Foutmelding en standaard uitrusting

Weet niet of ik het hier goed plaats, anders excuus.

Sinds gisteren in het bezit van een octavia combi 1.2 TSI uit 2015 met 29.000 km op de teller, opgehaald bij de dealer.

We waren nog geen 10 kilometer onderweg toen het lampje van het uitlaatgassencontrolesysteem brandde (waarschijnlijk al vanaf het begin, maar viel toen ineens op). Merk verder (nog) niks aan de auto met het rijden, maar zal het toch laten nakijken, de auto krijgt ook een beurt binnenkort.

In hoeverre mag ik verwachten dat de dealer de melding kosteloos verhelpt? (Bij proefrit was de melding er zeker niet)

Maar wat mij eigenlijk opviel is dat de melding op het dashboard niet terugkomt bij de auto status op het display, is dat normaal? Had eigenlijk verwacht dat daar dan ook een melding zou staan, maar daar staat dat er geen meldingen zijn voor de auto.

Daarnaast heb ik een vraag over wat je standaard mag verwachten bij de uitrusting van de auto. Het viel mij namelijk op dat de lifehamers er niet inzitten, maar de houders wel. Ook mis ik volgens mij de speciale dop (weet de benaming even niet) voor de velgen eraf te halen. Hoort dit niet gewoon bij de standaard uitrusting van de auto?

Sowieso rommelige aflevering, navigatie kaartje zat er niet in, die wordt nageleverd als ook de reserve sleutel die nog in het andere filiaal ligt.
 

Cordoba

Forumguru
Dop voor de slotbouten van de velgen hoort er gewoon bij. Wielsleutel is afhankelijk of het een auto met of zonder reservewiel betreft (bij plaksetje, krijg je geen wielsleutel en geen krik).

Lifehammers worden er vaak als service in geplaatst, maar houders betekent dat ook de hammers zelf er in horen. Mogelijk bij het poetsen verwijderd en vergeten.

Foutmelding direct melden, desnoods vanavond nog via de mail, zodat het is vastgelegd. Oorzaak kan iets onschuldigs zijn zoals een losse stekker of kapotte zekering, maar kan ook een serieus probleem zijn.

Geen idee bij welke dealer je de auto gehaald hebt, maar hij heeft wel heel veel steken laten vallen.

Edit: Auto van 11 maanden oud, hebben ze wel slordig afgeleverd, oude demo van de dealer?
 
Laatst bewerkt:
Dop voor de slotbouten van de velgen hoort er gewoon bij. Wielsleutel is afhankelijk of het een auto met of zonder reservewiel betreft (bij plaksetje, krijg je geen wielsleutel en geen krik).

Lifehammers worden er vaak als service in geplaatst, maar houders betekent dat ook de hammers zelf er in horen. Mogelijk bij het poetsen verwijderd en vergeten.

Foutmelding direct melden, desnoods vanavond nog via de mail, zodat het is vastgelegd. Oorzaak kan iets onschuldigs zijn zoals een losse stekker of kapotte zekering, maar kan ook een serieus probleem zijn.

Geen idee bij welke dealer je de auto gehaald hebt, maar hij heeft wel heel veel steken laten vallen.
Er zitten houders in het deurvak, maar dus geen lifehamers erin. Slotbout ga ik nog even checken, niet helemaal zeker hoe dat ding eruit ziet en of hij er nu wel of niet bijzit. Er zit geen reservewiel in, wel een vierkant kastje om je band op te pompen denk ik? En een langwerpig iets van zwart staal lag erbij.

Foutmelding is gemeld via mobiliteitsnummer, maar ga morgen bellen met de dealer.

Ga de naam niet noemen nu, ze krijgen een kans om het te herstellen, maar het is allemaal wel slordig.
 

Cordoba

Forumguru
Bij een reparatieset, zit inderdaad een pomp en een patroon met reparatiemiddel. Lang zwart stalen ding, zou de krik kunnen zijn, die er eigenlijk niet bijhoort. Dus check ook even of de reparatieset compleet is. Persoonlijk zou ik voor een reservewiel gaan (of in de zomer een winterwiel in de koffer, en in de winter een zomerwiel), met een krik. Loop je ook niet het risico dat een band niet te repareren is (altijd in het weekend) en dat je op vakantie ergens in de middle of nowhere strandt.

Ander probleem met plakset, is dat die patronen maar 2-3 jaar houdbaar zijn, met als gevolg dat de kans groot is dat mensen met te oude onbetrouwbare patronen rondrijden.

Slotbout zit normaal op de (lichtmetalen) velgen (1 per velg), en je hebt een speciale sleutel om 'm los te krijgen: aan één zijde past ie op een slotbout, en aan de andere kant ziet ie eruit als gewone wielbout, zodat je wielsleutel daar op past.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad dat is het sleepoog dat je erin moet schroeven als de auto gesleept moet worden. (ik heb tot nu toe alleen metaalkleurige uitvoeringen gezien, dus dacht niet aan een sleepoog)
 
Even een update, morgen wordt de foutmelding uitgelezen :)
En ga ik tevens even in gesprek met de verkoper over de verdwenen lifehamers en andere zaken, to br continued!
 
Update:

Storing is uitgelezen en komt van de lambdasonde. Melding is nu reset en bij de 30k beurt gaan ze er nog naar kijken.

Voor nu is het lampje uit :)

De lifehamers, tja die zaten er al niet meer in toen zij hem kregen. No big deal, koop een set bij de action.
Wat betreft de slotbout, die zitten er niet op, dus ook dat is opgelost.
 
resetten is een wel heel gemakkelijke oplossing van de verkopende partij natuurlijk... tegen je terug komt voor een beurt is de garantie al voorbij?
Haha nee zo erg is het niet, ik kon nu even snel langskomen om uit te lezen, maar binnen nu en 1000km moet hij voor zijn beurt.
En de garantie loopt nog wel, de auto is nog geen jaar oud ;)
Daarnaast hebben ze het opgeschreven dat er bij de beurt dieper naar gekeken moet worden.
 
Bovenaan Onderaan