Foutcode 17588: lambdasonde sluiting naar +

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Gisteren ging ineens het motormanagement lampje aan.
Vandaag heb ik hem laten uitlezen en de volgende code was gelogd:

VAG 17588: P1180: Lambda sonde sluiting naar +

Na uitlezen is de storing gereset en tot nog toe niet teruggekomen. Toch wil ik me erin verdiepen. Meestal zijn dit soort dingen de voorbode voor problemen.

Nu heb ik gezien op Problemcar dat een aantal mensen (toevallig?) ook allemaal met 1.4 motoren deze fout hadden, en dat het vervangen van de lambda sensor voor hun niet geholpen had.

Iemand enig idee of dit een euvel is?
 

Ronnie

Forumguru
Ga de bedrading van de sonde naar boven eens na, met name de stekker.....
Waarschijnlijk een beetje gecorodeerd......
 

ronald_j

Actief lid
Ja, het zou kunnen. Er zit ook een LPG systeem aan. Ik zal eens kijken of dat ook het signaal aftapt. Dat wil ook nog wel eens tot problemen leiden als het allemaal wat ouder wordt.
 

Ronnie

Forumguru
LPG geeft vaker problemen door de relatief hoge temperatuur en magere verbranding,
al moet ik zeggen dat ik in de 60.000km dat ik de Fabia heb nog nooit een dergelijk probleem heb gehad......
 

ronald_j

Actief lid
Je moet wel kleppen hebben die daar beter tegen kunnen, maar die moderne gasinjectiesystemen lopen in elk geval wel altijd Lambda=1. Dus het is geen verklaring voor het gebrekkige signaal.

Mijn ervaring is dat LPG-systemen altijd als eerste aangewezen worden als schuldige, terwijl het vaak aan andere dingen ligt.
Waar je wel voor moet oppassen is, dat ze de kabelboom netjes afgewerkt hebben. Dat is vaak niet het geval. Ik zal dus eerst maar eens kijken of we losse contacten hebben.

Het zou nog kunnen dat het massacontact slecht is, en dat hij daarom naar + gaat.
 

ronald_j

Actief lid
Inmiddels bijna 4 jaar later zijn er weer ontwikkelingen. Ik kreeg deze foutmelding de laatste tijd steeds vaker. Nu heb ik ook merkbare verschijnselen. Als ik ongeveer met 2000 toeren rijd en continu even veel gas geef dan zie ik dat het toerental gaat pendelen. Hij gaat dan vloeiend heen en weer van bijv. 1900 naar 2000 en weer terug. Dat is belast en onbelast gelijk. Als ik in zijn 1 of 2 rijd is dat behoorlijk irritant, want je merkt duidelijk dat de auto ervan gaat schudden.
Mijn vermoeden is dat de lambda sensor te langzaam geworden is en dat de regeling er telkens overheen schiet. Ik ga hem dus maandag laten vervangen.

Ben benieuwd.
 

ronald_j

Actief lid
Ok, de eerste ervaringen.
Het maakt wel uit, maar lost niet alles op. Ik voel wel dat het schakelen in de stad beter gaat. De motor pakt lekkerder op.
Wel heb ik nog steeds het pendelen en onregelmatig stationair. Ik vrees dat het vervangen van de lambda sensor vooral de foutmelding heeft opgelost en weinig van de symptomen.
Misschien toch maar eens een nieuww gasklephuis proberen? Of kan het zijn dat er nog ergens na de gasklep valse lucht binnenkomt?
De motor is een BBZ. Is daar iets over bekend?

Nog een andere vraag? Kun je in de meetwaarde blokken ook de eigenlijke stand van de gasklep uitlezen, of alleen de stand die hij zou moeten hebben als hij goed werkt?
Ook zou ik graag eens de TPS uitlezen.

Enig idee waar ik kan vinden in welke blokken deze uit te lezen zijn?
 
Bovenaan Onderaan