Foutmelding voorgloeien

Orange860

Senior Member
Mijn vrouw kreeg vanavond bij het starten van de auto een foutmelding.

Het oranje motortje ging branden. Voorzichtig naar huis gereden, waar ik de auto aan de computer heb gehangen.

Fabia 1.9 TDI motorcode AXR december 2006

Ik kreeg de volgende foutcodes:

18027 glow plug relay (j52) p1619 -35-00 open OR short to ground

19558 motor for intake manifold flap (v157) p3102 -35-00 no signal


Ik heb de storing gereset. Nieuw gestart en fout was weg. Ook na proefrit.

Via Gerrit Speek kom ik even niet verder. Waar zit dat j52 relais? En andere contacten? Wat kan de oorzaak zijn geweest van foutmelding? En moeten of is het verstandig om gloeispiralen periodiek te vervangen?
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
19558 duidt op V157, de alom verguisde en vervloekte EGR klep.....
Waarschijnlijk is deze vervuild en zal binnen afzienbare tijd opnieuw een storing geven.
Vervangen is dan de enige (goede) oplossing.
Kijk ook even de zekeringen na, met name die van de klep en van het voorgloeirelais.
Als de klep is blijven "hangen" is de waarschijnlijkheid groot dat er een zekering is gesprongen.
 

Orange860

Senior Member
Waar zitten deze specifieke zekeringen precies? Kan ik eea checken.

En ik lees op internet veel over EGR klep en smoorklep? De laatste zou zorgen voor het rustiger afslaan van motor bij uitschakelen.
 

Joske

Forumguru
zo eentje dus:

images


of deze, nog erger aan toe:

images
 

Orange860

Senior Member
Mijn god, wat een smurrie!

1. Dus eerst even zekeringen controleren. Advies waar ze zitten?
2. Egr klep inspecteren en evt. reinigen
3. Als bovenstaande niet lukt, EGR klep vervangen. Wat kost zoiets?

En er was nog iets met gloeispiralen?
 

Ronnie

Forumguru
Je gaat de zekering van het voorgloeirelais ook checken, dir relais stuurt dus de voorgloeistiften aan....
 

Joske

Forumguru
enkel het onderdeel, reken op een 90 a 140 euro ongeveer (als ik het mij goed voorheb)
 

Orange860

Senior Member
Weet iemand toevallig welke zekering de EGR klep beveiligt en waar de zit? En waar zit dat j52 relais?
 

Joske

Forumguru
heb je de zekeringen op de accuhouder al gecontroleerd?

Volgens mij moet je nummer 6 controleren (zie vorige post @Ronnie )


S97-4863.png

Zekeringenoverzicht in zekeringhouder op accu
1 - Draaistroomdynamo 175 A
2 - Interieur 110 A
3 - Ventilator motorkoeling 40 A
4 - ABS/ASR/ESP 40 A
5 - Stuurbekrachtiging 50 A
6 - Schakelautomaat voor gloeirelais 50 A
7 - ABS/ASR/ESP 25 A
8 - Ventilator motorkoeling 30 A
9 - Airconditioning 5 A
10 - ABS/ASR/ESP 10 A
11 - Regelapparaat elektrische installatie 5 A
12 - automatische versnellingsbak 5 A
 

Orange860

Senior Member
Zo, met smerige handen even update tikken:

Net de smoorklep en EGR zo goed als mogelijk schoongemaakt. Smoorklep ging makkelijker als de daarachter gelegen EGR klep. Kon de boel op straat lastig in zijn geheel losmaken. Onderste imbus van EGR lastig bereikbaar. Had geen zin om veel onderdelen daar omheen te demonteren voor loshalen EGR. Dus alleen slang losgehaald en aan de slag.

Met behulp van veel lappen, houten spatels, lepeltjes en remmenreiniger boel redelijk schoon gekregen. Mijn hemel, kwam soort plakkerige teer uit.

Daarna dichtbouwen en motor gestart. Ratelde twee seconden, denk door remmenreiniger. Is nogal ontvlambaar. Na proefrit vooralsnog geen foutmeldingen.

@Joske dank voor tekening. Echter, op plek nummer zes heb ik een maagdelijk boutje zitten. Met dito schroefdraad. Aan de kabelboom hangt niets los, dus denk dat er ook niets heeft gezeten. Zie foto:





Enig idee waar dan dat J52 relais of zekering kan zitten?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    621,3 KB · Weergaven: 20

Joske

Forumguru
Zijkant dashboard al eens de zekeringen gecontroleerd? Er zitten er een heleboel hoor. Heb tekening thuis op pc van welke zekering wat is.
 

Orange860

Senior Member

Joske

Forumguru
Volgens mij, maar ik moet nog eens kijken in Elsa, moet je het mini-handschoenkastje verwijderen (je weet wel, waar je OBD aansluiting zit) en de cover van de zekeringen (welke ik al genoemd had) en daar zou je nog torxen moeten kunnen losmaken waar dan het paneel zit met de relais.

maar @Ronnie moet dit zeker en vast weten!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Orange860 Blijkbaar heb je een net iets andere uitvoering/bouwjaar als wat Joske heeft geplaatst. Bij mij is juist zekering 4 niet gebruikt, en dat is bij mijn auto bestemd voor het voorgloeien van de dieselversie als ik het juist heb. Nr. 6 is bij mijn auto de zekering voor de ABS-pomp, zie ook foto:
accuzekeringen-groot-resized-jpg.20792


@Joske: voor de relais moet je volgens mij wel kleine kastje en de 'beplating' er omheen verwijderen, voor zekeringen alleen kun je gewoon via de zijkant erbij.
 

Joske

Forumguru
bedoelde ik ook, de relais zit volgens mij achter de zekeringenhouder.

Nochtans is het volgens mij toch een prentje voor een Fabia 1.9TDI 2006 hoor, zal nog eens opnieuw kijken ;)

heb het gecontroleerd, afbeelding klopt hoor ! is relais nummer 6 wel degelijk bij een AXR van dat bouwjaar. (voor 10.2005 was het inderdaad anders @Cordoba ;) )
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Hier kun je wel wat mee, denk ik......
 

Bijlagen

  • FABIA 1, zekeringen en relais.doc
    319 KB · Weergaven: 16

Orange860

Senior Member
Top! Met zulke plaatjes maakt het zoeken net iets makkekijker. Morgen bij daglicht even mini dashboard kastje demonteren. Ik zag in de geuploade documenten van @Ronnie dat de zekering voor gloeigebeuren net naast het relais zit. Daar dus ook even naar kijken.

Houd jullie op de hoogte!
 
Bovenaan Onderaan