Foutmeldingen tijdens vakantie

Tijdens mijn vakantie tijdens een ritje opeens een aantal oranje lampjes op het dashboard.

Die van de stuurbekrachtiging, de ABS, de ASR en de bandenspanningscontrole.

Er was rij-technisch niets van verschil te bespeuren, dus de rit naar de camping gewoon vervolgd. We waren er praktisch al. Aldaar meteen de meldingen opgezocht in het boekje. Ook op internet dit forum met een zoekopdracht geraadpleegd. Ik had me er min of meer van overtuigd dat het waarschijnlijk een accuprobleem was. De auto startte echter gewoon en afgezien van de melding die even na aanvang van een autorit weer opnieuw kwam (en ook weer wegging soms), reed hij even goed als altijd.
Ik heb het aangedurfd de rit naar NL terug te maken. Geen enkel punt. Wel de oranje lampjes gehad, maar verder geen enkel probleem ervaren.

In NL meteen de volgende dag naar de dealer in Den Bosch. Deze deden er even over om te bepalen wat er was. De accu in ieder geval niet, daar waren ze snel uit. Het probleem speelde rond een sensor rechts achter in het achterwiel. Deze leest de omwentelingen. Door een probleem in vermoedelijk een ring die om het wiellager ligt, kan deze info niet goed worden uitgelezen en dit veroorzaakt dus de foutmeldingen. Die systemen zijn afhankelijk van de meldingen.

Lang verhaal kort: Wiellager achter rechts dient vervangen te worden. €265,- alstublieft.

Jeutje.....Da's een klap geld voor een lager vervangen dat dus i n feite niet stuk is, maar een ring eromheen.

Kan dat niet los vervangen worden? Is het niet de sensor zelf?

Wat is redelijk voor een wiellager? Mijn octavia heeft net 57.000 op de klok. Is deze "reparatie" werkelijk zo duur?

Mijn wagen is van april 2013.
 

ertromp

Forumguru
Dit kan inderdaad het wiellager zijn want daar is de ANS ring in geïntegreerd. Onderdeel zal rond de €150,- zijn. Met montage kom je dan zo maar aan het bedrag van je garage dus helaas niet los te vervangen de ring. Wel kan schoonmaken ook nog de oplossing zijn als de ring niet beschadigd is
 
E

Ex-lid 2926

Heel herkenbaar. In april van dit jaar overkwam mij dit ook. Lampjes voor bandenspanning, traction control en remmen gingen ineens aan. Banden nog op spanning, dus de Skoda mobiliteitservice gebeld. Na 15 minuten verscheen de ANWB wegenwachter. Aan de computer en volgens de wegenwachter was de ABS sensor linksachter defekt. Doorrijden geen enkel probleem. Alleen de ABS werkt niet. Bij de dealer zagen ze dat het niet de sensor was, maar uiteindelijk de ring om het onderdeel waarin het wiellager gemonteerd zit. Daar zitten van die kleine vlakjes op die de ABS sensor leest. Die ring was geheel "verrot" door corrosie. Eigenlijk komt het door een afdichtingsringetje van een kwartje die het vocht niet meer buiten de deur houdt. Omdat gelijk het wiellager vervangen moet worden was het een dure grap. Euro 320. Even slikken en in het achterhoofd de gedachte; wanneer is rechtsachter aan de beurt?
Dat was dus 2 weken geleden. Weer dezelfde lampjes aan in het dashboard. Naar Broekhuis gegaan en medegedeeld dat het weer zover was. Zelfde als in april van dit jaar. Staan ze een beetje vreemd te kijken. Gaan ze weer alles doormeten, demonteren en sensors testen. Wat ik zelf al wist, hetzelfde onderdeel als in april defekt. Dus weer een nota van Euro 320. Auto is van 2009, huidige tellerstand 190.000km. Het combineren van onderdelen in één unit zal best efficient zijn voor de fabrikant van het onderdeel en de auto, maar is niet vriendelijk voor de portemonnee van de klant. Zo'n onderdeel zelf kost Euro 150 excl. De rest is dus werkplaatstarief en BTW. Na de grote beurt, deze onderdelen en over een maandje 4 nieuwe banden is de Octavia dit jaar een dure kostganger.
Mijn dealer (Broekhuis Hoogeveen) is dus een stuk duurder dan die in Den Bosch (dealer topicstarter).
 

aiva tco adoks

Forumguru
Gaan idd vaak stuk. Mijn o2 heeft het volgehouden tot 190.
Daarna de auto bij 240 weggedaan. hoelang de andere kant het heeft volgehouden...
 
