Frans comfort (even voorstellen)

Zot

Lid
Vrienden van het Skodaforum,

Sinds een paar maanden volg ik jullie op de voet, het ontbrak me echter aan tijd om zelf een bijdrage te leveren. Bij deze!

Ben sinds eind mei (2006) in het bezit van een O2 Combi Elegance (1.6 FSI). Als francofiel had ik nooit gedacht ooit in een Tjechische auto te gaan rijden, maar het kan verkeren!

Heb jaren met veel plezier Peugeot gereden (205,306,307) maar kreeg de laatste maanden wat moeite met elektronische storingen en de opstelling van de dealer. Zocht een alternatief en kwam uit bij garage Hoeke (Delft) die zowel in Peugeot's als Skoda's doet.

Nadat ik daar had aangegeven geen zin te hebben in zo'n keihard geveerde 'Duitser' wist deze mij toch over te halen voor een proefrit in een Octavia (MPI). Tot mijn verbazing, en de rest van het gezin, kregen wij een 'frans' gevoel, sterker nog: meer veercomfort dan in mijn 307.

Daarnaast gaf de ruimte/prijs/kwaliteitsverhouding, in combinatie met de riante standaarduitrusting van de Elegance, de doorslag.

Nu, na 6000 KM en een warme vakantie (uiteraard in Frankrijk) zijn mijn ervaringen 99% positief. Goede service van de dealer rondom aankoop/aflevering, solide indruk en fijne wegligging, geen problemen met de FSI-motor (stil, soepel in de stad, voldoende power bergop met cruise control op 150), zuinig aan de pomp en een ZEE aan ruimte!

Leuk ook dat mensen op straat je regelmatig complimenteren met de auto en vragen hoe de auto bevalt enzo. En de Stream werkt bij mij prima...

Enige kleine punt van kritiek: coming home, koplampen blijven nog een minuut branden dus dagelijks attente medeburgers die me vertellen dat mijn lichten nog aanstaan. Vond Maxidot niet zo mooi in 't dashboard passen dus kan dit pas bij eerstvolgend dealerbezoek laten aanpassen.

Nog wel een vraagje: mijn lichten schakelen automatisch in en uit. Het gekke is dat de sensor 's ochtends veel gretiger lijkt te reageren (bij inschakelen verlichting) dan aan het einde van de dag, terwijl er even veel zicht is. Reageert 'ie ook op laagstaande zon ofzo?

Veel rijplezier allemaal!

Frankie

Actief lid
mooie bericht "zot"
smile.gif

wat een positief stuk tekst kan men blijkbaar ook nog neerzetten zo af en toe..!!! Leuk te lezen dat je zo tevreden bent over je O2. Ik heb na al mijn km's en problemen ook nog steeds een tevreden gevoel over de auto. Als ik nu nieuw moet leasen (is pas over 40k) dan ga ik weer voor de O2...

Wat betreft de coming/leaving-home, daar heb ik me ook al vaker over verbaasd.. Is geen pijl op te trekken wanneer ie t meteen doet of ff wacht... niet aan storen toch..

Ps: mensen die je attenderen op de brandende lichten krijgen van mij altijd een extra vriendelijke maar KORTE "nee ze gaan vanzelf uit" en bedankje !!! Leuk toch, dat soms mensen wel bezorgd zijn dat je mss met een platte accu staat !!

Maarre, gewoon tijd korten via MoxiDat zou ik zeggen !!

Veel veilige km's nog !!!

DJNeO

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

[/ QUOTE ]

Als je goed gelezen had, had je gezien dattie geen maxidot heeft
wink.gif
dat wordt dus toch een ritje naar de dealer!

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Zot</font><hr />

Tot mijn verbazing, en de rest van het gezin, kregen wij een 'frans' gevoel, sterker nog: meer veercomfort dan in mijn 307.

[/ QUOTE ]

Ook tot mijn verbazing! De Octavia 1.6 is weliswaar comfortabel geveerd, maar nu ook weer geen 'deinbak'. Zijn ze bij Peugeot dus hardere onderstellen aan het monteren?

___JC___

Forumguru
Een hard onderstel is nog geen goed onderstel. En andersom een zacht onderstel is nog geen comfortabel onderstel.
Dus dat kan wel lijkt me.

higgy

Forumguru
Ik twijfelde destijds ook over een 307SW. (Onder andere) gezien de hoeveelheid klachten daarover (google maar eens) ben ik blij dat ik voor de Octavia heb gekozen.

