foutcode P0420

husky

Nieuw lid
Ik heb een Octavia I 2.0 (benzine) uit 2003

Paar weken is het storingslampje (motormanagement) gaan branden, ANWB heeft P0420 uitgelezen en aangegeven dat het de lamdasonde betreft. Storing was gewist voordat ik er erg in had met als gevolg dat de dealer de volgende dag niets kon uitlezen...

In de tussentijd is er ongeveer 1250km mee gereden en gisteren bleef het lampje weer branden. Vanochtend naar de dealer geweest, P0420 uitgelezen met de diagnose: Katalysatorsysteem, cilinderrij 1, werking te gering, sporadisch

Volgens de dealer ligt het aan een verstopte katalysator en moet deze vervangen worden. Aangegeven dat ANWB heeft aangegeven dat het aan de lamda ligt. Reactie dealer: Kan idd zijn dat ANWB dat uitleest maar het ligt toch aan de kat en die moet vervangen worden.

Iemand ervaring met deze storing en/of ogenschijnlijk afwijkende diagnoses? Overigens heeft de dealer aangegeven dat het vervangen van de katalysator ongeveer 800 a 900 euries gaat kosten... Schoonmaken van de kat behoort volgens de dealer niet tot de mogelijkheden. Op internet zag ik net iets over regenereren? Wat is dit en zou dit een oplossing kunnen bieden...

Wellicht wat veel vragen maar ben een echte leek...

Kijk even hier.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16804.html

Het schoonrijden van een kat zal niet echt gaan. Dit is volgens mij meer voor een diesel waarbij het roetfilter een minimum temperatuur nodig heeft om goed te kunnen werken.
Dit wordt in normaal stadverkeer niet berijkt waardoor regeneren nodig is. Maar correct me if I'm wrong. Ik heb meer ervaring met diesel motoren.

Sucses

husky

Nieuw lid
Thnx voor de info...heb net een second opinion laten uitvoeren en het is idd de kat. Bij de dealer 800-900 euro. Iemand een idee waar je kwalitatief goede alternatieven kan kopen?

Gieliovd

Forumguru
Kassa zeg ik.

Trouwens... je hebt 1250 km gereden zonder melding, vandaar ook de aanvulling dat het een sporadische melding is.

Als je die melding er weer uitflikkert (of zelf eruit gaat) en hij over 1250 km weer komt... Dan zou ik persoonlijk die kat lekker laten hangen.

Maar goed, als het een consequente melding wordt moet dat ding er echt onderuit. En als je een leek bent dan is zelf monteren misschien niet zo eenvoudig.

Bovenaan Onderaan