foutcode P0183 brandstof temperatuur sensor defect

hallo allemaal,

in de auto ging een lampje aan van een motor. na het uitlezen bij de garage blijkt de brandstoftemperatuur sensor te zijn die defect is. ( P0183)

mijn vraag is of dit onderdeel zelf te vervangen is en waar dit onderdeel zit aan de auto?

ik hoor het graag.

Ronnie

Forumguru
Ook goedenavond..... Voorstellen is ook hier niet verboden.......
Tevens zou het makkelijk zijn om te weten om welk type motor het gaat?

Maarten

Forumguru
Welkom hier!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!

Ronnie

Forumguru
Ik hoop dat je er zo iets mee kunt:
Je kunt 'm vinden onder no. 13.
Rechterzijde (versn.bakzijde):

Bijlagen

• Oct. 2 Motoren met motorcode BKC.doc
    154 KB · Weergaven: 35
Maarten,
Ik heb me na mijn weten vorig jaar al eens op de meet en greet voorgesteld, maar heb het zonet nogmaals gedaan.
geen probleem maar dacht dat ik het al gedaan had.

Welkom hier!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!

Ik heb onder kap de sensor via de foto van je kunnen vinden, maar ik wou hem even doormeten. weet je ook hoe de connector los kan. is dat aan de de rechte kant schroevendraaier een lip opwippen en eraf schuiven?

ik heb de connector eraf kunnen krijgen maar ik zat de connector te meten naar massa, maar dat is niet het geval dus de bedrading is goed. maar op de connector meet ik volgens mij geen spanning van bv 12v wanneer komt er spanning op de connector?

Antera

Donateur
Hoeveel polig is hij want kan goed zijn dat hij massa gestuurd is. Heb nog wel even gekeken toen ik thuis was in het schema maar volgens mij geeft ie allee n ee weerstandswaarde

Antera

Donateur
Dit soort sensoren werken altijd met een weerstandswaarde en ook ik kan die nergens terug vinden dus helaas. Ofniemand moet het willen of kunnen nameten

bedankt een ieder die meegedacht heeft aan mijn vragen ik zal nu nog mjn sensor doormeten of hij echt defect is volgens tabel en eventueel een nieuwe bestellen.

Rallye

Forumguru
De tabel lijkt overigens te gelden voor een Octavia I. Gelden voor een Octavia II dezelfde waarden? Of gebruik je de waarden alleen om te kjken of hij echt stuk is?

ik heb de waardes gebruikt om te kijken of hij stuk was, maar is nog moeilijk af te lezen als ik met een infaroodmeter de temp. wil aflezen van de sensor. ik heb vandaag een nieuwe sensor er tussen gezet, moet alleen nog uitlezen en foutenwissen omdat ik het motorlampje nog aan zie.

Cordoba

Forumguru
Ik ben zelf ook even aan het na spitten geweest en kom deze grafiek uiteindelijk tegen http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk1/images/octavia-mk1-1513.png . het geeft een weerstandswaarde inderdaad aan en bij elke temperatuur een andere waarde.

Ik denk dat het om een PT1000 gaat: dat is een platina weerstand die een nominale weerstand heeft van 1000 Ohm, maar de weerstand varieert met de temperatuur. Die verandering van de weerstand wordt via een schakeling gebruikt om de temperatuur te meten. Overigens zijn er PT1000's in verschillende grootte en verschijningsvormen, daarnaast zijn er ook PT100's (met 100 Ohm weerstand) gebruikelijk. Als ze niet meer werken zijn er 2 mogelijkheden die ik ken: of een breuk waardoor ze weerstand oneindig hebben, of een kortsluiting waardoor ze ongeveer weerstand nul hebben.

Ik heb nu dus de sensor vervangen en de storing uitgelezen en gewist, maar de storing blijft. ik denk dat het nu aan de bekabeling kan liggen maar waar gaan de draden heen. heeft iemand hier een bedradingschema of kan iemand het mij uitleggen waar ik moet zoeken.
ik las ook ergens dat er een zekering voor zat die misschien kapot is, maar heb geen idee of dit echt zo is en welke dat dan moet zijn.

Ik heb vandaag de bekabeling doorgemeten en is gebleken dat 1 draad van de sensor een breuk in zat. ik heb deze doorgeknipt aan beide zijde en nieuwe draad gelegd. computer gereset en lamp blijft uit en geen storingen meer uit te lezen.

Ik heb nu dus de sensor vervangen en de storing uitgelezen en gewist, maar de storing blijft. ik denk dat het nu aan de bekabeling kan liggen maar waar gaan de draden heen. heeft iemand hier een bedradingschema of kan iemand het mij uitleggen waar ik moet zoeken.
ik las ook ergens dat er een zekering voor zat die misschien kapot is, maar heb geen idee of dit echt zo is en welke dat dan moet zijn.

Bovenaan Onderaan