Foutcode P0441 en P155A

Richard N.

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben Richard, 38 jaar en woon in het mooie Enschede. Sinds een aantal jaren rij ik een Skoda Octavia 2, 1.2 tsi, motorcode CBZB. Een echte kilometervreter met inmiddels bijna 248.000 km op de teller.

De afgelopen weken heb ik enorm last van vermogensverlies. Bijvoorbeeld in de 5e versnelling van 80km/pu naar de 100 km/pu of in de 6e versneller van de 100 km/pu naar de 120 km/pu, merk je dat de auto gewoon niet wil. Heel lui en het duurt bijna 2 minuten om de snelheid te verhogen.

Na het uitlezen van de auto kwamen de volgende codes naar voren:

P0441 en P155A. De laatste code lijkt fabrikant specifiek te zijn volgende GerritSpeek. De volgende zaken zijn al gecontroleerd/gedaan/vervangen:

-MAP Sensor vervangen
-Ventiel carterontluchting was afgebroken, reeds vervangen
-Check op vacuumlek (middels remmen reiniger te spuiten op de slangen bij draaiende motor)
-EGR Klep verwijderd, helemaal schoongemaakt en terug geplaatst.

Dit alles had geen resultaat. Het gekke is, dat het check engine lampje nog wel brandt, de code P0441 is verdwenen, maar het probleem is nog steeds aanwezig. Op internet kwam ik nog wat tips tegen zoals het vervangen/checken van de ABS/snelheidssensoren. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoop dat iemand van jullie mij een duwtje in de goede richting kan geven. Ik heb ook op dit forum naar soortgelijke topics gezocht, bij velen was het probleem na jullie tips opgelost. Bij mij helaas niet.

ps. Ik ben geen monteur, maar laten we het een gemotiveerde hobbiyst met gezond boeren verstand noemen ;).
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Je hebt je al goed ingelezen, goed om te zien!

Over je probleem: het lijkt erop alsof je je vooral op de eerste foutcode hebt gericht (en blijkbaar met succes!), maar je problemen lijken me meer gerelateerd aan de 2e foutcode. Een incorrecte turbodruk (of zelfs helemaal geen turbo) zou heel goed kunnen verklaren wat je beschrijft.

Voor P155A zijn er volgens Gerrit Speek 3 opties: druksensor van de turbo, controleklep van de turbo, of de ECU. Volgens mij is bij de 1.2 TSI de MAP sensor degene die de inlaatdruk meet, en die heb je al vervangen. Kan evt nog aan de bekabeling liggen, die zou ik dus nog even nalopen.
Anders is de actuator (regelklep) de eerstvolgende verdachte, die is wel redelijk aan de prijs (€200), maar schijnt ook wel eens kapot te gaan. Onderdeelnummer 03F198725C.
 
Laatst bewerkt:

Richard N.

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie! Erg leuk! Ook voor inhoudelijke info natuurlijk!

Ik heb zojuist even e.e.a. bekeken en nog even verder gelezen op het internet. Ik heb 2 foto' bijgevoegd, want ben even in de war. Foto 1 is de MAP sensor, die heb ik reeds vervangen. Foto 2 is wat mij in de war maakt. Je ziet een sensor die identiek is aan de MAP sensor en die zit middels een klepje vast. Dit terwijl er wel een voorbereiding zit voor 2 boutjes. Als ik het onderdeelnummer invoer op google, kom ik op een MAP sensor. Kan het zijn dat er 2 MAP sensoren zijn?

Daarnaast zie je ook een zogenaamde ventiel ontluchtingsklep (als ik het goed zeg). Zou dit ook een euvel kunnen zijn? Volgens mij is dit een onderdeel van de turboslang?

De actuator checken gaat wel voorbij mijn kennisniveau, dus dat zal ik moeten uitbesteden, of toch nog even veel lezen en youtuben
 

Tees

Donateur
Ik denk dat er wat misgegaan is met het uploaden van de foto's. Waarschijnlijk zijn ze te groot, dat is een vaker voorkomend kwaaltje op t forum hier.
 

paulus1977

Nieuw lid
Hallo allemaal
Bedankt voor de goeie info hier
ik kon niet vinden of dit forum gesloten was/is maar ik heb ook de p155a storing ik heb allebei de map sensoren vervangen maar nog de storing dus de actuator is de volgende.
Nu had ik gelezen dat als je die vervangt de auto een update moet krijgen weet iemand dat misschien ik hoor het graag
Mvg paul
 

Tees

Donateur
Een update zal t niet zijn, maar mogelijk wel het inregelen / hercalibreren van de actuator. De ECU wil tenslotte graag weten wat de begin- en eindstand van die klep is, anders krijg je nog steeds niet de gewenste turbodruk. Daar heb je iemand met VCDS of OBDeleven voor nodig om dat voor je te doen.
 

paulus1977

Nieuw lid
Voor iedereen met de p155a storing heb ik een goude tip als je de motor kap open doet en de auto start moet je goed luisteren als de actuator/ wastegate kapot is is dit makkelijk te herkennen aan een fluitend geluid gevolgd door een ratelend geluid, en als je en plakbandje of de stang van de actuator/wastegate maakt kan je zien of hij heen en weer beweegt bij starten en gas geven als hij niet of een klein beetje heen en weer gaat is het klaar met de stelmotor.
Ik had een filmpje op YouTube gevonden en daaruit bleek dat bij mij het geval was ik kan het filmpje proberen te uploaden
ik hoop dat t werkt
Groetjes en bedankt voor de tips die ik las hier
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan