Bedankt voor de info jongens,
Ik neem aan dat ik op de gegevens van de MaxiScan MS509 kan vertrouwen (O2B1S1(V) 1.275 en 02B1S2(V) 0.435. Van S1 (type LSU 4.9) blijft de voltage altijd statisch en S2 (type LSU 4.2) schommelt tijdens het rijden.
* De eerste sonde komt met:16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1 P0171 - 35-00 - - (ondanks dat deze op 1.275v, te rijk blijft hangen).
* De tweede sonde zie je voor en na de bovenstaande foutcode vaak naar de 0.89V gaan (te rijk, en dat is te ruiken ook)
* De tweede sonde controleert de eerste. Aangezien de tweede sonde te lang een rijk mengsel achter de kat meet, komt hij uiteindelijk met de conclusie 16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit P0130 - 35-00 - -
Er is duidelijk iets mis met de eerste sonde, maar wat ik niet kan plaatsen, is dat de ECU 1.275V aan blijft geven na het lostrekken de stekker van de eerste sonde en ook na 1 minuut stationair laten lopen.
Je zou zou verwachten dat met losgenomen stekker, de voltage (tijdens stationair draaien) van eerste sonde na X seconden naar 0V zou gaan en foutmeldingen zal geven (niets op het instrumenten paneel of in het geheugen te zien). Of houdt de ECU de laatst gemeten waarde langer vast dan 1 minuut omdat hij blijft wachten op een signaal van de sensor (zie ook hieronder)
http://www.aa1car.com/library/wraf.htm
Oxygen Sensor Outputs
An ordinary oxygen sensor is really more of a rich/lean indicator because its output voltage jumps up to 0.8 to 0.9 volts when the air/fuel mixture is rich, and drops to 0.3 volts or less when the air/fuel mixture is lean. By comparison, a wideband O2 sensor or A/F sensor provides a gradually changing current signal that corresponds to the exact air/fuel ratio.
Another difference is that the sensor's output voltage is converted by its internal circuitry into a variable current signal that can travel in one of two directions (positive or negative). The current signal gradually increases in the positive direction when the air/fuel mixture becomes leaner. At the "stoichiometric" point when the air/fuel mixture is perfectly balanced (14.7 to 1), which is also referred to as "Lambda", the current flow from the sensor stops and there is no current flow in either direction. And when the air/fuel ratio becomes progressively richer, the current reverses course and flows in the negative direction.
Ik wil graag een kennisbank artikel met de juiste diagnose maken voor auto's met een soortgelijke 047 906 262 (Bosch 0 258 007 355 / 250.000KM of 15 Jaar) sensor als het probleem verholpen is.
Want de meeste garages (hier in de regio in ieder geval) zullen nagenoeg blind de eerste sensor vervangen a 250 euro (zonder daarna te testen of uitlezen). Als dat niet werkt, 320 euro onderzoekkosten voor een mogelijk kapot draadje in de kabelboom, om daarna voor 500 a 1000 euro je ECU te vervangen.
Ik moet zeggen dat de connectors van mijn SimosP rondom voorzien zijn van een kit. Geen idee of dit standaard is, maar je kan nu ook niet even de draden aan die zijde kortsluiten/doormeten.
-edit- Wacht, deze sensor zend zelf geen voltage uit van 0.1v tot 0.9v, maar een stroompje over twee draadjes die door de ECU vertaald worden. Het kan zijn dat de MS509 gewoon die data niet kan verwerken. Ik ga even een laptop win Win10 + VagCom installeren, misschien dat hij dan niet vastloopt bij het openen van de measurement blocks. Het is een Skoda PON, geen Ferrari!