Foutmelding Barometric Pressure sensor

dimi74

Banned
Afgelopen weekend via Vag com wat software aanpassingen laten uitvoeren en gelijk laten uitlezen.
Hierbij kreeg ik de volgende fout melding

1 Fault Found:
000262 - Manifold / Barometric Pressure Sensor (G71) / (F96)
P0106 - 000 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 2

Weet iemand wat deze melding inhoudt. Wat moet er vervangenen worden/ kosten?
Kan het kwaad als je hiermee door blijft rijden?
 

SHEDAI

Lid
nl Sensor druk inlaatspruitstuk (G71) of Sensor Barometerdruk (F96) onaannemelijk signaal
du Saugrohrdruck (G71) oder Luftdruck (F96) unplausibeles Signal
en Manifold Absolute Pressure (MAP) (G71) or Barometric Pressure (BARO) (F96) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes

Mogelijke verschijnselen:
  • Storingslampje (MIL) brandt
  • Onjuiste stationair loop
  • Motor loopt ruw
  • Zwarte rook uit de uitlaat
  • Hoog brandstof verbruik
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96) defect
  • (F96) vervuild, defect
  • (G71) vervuild, defect
  • Lek in inlaat of uitlaat
Mogelijke oplossingen:
  • Kontroleer bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96)
  • Check op lek in inlaat of uitlaat
  • Check (meetwaardeblokken / vervang (G71)
    • check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
  • Check (meetwaardeblokken / vervang (F96)
    • check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
  • Vervang de ECU, maar check eerst de software versie; ECU vervangen is de allerlaatste oplossing
Extra info:
  • De MAP sensor reageert op veranderingen in de laaddruk. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie stroom. Binnenin de MAP sensor zit een weerstand die dat voltage doet veranderen naarmate de laaddruk verandert en dat veranderende voltage wordt naar de ECU terug gestuurd. Dat signaal is essentiëel voor de ECU om de brandstof toevoer te kunnen bepalen. Foutcode P0107 wordt gedetecteerd als de ECU een voltage ziet dat lager is dan 0.25 Volt
  • Op sommige kleinere auto's is een paar maal geconstateerd dat een slecht geconstrueerde ECU deze fout kan veroorzaken. Er zijn ook problemen bekend met 'Timing Chain Tensioners' die deze fout kunnen veroorzaken. Kijk eerst in de juiste TSB (Technical Service Bulletin) / TPL's (Technical Problem Solution) voor meer informatie
  • De ECU gebruikt de MAP sensor om de laaddruk te monitoren. Let op: bij sommige motoren is de BARO sensor geïntegreerd in de MAF sensor (Mass Air Flow), sommige motoren hebben een gecombineerde MAF / BARO sensor en ook een MAP sensor, waarbij die MAP sensor als backup aanwezig is voor het geval de MAF sensor defect is. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie signaal. Meestal voorziet de ECU de MAP sensor ook van een massa signaal. Als de laaddruk verandert dan brengt de MAP sensor de ECU hiervan op de hoogte. Stationair is het voltage ca. 1 - 1.5 Volt en bij 'plankgas' ca. 4.5 Volt. Als de gasklep, de wagensnelheid en/of de EGR flow verandert dan kijkt de ECU naar de laaddruk. Als de ECU geen verandering ziet in gasklep, wagensnelheid en EGR flow bij een snelle toename van de MAP waarde, dan wordt foutcode P0106 gedetecteerd
 
Bovenaan Onderaan