niet direct noodzakelijk volgens hem. Ik lees hier ook andere meningen. Kan ik hiermee doorrijden en is dat dan niet schadelijk als het nog eens voorkomt. ik heb overigens niet overdreven doorgeaccelereerd. wel maakte mijn turbo de laatste maand een fluit geluid. na het contact te hebben afgezet werkt alles weer prima.

Graag jullie advies wat te doen.

Alvast bedankt

hemi24

Forumguru
mijn tip: het (onderdruk)slangetje vervangen dat zorgt voor de aansturing van de variabele turbogeometrie. Komt vaker voor bij de 2.0TDI.

arjants

Nieuw lid
Controleer alle turboslangen eens of er niet eentje is losgeschoten, het fluiten kan daar ook mee te maken hebben nl. (ervaring :tongue: )
Mocht dat er allemaal goed uitzien, laat dan je auto eens uitlezen met vagcom op de waardes van je N75 en MAF sensors.

Ben je misschien ook een erg rustige rijder?
Dan willen de verstelbare schoepen van de turbo (VNT) nog wel eens vast gaan zitten.
Voel ook even het stel stangetje van de turbo zelf, deze moet niet al te stroef zijn
De auto dan lekker op toeren even in duitsland "uitlaten" wil dat eventueel nog verhelpen.
vwgarrett080xc.jpg

Bovenaan Onderaan