foutcode: 16885 P0501 Octavia RS 2002

MarkRS

Nieuw lid
Goedenavond,

M'n eerst post hier.. ;)

Probleempje:

foutcode: 16885 P0501
nl Wagen snelheidssignaal (G22) onaannemelijk signaal
du Fahrzeug-Geschwindigkeitssignal (G22) unplausibles Signal
en Vehicle Speed Sensor (G22) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes. Intermittent, cruisecontrole werkt ook niet, waarschijnlijk een gevolg.

Afgelopen zaterdag de connector van G22 losgehaald, maar zat geen vocht in. Wel even contactspray ingespoten. Opnieuwe gereset en de auto heeft 25KM zonder motormangement lampje die brand(cruisecontrole werkte niet).

De snelheidsmeter werkt gewoon goed, en heeft nooit gehapert.

Iemand enig idee?

BVD

Mooi forum!

MarkRS

Nieuw lid
Kijk daar kan ik wat mee.

Remlichten branden wel, maar de schakelaar zou misschien iets slecht contact kunnen maken? vooral als ik heel zacht rem of niet rem.

Is dit een enkelpolige schakelaar die ik zo door kan meten? Ik ben goed met electronica, maar de link tusssen snelheidssensor en remschakelaar....

Weet iemand toevallig het onderdeelnummer? dan kan ik een nieuwe bestellen.

Moet je deze nog afstellen oid?

Bedankt..

TurboBooster

Forumguru
Als die schakelaar defect zou zijn werken de remlichten niet en werkt ook de cruise-control niet.
Dit is mij al eens overkomen.
In jou geval werkt de schakelaar dus wel, want wel remlichten.
Heb je de cruise-control schakelaar ook al een maal gereset, helemaal uit en dan weer op aan?

MarkRS

Nieuw lid
Ik heb nog een oudere type cruisecontrol die je niet uit kunt zetten. Ik heb de type met 1 drukknop, de nieuwere hebben een wipschakelaar. Cruisecontrol hendel is een jaar geleden een keer vervangen.

Ik ga morgen even de schakelaar en bedrading bekijken/doormeten. schakelaar kost +/- 10,- misschien dat ik heb voor de zekerheid gewoon vervang.

Andere tips blijven gewoon welkom;)

TurboBooster

Forumguru
Er zit toch een schuifschakelaar aan de voorkant.
Indien deze volledig naar rechts is geschoven staat de cruise-control uit.
Weer een stand naar links en hij staat weer aan, volledig naar links en hij plust (+) de snelheid.
Met de drukknop verminder je de snelheid (-).

Ronnie

Forumguru
Speedsensor G22 zit op de bak toch? (bij de aandrijfas) Ik zou daar de fout gaan zoeken. De sensor is dubbelwerkend (4 draden als ik het goed heb) 1 kant is voor de tacho. Ik weet niet of je een VW navi in de auto hebt, anders kun je de pulsen nakijken op de "Gala" aansluiting van de radio, als de auto op contact staat en je duwt 'm iets vooruit moet er op de Gala pin een puls komen.
Op de Sensor in de bak moet 1xplus12V, 1xmin12V staan, de andere draden zijn de pulsdraden voor tacho en motronic/ABS(dit is ook de pulsdraad voor de CC).
Dus ga maar eens eerst meten op de sensor.
Ga je de pedalen nameten, vergeet dan ook het koppelingpedaal niet!

Vdub

Actief lid
haal je radio er gewoon ff uit, check of de fout terugkomt, vermoedelijk is het snelheidssignaal achter de radio de boosdoener.

MarkRS

Nieuw lid
VDUB had gelijk!

Snelheidsnoertje van de radio gehaald, foutcodes gewist en mijnn cruisecontrol doet het weer!

Bedankt voor het meedenken!

groetjes mark

MarkRS

Nieuw lid
ja klopt, druk bezig met de tuin he ;) en de dubbel din chinese navi laat zich niet zo makkelijk eruit halen.

Wat ik wel vreemd vind is dat mijn auto altijd iets schokte als hij koud was, dit is nu ook weg....

Bovenaan Onderaan