Foutmelding 'Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit'

E

Ex-lid 9621

Beste forumleden,

Na het preventief inspuiten van de connector van de voorste lambdasonde met kontaktspray, kreeg ik voor het eerste de volgende meldingen:

16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
P0130 - 35-00 - -

en

16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1
P0171 - 35-00 - -

Hierna de connector gespoeld met IPA en gereinigd met een wattenstaafje, maar het storing bleef als -intermittent- terugkomen.

Naast de kabels naar de sonde op de connector (onder een dekseltje) vond ik het volgende stuk elektronica met slecht uitziende solderingen. Morgen ga ik deze punten solderen om te zien of de storing opgelost is.

Heeft iemand enig idee waarvoor dit ding dient?
 

Bijlagen

  • connector-voorste-lambda.jpg
    connector-voorste-lambda.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 42
E

Ex-lid 9621

Eindelijk gevonden; De voorste sonde blijkt een 6-polige brandband lambdasonde te zijn. Op het plaatje hierboven is de ref. weerstand of condensator te zien.

* Vanaf de kabelboom splitsing (naast veerpoot) t/m de sensor, de bekabeling en connectors gecontroleert op beschadigingen > niets te zien.
* Op de (losgenomen) connector van de sonde zelf, meet ik alleen de weerstand van het verwarmingselement. De rest is open of boven de 200ohm.
* Op de (losgenomen) connector van de auto meet ik 4 volt tussen pin 4 en 6

Toch krijg ik met een MaxiScan ms509 bij (vagcom measureblocks crashed op mijn laptop) de voorste sensor alleen een vaste waarde van 1.275v te zien, terwijl de achterste sensor mooi schommelt tussen 0,1 en 0,9v.

Als ik zekering nummer 9 lostrek, de connector lostrek en de motor start, dan blijft de MaxiScan 1.275v aangeven op sonde 1. Het is mij niet duidelijk of hij dan de laatst opgeslagen waarde laat zien of dat er ergens spanning op de signaaldraad staat.

Een nieuwe sonde plaatsen vindt ik geen probleem, maar ik weet niet of de ECU nu ook defect is. Is de (signaal)verbinding tussen de sonde en ECU nog op een of andere manier te testen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

oco1979

Forumguru
Werking en controleren Lambdasonde:


De Lambdasonde ook wel lambda genoemd is een sensor die in de uitlaatpijp gemonteerd is. De sensor bestaat uit een speciaal hol huis, aan een zijde gesloten, waarvan het binnenste deel met de buitenlucht verbonden is, terwijl de buitenwand omstroomt wordt door hete uitlaatgassen. De sonde reageert op zuurstof in het uitlaatgas d.m.v. de opwekking van een spanningssignaal (variabele weerstand) Deze meet dan ook het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Bij moderne auto's ziet men vaak twee in plaats van een lambdasonde in het uitlaatsysteem. De computer (ECU) gebruikt de signalen die de lamda verstuurd om de brandstof verhouding samen te stellen (brandstof-lucht mengsel) De lambdasonde heeft een voorverwarming zodat deze snel reageert bij koude motor. De functie van de lambdasonde is met name voor een schone verbranding en dat er zo min mogelijk schadelijke uitlaatgassen worden uitgestoten. Het is dan ook mogelijk dat door een defecte lambdasonde (schadelijke stoffen) op den duur de katalysator kapot kan gaan. Conclusie: De katalysator heeft de lambdasonde nodig om goed te kunnen functioneren. Ook kan de auto bij een defecte lambdasonde meer brandstof gaan verbruiken.


Lambdasonde testen controleren:


  • Laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het gaspedaal ligt in te drukken.

  • Let er op dat je de gaspedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!

  • Blijft de motor stabiel dan is er met de lambdasonde waarschijnlijk niets aan de hand.(zie levensduur)

  • De lambdasonde wekt zelf een spanning op deze varieert tussen de 0.1 en 0.9 volt. Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.