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

[/ QUOTE ]

Als je goed gelezen had, had je gezien dattie geen maxidot heeft
wink.gif
dat wordt dus toch een ritje naar de dealer!

[/ QUOTE ]

Wel goed gelezen, verkeerd geïnterptreteerd !!
smile.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: zot</font><hr />
Vond Maxidot niet zo mooi in 't dashboard passen dus kan dit pas bij eerstvolgend dealerbezoek laten aanpassen.

[/ QUOTE ]

ik dacht dat ie wel MoxiDat heeft maar dat ie scheef zat ofzo en daarvoor naar de dealer moest !!
smile.gif

Maarre, dan wel weer een vraag aan Zot: wat is er niet mooi aan MoxiDat in de O2 ? Niet dat het ZO geweldig is, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die om die reden geen nam. Ziet, naar mijn mening, altijd mooier uit dan die lampies die er nu zitten EN het is praktisch !!
smile.gif

Timothee

Actief lid
De Peugeot 307 heeft m.i. meer een Duits onderstel en stoelen dan Frans. Mijn ouders hebben een 307SW (eentje zónder problemen tot nu toe) en ik heb daar twee maanden terug een weekje mee gestuurd in Italië. Hij rijdt heerlijk maar zoals gezegd vind ik hem niet onder doen voor menig Duitse auto qua vering en hardheid van de stoelen. De stoelen van mijn O2 lijken zelfs nog zachter te zijn!

Ook mijn oude 206'je lag strak maar had zachte stoelen. In tegenstelling tot Renault vind ik Peugeot "minder" Frans aanvoelen...althans, volgens mijn ervaringen.

sitechris

Donateur
ik rijd nu nog 4 weken mijn Clio, maar ben over de auto best tevreden. Redenen dat ik de auto wegdoe is de beperkte ruimte, mijn kilometrage en de motor die net wat te kort komt (1,6 16v). Voor de rest louter positieve ervaringen.

Zot

Lid
Sorry voor de verwarring rondom de Maxidot, die ik inderdaad niet heb: was bang dat het een beetje een kerstboom zou worden met die felrode lampen zo midden op het dashboard, en begreep ook niet uit de folder dat er ook zaken mee ingesteld konden worden. Vond de kleur van de gewone display namelijk mooi overeenkomen met die van de Stream. Maar goed, dat is persoonlijk, had achteraf graag de mogelijkheid gehad om zelf een paar instellingen te wijzigen.

Voor wat betreft een 307: heerlijke rijmachine, zeker met de twee liter benzine motor. Erg veel plezier van gehad, maar was echter 4 jaar terug wel verbaasd over het stevige onderstel. Dat is wat mij betreft het positieve aan de O2, strak EN comfortabel. Ik rijd overigens bewust met de standaard lichtmetalen velgen en 195 Michelins. Na al die verhalen over de Bridgestone Turanza's leken me die niet zo'n beste keuze en het moet toch een beetje frans blijven...

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: zot</font><hr />
was bang dat het een beetje een kerstboom zou worden met die felrode lampen zo midden op het dashboard

[/ QUOTE ]

Maarre... de MaxiZOT heeft helemaal geen rode "lampen" !?!? De display is grijs/blauw met witte tekens. Alleen als er een waarschuwing komt zijn deze in orange of rood... Snap er niets meer van
smile.gif

Volgens mij heb je in een Golf gezeten !!!
wink.gif

Timothee

Actief lid
@Sitechris: Als ik een eerder topic moet geloven is die Clio 1.6 16v toch niet echt traag t.o.v. een Octavia
smile.gif

@Zot: Die 2.0 307 is inderdaad een heerlijke rijmachine. De besturing is wat aan de lichte kant (dat vind ik bij de O2 toch wel beter), maar verder rijdt hij super (mijn ouders hebben ook een 2.0 versie
smile.gif
).

sitechris

Donateur
valt toch een tikkie tegen. Een nieuwe Golf 1.9 TDI 105 pk loopt op de Autobahn (150 of harder) toch net wel bij me weg. In algemeen gaat de Clio tot de 120 vrij rap (0-100 in 10 sec), tot 160 gaat de Clio ook nog wel aardig, maar op echt hoge snelheid komt de clio vermogen tekort. Hij rijdt op hoge snelheid overigens wel lekker, alleen de herrie is wat minder.

Bovenaan Onderaan