Nou dat klinkt niet geweldig.

Welke km stand had jouw O2 dan ongeveer bij de eerste keer, Harrie D?

En wat is redelijk? ik kan me voorstellen dat dat materiaal dus echt wel veel langer mee behoort te gaan. Lijk me niet correct of redelijk dit achter de standaard garantie te zetten. Ik rijd relatief weinig. Na een kleine 3.5 jaar had er ook 120.000 op de klok kunnen staan ipv de 57.000...

Ik heb ze verzocht contact op nemen met de dealer (vorige week donderdag), voor een verzoek om reparatie onder garantie en mij te contacteren met de reactie. Vooralsnog is het stil gebleven...Had vandaag eigenlijk wel een reactie verwacht.

Anders ook mijn rechtsbijstand eens raadplegen.
 
E

Ex-lid 2926

De kilometerstand bij de eerste keer was 180.000 km. De auto zelf is van januari 2009, dus inmiddels meer dan 7 jaar oud. Ik heb uit diverse publicaties die ik geraadpleegd heb begrepen dat coulanceregelingen na 7 jaar een grote uitzondering zijn.
Maar in jouw geval na 57000 km vind ik wel erg snel. Een ruime tegemoetkoming zou niet meer dan normaal zijn.
 
Kijk eens aan. Ik heb gezocht naar publicaties. Onder andere op de site van de geschillencommissie. Ik heb eerlijk gezegd niet een concreet vergelijkbaar relaas kunnen vinden. Waar heb je deze gezocht? Ik ben wel geïnteresseerd in deze publicaties.
 
Even de finale update. Mijn rechtsbijstand verzekering gaf aan het wel te kunnen aangaan, maar de bewijslast ligt bij mij in dit geval. In andere woorden; Toon maar aan dat het defect nog niet op had mogen treden. Lastig te regelen dus.
Van de garage mocht ik geen coulance verwachten. Dus toch maar zuur geld betaald voor iets dat niet zomaar stuk had moeten zijn.
 

vleier

Forumguru
Kan het ook wezen dat de auto juist weinig kilometers heeft gemaakt. Aangezien het dan misschien minder smering krijgt ofzo.

Ik heb het probleem niet gehad maar ik zal erop letten. Zit zelf op 160.000.
 
Komt heel bekend voor bovensstaande.
Een maand terug ook alle lampjes aan, uitlezen en eerst rechtsachter sensor en lager laten vervangen a € 300,= . Dacht nog daar zijn we vanaf maar nog geen 2 weken later weer alle lampjes aan en je raadt het al: uitlezen , bleek linksachter defect. Het beide ringen gezien en zijn door roestvorming van binnenuit defect gegaan waardoor ook je sensor wordt aangetast. Ik heb het buiten de dealer om laten vervangen maar was dus per kant voor lager en sensor nog € 300= kwijt. duur geintje zo .
 
E

Ex-lid 2926

Die gecorrodeerde sensorringen met ingebouwd wiellager hebben er voor gezorgd dat 2016 voor mij een duur autojaar is geweest. Begin december mijn zomerbanden vervangen door nieuwe 4 seizoenenbanden (Vredestein Quatract 5). Mijn winterbanden waren ook aan vervanging toe, maar 2 stel nieuwe banden in korte tijd was mij veel te gortig. Daarom de winterwielen verkocht en nu verder op de allseasons. Rijden trouwens prima en sinds gisteren kan ik zeggen dat de grip op sneeuw niet merkbaar onderdoet voor de winterbanden. En het afrolcomfort is er alleen maar op vooruit gegaan.
Over 2 weken staat een grote onderhoudsbeurt en APK (200.000 km) op het programma. Nu maar hopen dat er geen "extra" werkzaamheden naar voren komen.
 
Bovenaan Onderaan