Foutcode P0141 fabia 1

whwh

Lid
Hallo,

ik heb motormanagement geregeld branden. Auto uitgelezen en krijg foutcode P0141. Hoe kan ik deze storing het beste te lijf gaan? is dit de lambda sonde of iets anders? zo ja waar vind ik deze precies?

bedankt alvast!
 

Ronnie

Forumguru
Misschien makkelijker als je even de motorcode vermeldt.......
Meestal is het de (verwarming van) de Lambdasonde.
Enkele motoren hebben er 2, eentje voor- en eentje na de kat.
 

Ronnie

Forumguru
motorcode staat in de kofferbak links, op een sticker onder de mat.
Doe het bouwjaar er ook even bij.....
 

Ronnie

Forumguru
Het is een 4 draads Lambda na de kat, over de bruin/witte en de blauw/rode draad van de sonde kun je met een multimeter meten of de verwarming nog werkt (lage weerstand, zo tussen de 20 en 60 ohm ongeveer),
voor de kat zit een 5 draads sonde, hier de bruine en de blauw/rode draad meten.
Wel even de stekkers lostrekken, de blauw/rode draden staan in serie.
Als de verwarming niet werkt, sonde vervangen.
Succes!
 

Bijlagen

  • AQW Dec. 18 19.29.jpg
    AQW Dec. 18 19.29.jpg
    181 KB · Weergaven: 26

whwh

Lid
Hallo,

Bedankt voor uitleg, lampje was uit, nu weer aan. opnieuw uitgelezen. he nu ook P0140 erbij staan. wat is het meest waarschijnlijke kapotte sensor?
 

Ronnie

Forumguru
Meest waarschijnlijk is de achterste Lambdasonde de boosdoener, komt het meest voor bij VW.
Maar je kunt nog eerst even de stekker nazien of er misschien corrosie op de contacten zit.
Ik heb het dus over de sonde NA de katalysator.
 

Cordoba

Forumguru
Bedrading gecheckt en verwarming doorgemeten, dat je een nieuwe lambda gaat bestellen?
Gerrit Speek zegt het volgende:
Mogelijke verschijnselen:
Mogelijke oorzaken:
  • De weerstand van het verwarmingselement is te hoog
  • Het weerstandselement heeft intern kortsluiting of onderbrekingen
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar het weerstandselement
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en/of aansluitingen van/naar het weerstandselement
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang de lambdasensor
  • NB: het weerstandselement kan niet separaat van de lambda-sensor worden vervangen

En voor P0140 geeft Gerrit Speek de volgende info:


Zuurstof (Lambda) Sensor Bank-1 Sensor-2 geen activiteit
Mogelijke verschijnselen:
  • Emissielampje brandt
  • Motor loopt in vrijloop onrustig (niet altijd)
  • Verhoogd brandstof verbruik
  • Zwarte rook uit de uitlaat
  • Bougies roeten
Mogelijke oorzaken:
  • Kortsluiting in de referentiespanning van de lambda-sensor
  • Lambda-sensor vervuild of defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang lambda-sensor
  • Vervang lambda-sensor
Extra info:
  • Deze foutcode betekent dat het lucht-brandstof mengsel in het geheel niet wordt aangepast door de lambda-sensor of de ECu
  • Lambda-sensor en Fuel-trim
  • Referentiespanning is de sensorspanning die ECU geeft aan de sensoren
 
Hallo allemaal, ik ben sinds 5 mei in het bezit van een Skoda Fabia 1.4 Combi 2002.
Nu heb ik sinds enkele weken de P0140 foutcode.
Heb het zelf uitgelezen met een bluetooth receiver en de gratis Torque app.:jaja:

*De auto rijdt normaal, sputtert niet, houdt niet in, loopt stationair ook goed, motorisch in orde....
De foutmelding is er een paar daagjes uit geweest, en nu weer terug.

Het is dus de Bank-1, sensor-2.
Ondanks mijn speurtocht op internet heb ik enkele vragen;
1) Kan - en hoe lang - kan ik hier mee door rijden zonder de sensor (lambda) te vervangen? (kan dit schadelijk zijn voor de motor?)

2) Is dit de sensor (na de kat) die de verbranding "meet" of "regelt"? (aansluitend op vraag 1)

3) Om uit te sluiten dat het de sensor is, kan ik deze doormeten (zo ja, hoe en waar precies) bijvoorbeeld met een multimeter? - ik lees ook met contactspray inspuiten... waar dan precies (onder de auto?)
Ik hoop dat iemand mij van aanvullende informatie kan voorzien...
Grts Guus
 
Bovenaan Onderaan