  • De verwarmingsweerstand kan met een losgekoppelde stekker via de witte kabels aan de kant van de lambdasonde gemeten worden, indien hoger dan 30 Ohm Lambdasonde vervangen.
 

oco1979

Forumguru
Eindelijk gevonden; De voorste sonde blijkt een 6-polige brandband lambdasonde te zijn. Op het plaatje hierboven is de ref. weerstand of condensator te zien.

* Vanaf de kabelboom splitsing (naast veerpoot) t/m de sensor, de bekabeling en connectors gecontroleert op beschadigingen > niets te zien.
* Op de (losgenomen) connector van de sonde zelf, meet ik alleen de weerstand van het verwarmingselement. De rest is open of boven de 200ohm.
* Op de (losgenomen) connector van de auto meet ik 4 volt tussen pin 4 en 6

Toch krijg ik met een MaxiScan ms509 bij (vagcom measureblocks crashed op mijn laptop) de voorste sensor alleen een vaste waarde van 1.275v te zien, terwijl de achterste sensor mooi schommelt tussen 0,1 en 0,9v.

Als ik zekering nummer 9 lostrek, de connector lostrek en de motor start, dan blijft de MaxiScan 1.275v aangeven op sonde 1. Het is mij niet duidelijk of hij dan de laatst opgeslagen waarde laat zien of dat er ergens spanning op de signaaldraad staat.

Een nieuwe sonde plaatsen vindt ik geen probleem, maar ik weet niet of de ECU nu ook defect is. Is de (signaal)verbinding tussen de sonde en ECU nog op een of andere manier te testen?

Ofwel ben ik mis maar de eerste sensor lambdasonde moet schommelen "voor" de kat en achter de kat stabiel blijven.

Want eerste is voor ideaal mengsel en tweede is controle van de kat zelf.(schommelen van deze is kat defect)

:pieker:.

http://www.tiepie-automotive.com/nl/Measurement_examples/Sensors/Oxygen_Sensor_Zirconia
 
Laatst bewerkt:
E

Ex-lid 9621

Bedankt voor de info jongens,

Ik neem aan dat ik op de gegevens van de MaxiScan MS509 kan vertrouwen (O2B1S1(V) 1.275 en 02B1S2(V) 0.435. Van S1 (type LSU 4.9) blijft de voltage altijd statisch en S2 (type LSU 4.2) schommelt tijdens het rijden.

* De eerste sonde komt met:16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1 P0171 - 35-00 - - (ondanks dat deze op 1.275v, te rijk blijft hangen).
* De tweede sonde zie je voor en na de bovenstaande foutcode vaak naar de 0.89V gaan (te rijk, en dat is te ruiken ook)

* De tweede sonde controleert de eerste. Aangezien de tweede sonde te lang een rijk mengsel achter de kat meet, komt hij uiteindelijk met de conclusie 16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit P0130 - 35-00 - -

Er is duidelijk iets mis met de eerste sonde, maar wat ik niet kan plaatsen, is dat de ECU 1.275V aan blijft geven na het lostrekken de stekker van de eerste sonde en ook na 1 minuut stationair laten lopen.

Je zou zou verwachten dat met losgenomen stekker, de voltage (tijdens stationair draaien) van eerste sonde na X seconden naar 0V zou gaan en foutmeldingen zal geven (niets op het instrumenten paneel of in het geheugen te zien). Of houdt de ECU de laatst gemeten waarde langer vast dan 1 minuut omdat hij blijft wachten op een signaal van de sensor (zie ook hieronder)

http://www.aa1car.com/library/wraf.htm
Oxygen Sensor Outputs

An ordinary oxygen sensor is really more of a rich/lean indicator because its output voltage jumps up to 0.8 to 0.9 volts when the air/fuel mixture is rich, and drops to 0.3 volts or less when the air/fuel mixture is lean. By comparison, a wideband O2 sensor or A/F sensor provides a gradually changing current signal that corresponds to the exact air/fuel ratio.
Another difference is that the sensor's output voltage is converted by its internal circuitry into a variable current signal that can travel in one of two directions (positive or negative). The current signal gradually increases in the positive direction when the air/fuel mixture becomes leaner. At the "stoichiometric" point when the air/fuel mixture is perfectly balanced (14.7 to 1), which is also referred to as "Lambda", the current flow from the sensor stops and there is no current flow in either direction. And when the air/fuel ratio becomes progressively richer, the current reverses course and flows in the negative direction.


