Foutcode P017200

Wij hebben nu voor de 3e keer dat het motormanagement lampje gaat branden. Elke keer schijnt dit foutcode P017200 op te leveren.
-Oorspronkelijk is meen ik de klep in het gasklephuis vervangen en toen ik vroeg of deze ingeregeld was kreeg ik te horen "gereset" . Ik ben alleen niet 1 op 1 bij dit gesprek geweest.
-De voorgaande 2 keren is er een flesje (ik gok forté) in de benzinetank gegaan en reden we een week of 3 á 4 zo rond voordat de melding weer kwam.
-Het plan zou nu zijn om de verstuivers eruit te halen en deze op te sturen om te laten testen. Wat alleen al 200 kost.
-Wij ondervinden eigenlijk geen problemen tijdens het rijden. Enige wat mij opvalt is dat het koud starten net een tikkie langer lijkt te duren dan nodig zou moeten zijn. Dit is al vrij lang zo en ik denk dan aan de accu want onze O1 had dit ook totdat ik de accu verving.

Wat kan ik nog vragen aan de garage om te controleren?
Wat is haalbaar om garanties te vragen dat hiermee het probleem wordt opgelost?
Het zal niet voor de eerste keer bij ons maar ook bij anderen zijn dat doordat een ander onderdeel defect is dit soort zaken worden veroorzaakt. Pestpokke auto's..........
 
Andere vraag: is er, bij voorkeur omgeving Amersfoort, iemand die gespecialiseerd is in dit soort problemen? Ondanks de goede wil van de dealer die het nodige wil gaan regelen zie ik onze vakantie over 2 weken in het water vallen. Want na het nodige leeswerk begrijp ik dat het wel aan 10 dingen kan liggen.
 

oco1979

Forumguru
P017200 is te rijk mengsel.
Kan aan veel liggen:
Bougies
Bougiekabels(indien aanwezig)
Bobine(dubbele is, kan ene slecht zijn)
Injector(en) die blijven hangen
Klep verbrand of slecht werken, vuil opslag.
Compressieverlies
Lambdasonde defect
Vals lucht(plastieke inlaat barst in)
Themperatuursensor defect(koud aangeven waardoor deze rijker blijft)
bedradingsprobleem.
.......
 

Bakkertje

Forumguru
Mooi lijstje @oco1979, de rosstech site geeft onderstaand lijstje:

16556/P0172 - System Too Rich, Bank 1
Possible Symptoms
  • Irregular behavior
Possible Causes
  • Fuel system
  • Excessive fuel pressure
  • Leaking or contaminated fuel injectors
  • Leaking fuel pressure regulator
  • Low fuel pressure or running out of fuel
  • Vapor recovery system
  • Air leaks after the MAF
  • Vacuum leaks
  • Improper seated engine oil dipstick
  • Stuck EGR valve
  • Oil overfill
  • Cam timing
  • Cylinder compression
  • Exhaust leaks before or near HO2Ss.
 

oco1979

Forumguru
Mooi lijstje @oco1979, de rosstech site geeft onderstaand lijstje:

16556/P0172 - System Too Rich, Bank 1
Possible Symptoms
  • Irregular behavior
Possible Causes
  • Fuel system
  • Excessive fuel pressure
  • Leaking or contaminated fuel injectors
  • Leaking fuel pressure regulator
  • Low fuel pressure or running out of fuel
  • Vapor recovery system
  • Air leaks after the MAF
  • Vacuum leaks
  • Improper seated engine oil dipstick
  • Stuck EGR valve
  • Oil overfill
  • Cam timing
  • Cylinder compression
  • Exhaust leaks before or near HO2Ss.

kan deze niet direct gevonden, maar zelf uit eigenervaring genoteerd :D
 
Allen dank voor de reacties. Deze lijst had ik inmiddels zelf ook gevonden. Ik had alleen een nieuwe vraag gesteld, weet iemand een specialist voor dit soort zaken?
 
Omdat de werkplaats chef een behoorlijk verhaal had heb ik besloten de auto toch bij de dealer onder te brengen. Inmiddels zijn de injectoren getest en ultrasoon gereinigd. Wat niet zo'n prettige boodschap was dat niet zeker was of de reiniging het probleem zou oplossen. Er zou nu getest moeten worden in de auto. Alleen heb ik geen technicus gesproken en hoop ik dat het verhaal iets positiever is. Het leek mij nu niet zinvol daar nu al een discussie over te gaan voeren. Ik heb mij wel ingelezen: https://automotive-werkplaats.nl/ni...5827-vervuilde-injector-geeft-vertekend-beeld
En bij diesel buchli staat ook interessante info.

Op dit moment geen goed nieuws. Ik moet teruggebeld worden maar het schijnt dat na terugplaatsen melding weer verscheen. Lijkt alsof het erger wordt. Eerst reden we weken rond voordat lampje ging branden.
 
Laatst bewerkt:
Update: Ze kunnen het niet vinden. Er is al het nodige geprobeerd waaronder ook lambdasonde wissel. Omdat er eigenlijk geen rijproblemen zijn rijden we er nu mee door en wordt er voor augustus een nieuwe afspraak gemaakt.
 

vleier

Forumguru
hopenlijk komen er er dan wel achter. Maar als een code zoveel mogelijke problemen weer geeft dan kost het ook wel een beetje tijd om erachter te komen welke het precies is.
 
En weer een update. Nadat de auto was opgehaald ging asr, esp en motormanagement lampjes branden gestotter en hield ermee op. Na even gewacht te hebben kon er weer mee gereden worden. Natuurlijk direct terug naar de garage. Toen hadden ze zoiets van hé. Bougiekabels en bibine zijn vervangen. Iemand van de garage heeft dit weekend ermee rond gereden zonder problemen. Wel raar idee dat iemand in jouw auto rondrijd.... Maar het lijkt er goed uit te zien.
 
En de laatste update voor de zoeker. Lees ik hier boven "bibine".... da's het nieuwste model bobine:)

Bobine en bougiekabels verhaal schijnt puur toeval geweest te zijn en was gewoon kaduuk en stond los van het hele verhaal.
Nadat de auto weer gecontroleerd was zijn we er mee op vakantie geweest, na ca. 450 km weer lampje aan. Voor de zekerheid gebeld maar ze hadden al gezegd dat we er mee door konden rijden. Zoiets van nog 1500 km gereden en alleen op de terugweg een hachelijk moment gehad op de middelste rijbaan voor een verkeerslicht naar de Gotthardtunnel. Maar dat liep af met het flink doorstarten door een pechhulpman.

Na de vakantie weer naar de garage. En jawel, het echte euvel is gevonden. Een ring tussen cilinder en spruitstuk bleek kapot.
Pon Hoogland heeft het mijn inziens heel netjes opgelost waarbij zij een zeer aanzienlijk deel van de kosten dragen.:cheer:
Had het goedkoper gekund? Misschien wel, maar de auto lijkt zuiniger en beter te rijden dan ooit tevoren en zo moeten we gewoon de 4 ton kunnen halen:jaja:
 
Bovenaan Onderaan