Hallo,
sinds een maand of twee ben ik eigenaar van een Skoda Octavia met een 2.0L AZJ motor, waarbij achteraf een AG G3 installatie is ingebouwd. Het voertuig is van 2002 en heeft 153.000 km op de teller.
Ongeveer een week nadat ik ben gaan rijden met deze auto is voor het eerst het motor-management-lampje gaan branden. Uitlezen hiervan gaf foutcode: 16804 - catalyst system below threshold.
Een inefficiënte catalisator lijkt mij sterk, aangezien deze auto op gas rijdt en de uitstoot derhalve al lager is dan andere brandstoffen. Dus houden we het op een glitch en heb ik de foutcode gereset.
Na het resetten van de foutcode komt deze toch steeds weer terug. Meestal na een paar honderd kilometer rijden, en als ik zo'n 80 km/u rij in zijn vijfde verstelling en de motor goed doorgewarmd is.
Bij de dealer is de auto aan de computer geweest. Catalysator efficiëntie is tijdens de meting op 99% gemeten, dus boven verwachting. Ook de beide lambdasondes lijken goed te werken.
Wat wel op valt is dat de secundaire luchtinlaatpomp niet meer aan lijkt te slaan, in ieder geval niet bij een koude start. Dus misschien ook niet wanneer de catalysator extra lucht nodig heeft voor een betere verbranding. De luchtinlaatpomp en het relais zijn getest en zijn in orde.
Afgelopen twee weken begint de auto zelfs met een koude start slecht aan te slaan. Maar dat kan ook een gevolg zijn de dalende temperatuur.
Wij vermoeden nu dat de motortemperatuursensor defect is. Iemand nog andere ideeën ? Alle hulp is welkom.
Milan.
sinds een maand of twee ben ik eigenaar van een Skoda Octavia met een 2.0L AZJ motor, waarbij achteraf een AG G3 installatie is ingebouwd. Het voertuig is van 2002 en heeft 153.000 km op de teller.
Ongeveer een week nadat ik ben gaan rijden met deze auto is voor het eerst het motor-management-lampje gaan branden. Uitlezen hiervan gaf foutcode: 16804 - catalyst system below threshold.
Een inefficiënte catalisator lijkt mij sterk, aangezien deze auto op gas rijdt en de uitstoot derhalve al lager is dan andere brandstoffen. Dus houden we het op een glitch en heb ik de foutcode gereset.
Na het resetten van de foutcode komt deze toch steeds weer terug. Meestal na een paar honderd kilometer rijden, en als ik zo'n 80 km/u rij in zijn vijfde verstelling en de motor goed doorgewarmd is.
Bij de dealer is de auto aan de computer geweest. Catalysator efficiëntie is tijdens de meting op 99% gemeten, dus boven verwachting. Ook de beide lambdasondes lijken goed te werken.
Wat wel op valt is dat de secundaire luchtinlaatpomp niet meer aan lijkt te slaan, in ieder geval niet bij een koude start. Dus misschien ook niet wanneer de catalysator extra lucht nodig heeft voor een betere verbranding. De luchtinlaatpomp en het relais zijn getest en zijn in orde.
Afgelopen twee weken begint de auto zelfs met een koude start slecht aan te slaan. Maar dat kan ook een gevolg zijn de dalende temperatuur.
Wij vermoeden nu dat de motortemperatuursensor defect is. Iemand nog andere ideeën ? Alle hulp is welkom.
Milan.