Ik wil graag een kennisbank artikel met de juiste diagnose maken voor auto's met een soortgelijke 047 906 262 (Bosch 0 258 007 355 / 250.000KM of 15 Jaar) sensor als het probleem verholpen is.

Want de meeste garages (hier in de regio in ieder geval) zullen nagenoeg blind de eerste sensor vervangen a 250 euro (zonder daarna te testen of uitlezen). Als dat niet werkt, 320 euro onderzoekkosten voor een mogelijk kapot draadje in de kabelboom, om daarna voor 500 a 1000 euro je ECU te vervangen.

Ik moet zeggen dat de connectors van mijn SimosP rondom voorzien zijn van een kit. Geen idee of dit standaard is, maar je kan nu ook niet even de draden aan die zijde kortsluiten/doormeten.

-edit- Wacht, deze sensor zend zelf geen voltage uit van 0.1v tot 0.9v, maar een stroompje over twee draadjes die door de ECU vertaald worden. Het kan zijn dat de MS509 gewoon die data niet kan verwerken. Ik ga even een laptop win Win10 + VagCom installeren, misschien dat hij dan niet vastloopt bij het openen van de measurement blocks. Het is een Skoda PON, geen Ferrari!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
E

Ex-lid 9621

@oco1979 , Ik heb het systeem ook gecontroleerd op valse lucht na de gasklep (brandstofdampopslag, slang naar oliedop, pakking gasklep en uitlaatspruitstuk) > ok en zelfs de inlaatdruksensor geeft netjes de buitendruk aan in VAGCOM (motor uit).

Weer opnieuw de kabels van sensor op weerstand doorgemeten; alleen 3 ohm tussen pin 3 > 4 (verwarmingselement kabels wit/grijs).

Aan de connector van auto meet ik (met losgekoppelde accu) 0 ohm van 3 > massa, alleen 60 ohm van pin 2 > 6
Met contact aan: 4 volt op 3 > 4 en 0v op pin 6 > 2.

Heb de hele middag gezocht op het internet naar een juist schema van beide connectors > niet te vinden.

Met VAGCOM uitgelezen:
01 motor > measuresblocks > groep 001 > labda = 30.1% stationair en 36% bij 2400 rpm.
01 motor > measuresblocks > groep 006 > labda blijft constant 0.4%

Of moet het groep 32 zijn waar ik moet meten?

Er moet toch een snellere manier zijn om (zonder speciale apparatuur) de staat van de sensor, connectors en bekabeling naar de ecu te controleren zonder eerst de sonde te vervangen?
 
E

Ex-lid 9621

Hmm, verklaard dit de 60 ohm tussen pin 2 en 6 aan de connector van de auto? (allebij gevoed met 12V?) Heater element zit inderdaad tussen 3 en 4. De documentatie (Vraagbaak / Fabia manuals) die ik hier heb, klopt dan in ieder geval niet.

http://www.wbo2.com/cable/lsuconns.htm
 

Bijlagen

  • 7057scon.gif
    7057scon.gif
    2,9 KB · Weergaven: 19
  • 7057hcon.gif
    7057hcon.gif
    2,1 KB · Weergaven: 18
E

Ex-lid 9621

Hieronder de juiste VAGCOM data. (Bleek eerst een fout in VagCom 3.11 of Windows 10 te zitten).

Geen vacuumlekken te vinden, MAP sensor is -na- deze test nog schoongemaakt.
Na de korte 5 minuten test hieronder, komt toch de volgende foutmelding:

16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1
P0171 - 35-00 - -

Deze onderstaande storing nog niet gezien na de test, maar kan later pas komen:

16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
P0130 - 35-00 - -

Wat mij opvalt aan deze gegevens, is dat het mengsel altijd te arm is (volgens de eerste labda sensor), maar de benzine is te ruiken uit de uitlaat. Is dit een duidelijk gevalletje defecte eerste lambda of iets anders? (Kan even niet meer goed interpeteren). Welke slimme jongen kan dit wel?

