Foutmeldingen na koppelen aanhanger

kleine heino

Senior Member
Goedemiddag,

Sinds kort zijn wij de eigenaar van een Skoda Karoq waar een nieuwe trekhaak onder is gezet. Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst een aanhanger gekoppeld en kreeg bij het starten van de auto diverse foutmeldingen. De stekker van de aanhanger zit gekoppeld met een adapter van 13-polig naar 7-polig. Uiteindelijk bleven de waarschuwingslampjes van de verlichting, ACC, en het uitroepteken branden, zie foto’s. Bij controle blijkt dat de verlichting van auto en aanhanger correct functioneert.

Zelf geprobeerd:
- Verschillende adapters van 13p naar 7p
- Andere aanhangwagen aangesloten

Helaas blijven de meldingen terugkeren.

Ik heb nog niet onze caravan met 13-polige stekker aangesloten gehad om te controleren of er dan geen meldingen komen. De caravan staat in de stalling.

Wellicht iemand die dit weleens gehad heeft of iemand die denkt te weten wat er aan de hand kan zijn?

BVD
Heino

Scherm­afbeelding 2024-10-27 om 14.22.09.png Scherm­afbeelding 2024-10-27 om 14.22.26.png Scherm­afbeelding 2024-10-27 om 14.22.42.png

j_leeuw

Actief lid
Volgens mij komt deze melding omdat de lampen van de aanhanger samen op een draad zijn aangesloten en daarom komt deze melding. Heb ik ook wel eens een keer gehad met een aanhanger, met de caravan nog nooit die melding gezien.

kleine heino

Senior Member
Dankjewel voor de reactie. Helaas hebben we de melding niet alleen met een aanhanger maar ook met de caravan en een fietsenrek. Er is dus echt iets anders aan de hand.

Laatst bewerkt door een moderator:

kleine heino

Senior Member
Koppel je aan met het contact UIT?
Dit heeft er misschien wel mee te maken idd. Vreemde is dat als ik met contact aan koppel het erop lijkt dat het wel goed gaat. Maar zodra je het contact dan weer een keer uit- en weer aanzet komt de foutmelding weer terug.

Maar dat klopt natuurlijk niet, ik ben niet van plan elke keer de stekker eruit te halen en met contact aan er weer in te doen als we onderweg pauzeren.

hemi24

Forumguru
‘t is maar net wat je je aanwendt denk ik.
Misschien maar eens beginnen met het controleren van de zekeringen.
Direct daarna de vraag: zat de trekhaak er al onder, of is deze recentelijk geplaatst? In het geval van het laatste zou ik de codering even goed laten checken.

kleine heino

Senior Member
De trekhaak is nieuw gemonteerd onder de auto voordat deze aan mij afgeleverd is. Ik ga ook terug naar de Skoda dealer ivm garantie maar vind het erg handig dat ik hier tips krijg, bedankt! Je mag er misschien van uitgaan dat er voldoende kennis aanwezig is bij een dealer maar ik geef de tips toch even door ;)

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Ik ging er gemakshalve vanuit dat je een wegklapbare trekhaak had.
Daarvan moet de kabel dus kunnen meebewegen bij het in- en uitklappen; is de geleiding niet goed geplaatst, kan de kabel knikken en dat gaat meestal niet zo lang goed…

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb nog niet onze caravan met 13-polige stekker aangesloten gehad om te controleren of er dan geen meldingen komen.
Misschien kun je voor controle een fietsdrager met originele 13-polige aansluiting lenen?
Dan weet je meer.

Bij mij werkt 13 op 13 altijd feilloos op zowel caravan als fietsdrager, inclusief mistachterlicht en achteruitrijlichten.
Vorige week leende ik even een aanhanger met 7-polige stekker, dus het verloopstuk ertussen gezet. De verlichting op zich (d.w.z. alleen achterlichten, remlichten en RAW's) werkte wel, maar ik kreeg ook precies die meldingen uit jouw foto's na elkaar. Dan was het weer even rustig, maar een halve minuut of zo later kwamen ze opnieuw een voor een voorbij. Dit herhaalde zich de hele rit. Wetende dat de aangeduide lampjes het wel degelijk deden heb ik me er voor die incidentele 2x8 kilometer verder niet druk over gemaakt, maar ik snap dat het niet prettig is als je vaker of verder moet rijden met zo'n aanhanger.

Tman0961

Forumguru
Ik zou ook idd een andere aanhanger proberen. Kijken of je de storing dan kunt reproduceren. Dan kun je in ieder geval wat meer zeggen over waar het euvel zit.

Antera

Donateur
Waren ze toevallig met LED? Dan kan daar de oorzaak in zitten omdat dan de trekhaak module geen led herkent.

Anders zal het de aansluitwijze zijn van de aanhanger / trekhaakaansluiting

kleine heino

Senior Member
Bedankt voor de antwoorden. De lampen zijn geen LED. Ik heb nu 4 verschillende aansluitingen geprobeerd waaronder een originele 13-polige, telkens weer de foutmeldingen.

Bovenaan Onderaan