Group 002: MAP sensor
1009.8 bar bij 0 rpm
550,8 bar bij 1120 rpm
499,8 bar bij 1088 rpm
397,8 bar bij 800 rpm
275,4 bar bij 2496 rpm
275,4 bar bij 2592 rpm
275,4 bar bij 2624 rpm
275,4 bar bij 2656 rpm
397,8 bar bij 832 rpm
418.2 bar bij 800 rpm
275,4 bar bij 2496 rpm
275,4 bar bij 2592 rpm
275,4 bar bij 2624 rpm
418,2 bar bij 800 rpm
397,8 bar bij 800 rpm
418,2 bar bij 800 rpm
989 bar bij 0 rpm

Group 032 en 033 (Lambda B1S1)
S1 idle,S1 partial load,control value,oxygen sensor voltage
99.2 2% 0% 1.48v 0 rpm
0% 0% 30.1% 2.38v 1120 rpm
0% 0% 30.1% 2.85v 1088 rpm
1.6% 0% 30.5% 2.85v 800 rpm
0% 2% 30.1% 2.89v 2496 rpm
0% 2% 30.1% 2.89v 2592 rpm
0% 2% 30.1% 2.89v 2624 rpm
0% 2% 30.1% 2.89v 2656 rpm
1.6% 0% 30.1% 2.93v 832 rpm
1.6% 0% 30.1% 2.93v 800 rpm
0% 2% 30.1% 2.93v 2496 rpm
0% 2% 30.1% 2.93v 2592 rpm
0% 2% 30,1% 2.93v 2624 rpm
1.6% 0% 30.1% 2.93v 800 rpm
1.6% 0% 30.1% 2.93v 800 rpm
1.6% 0% 30.1% 2.93v 800 rpm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
E

Ex-lid 9621

Bovenstaande samengevat:

In block 033 (pre-cat oxygen sensor control value & voltage) blijven de short-trim waardes hangen op 30.1% en ~2.90v (too lean/te rijk aan zuurstof). De MAP sensor lijkt goed en een vacuumlek is niet te horen, met de hand te voelen of waar te nemen aan de MAP waardes (dient tussen 300 en 400mbar te liggen bij idle volgens sommige websites).

Uitgaande van de site http://www.aa1car.com/library/wraf.htm:

What to Check: How the sensor responds to changes in the air/fuel ratio. Plug a scan tool into the vehicle diagnostic connector, start the engine and create a momentary change in the air/fuel radio by snapping the throttle or feeding propane into the throttle body. Look for a response from the wideband O2 sensor or A/F sensor. No change in the indicated air/fuel ratio, Lambda value, sensor voltage value or short term fuel trim number would indicate a bad sensor that needs to be replaced.


Geen veranderingen in de waardes (control value) en de voltage tijdens een paar keer gas geven betekent nagoeg dat de sensor zelf stuk is. Maar het kan ook zo zijn dat er in de bekabeling of connector een slechte verbinding of sluiting zit.

Als je de de weerstanden tussen alle 6 de pinnen aan de kant van de sensor meet, dan zal je alleen een weerstand van rond de 3-4 ohm moeten meten op pin 3 > 4 / grijs > witte kabel (heater). De weerstand tussen de andere pinnen moet hoog of oneindig zijn.

De connector aan de autozijde kan je ook doormeten met afgekoppelde accu. En er mag alleen een connectie met de massa van de auto zijn op pin 3 (heater massa). En de weerstand tussen pin 2 > 6 (calibratieweerstand > lp) dient rond de 60ohm te zijn. De weerstand tussen de andere pinnen moet hoog of oneindig zijn.

De ECU zelf kan ook nog defect zijn waardoor deze steeds de zelfde voltage meet (omgezet). Maar de ecu meet wel een lagere spanning als alleen het contact aan staat. Ik heb alleen nog niet getest wat de voltage doet met losgekoppelde stekker (zou dan 0v moeten zijn?).

Weet iemand of ik zo de juiste diagnose heb gedaan (voor een kennisbank artikel)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Hieronder de juiste VAGCOM data. (Bleek eerst een fout in VagCom 3.11 of Windows 10 te zitten).

Geen vacuumlekken te vinden, MAP sensor is -na- deze test nog schoongemaakt.
Na de korte 5 minuten test hieronder, komt toch de volgende foutmelding:

16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1
P0171 - 35-00 - -

Deze onderstaande storing nog niet gezien na de test, maar kan later pas komen:

16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
P0130 - 35-00 - -

Wat mij opvalt aan deze gegevens, is dat het mengsel altijd te arm is (volgens de eerste labda sensor), maar de benzine is te ruiken uit de uitlaat. Is dit een duidelijk gevalletje defecte eerste lambda of iets anders? (Kan even niet meer goed interpeteren). Welke slimme jongen kan dit wel?

.....

Ik heb het niet in detail bekeken, maar dit lijkt mij logischer wijze te kloppen: als de diagnose van de ECU is dat je mengsel te arm is(terwijl je brandstof/lucht verhouding mogelijk wel in orde is), zal ie het mengsel rijker maken, en ruik je dus benzine in de uitlaatgassen.
 
E

Ex-lid 9621

Bedankt voor de verheldering. Sorry voor mijn verwarring en speculaties, Ik moest mijzelf ook eerst inlezen voordat ik begreep wat ik in mijn auto had hangen, daarna nog begrijpen hoe je een diagnose op deze sensor kan stellen > alleen via de ECU zelf. Niet met een multimeter of met een ouderwetste scoop.

Gisteren nog naar een garage geweest en het onderstaande scoopbeeld laten zien. Hij kon er ook weinig zinnigs over zeggen of het de sensor zelf is of bijv. een kabel/connector. De sensor heeft tijdens deze testrit heel kortstondig correct gewerkt en dan alleen tijdens het stukje achteruitrijden uit het parkeervak. Dit gedeelte is met een gele lijn aangeven.

Uitleg fueltrim hier:

De Lambda control value (short fuel trim) waarde moet normaal tussen de -10% en +10 schommelen met een nette afgeronde sinus in het scoopbeeld (niet hoekig, want het is een wideband labda = gracieuse sinus). In de ideale situatiuatie blijft de waarde altijd 0. Oudere sensoren zullen langzamer reageren dan nieuwe.

Stomme is dat er geen lampje op mijn dashboard gaat branden, ondanks het risico van een katalysator meltdown. Nieuwe sensor is pas dinsdag/woensdag binnen (nergens op voorraad, behalve bij de dealer voor 260 euro, nu heb ik de sensor voor 99 euro). Ik heb alleen de connector aan de autozijde nog niet opengemaakt (hoe krijg je de kabelpinnen eruit zonder gereedschap van 60 euro?, platgeslagen paperclip?
 

Bijlagen

  • VagCom-capture-wideband-labda-Skoda-Fabia.jpg
    VagCom-capture-wideband-labda-Skoda-Fabia.jpg
    317,8 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt door een moderator:
E

Ex-lid 9621

En voor geintresseerde: De VAGCOM logs voor de VAG-Scope (de files eerst hernoemen van *CVS..txt naar *.CVS). De grafiek van hierboven is terug te vinden in O2TEST1-LOG-01-002-032-033.CSV.
 

Bijlagen

  • O2TEST1-LOG-01-002-032-033.CSV.txt
    57,1 KB · Weergaven: 4
  • O2TEST2-LOG-01-003-032-033-1.CSV.txt
    77 KB · Weergaven: 0
E

Ex-lid 9621

Bedankt heren,

Probleem opgelost na het plaatsen van de nieuwe Bosch sensor. De fuel trims blijven nu netjes in een schommeling tussen +10% en -10%. De spontane breuk in de oude sensor is niet terug te vinden. Geen rede gevonden waarom het MM lampje niet aan ging ondanks defecte sensor.
 
Bovenaan Onderaan