Frequentie Front Assist

Is er iemand bekend met de frequentie waarop dit systeem (bij Skoda) werkt? Ik heb het vermoeden dat het op de 24 ghz ISM band werkt.
Is dat inderdaad het geval?
Wie weet er wat meer over?
 

elsinga

Forumguru
Ik zou (als mede-zendamateur :D) dat ook wel willen weten. Ook om interferentie met eventuele zenders in de berm in te kunnen schatten. :jaja:

(zou het niet mooi zijn dat de FA radarmetingen onmogelijk maakt of dat'ie uitvalt als ze aan het meten zijn?) :tegek:
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou (als mede-zendamateur :D) dat ook wel willen weten. Ook om interferentie met eventuele zenders in de berm in te kunnen schatten. :jaja:

(zou het niet mooi zijn dat de FA radarmetingen onmogelijk maakt of dat'ie uitvalt als ze aan het meten zijn?) :tegek:

Ik weet dat er jaaaren geleden inderdaad een proces geweest is, waarbij iemand met ACC werd vervolgd door justitie omdat het de kassa-opstelling van de heer Koos Spee ontregelde. Justitie moest bakzeil halen, omdat het origineel door de autofabrikant was ingebouwd, en de ingebouwde radar duidelijk een ander doel had, dan het verstoren van de snelheidsmeting. (ik weet overigens niet welke frequentie de kassa-bedienden van Justitie gebruiken).
 

elsinga

Forumguru
De "oudere" radars gebruiken de 24GHZ ISM band, de Gatsonova snelwegradars gebruiken de 36GHz band.

Volgens de documenten van Agentschap Telecom zijn de volgende frequenties beschikbaar voor vergunningsvrij gebruik:
- Telemetrie e.d. : 24GHz/100mW, 61GHz/100mW, 122GHz/100mW, 244GHZ/100mW
- Voertuig radar systemen: 76GHz/315W (55dBm eirp piek)
- Korte afstand radarsystemen in voertuigen: 77-81GHz (55dBm eirp piek, 3dBm/MHz), 22Ghz (-41.3/-61.3dBm eirp piek), 24GHz (20dBm eirp piek)

Ik zou zelf gokken op de laatste variant, waarbij 24GHz voor de hand ligt. Lagere frequenties zijn nou eenmaal makkelijker om mee te werken.
 
De "oudere" radars gebruiken de 24GHZ ISM band, de Gatsonova snelwegradars gebruiken de 36GHz band.

Volgens de documenten van Agentschap Telecom zijn de volgende frequenties beschikbaar voor vergunningsvrij gebruik:
- Telemetrie e.d. : 24GHz/100mW, 61GHz/100mW, 122GHz/100mW, 244GHZ/100mW
- Voertuig radar systemen: 76GHz/315W (55dBm eirp piek)
- Korte afstand radarsystemen in voertuigen: 77-81GHz (55dBm eirp piek, 3dBm/MHz), 22Ghz (-41.3/-61.3dBm eirp piek), 24GHz (20dBm eirp piek)

Ik zou zelf gokken op de laatste variant, waarbij 24GHz voor de hand ligt. Lagere frequenties zijn nou eenmaal makkelijker om mee te werken.

Als die FA inderdaad op 24 ghz werkt is dat des te interessanter, omdat de radarcontroles op de snelwegen inmiddels ook laag in de 24 ghz band plaatsvinden. De 36 ghz band wordt sinds enige tijd niet meer gebruikt. Men is landelijk overgestapt op de veel lastiger te detecteren Multaradar CT.
 

elsinga

Forumguru
Ah, dat alles nu 24GHz gebruikt wist ik niet. Ik heb wel hier op het forum iets gelezen over het spontaan uitschakelen van FA en de reactie van Skoda was dat dat onder invloed van (andere) radarsignalen was.

Lijkt me goed om dat eens te testen, ik hou voor het rijden van langere afstanden altijd het DX-cluster van flitsservice.nl en flitser.mobi in de gaten, dus een testlocatie zal zich vast vlot aandienen. :) Nu nog even wachten op de O3, levering in september volgens de dealer.

edit: volgens https://de.wikipedia.org/wiki/Abstandsregeltempomat gebruikten dit soort systemen frequenties van 76-77GHz, maar nieuwere ontwikkelingen gebruiken 24GHz. Verder zoeken levert op dat systemen van Innosent en Hella op 24GHz werken, VDE (Mercedes Benz, VW Phaeton) gebruikt 77GHz voor Long Range Radar (en 24GHz voor net rondom de auto). Het lijkt er op dat de 24GHz systemen uitgefaseerd moeten worden, ten gunste van de 77GHz systemen.
 
Laatst bewerkt:
Ah, dat alles nu 24GHz gebruikt wist ik niet. Ik heb wel hier op het forum iets gelezen over het spontaan uitschakelen van FA en de reactie van Skoda was dat dat onder invloed van (andere) radarsignalen was.

Lijkt me goed om dat eens te testen, ik hou voor het rijden van langere afstanden altijd het DX-cluster van flitsservice.nl en flitser.mobi in de gaten, dus een testlocatie zal zich vast vlot aandienen. :) Nu nog even wachten op de O3, levering in september volgens de dealer.

Een 10mW gunnplexer met hoorn op 24 ghz achter je grill zou ook wel leuk zijn. Tot 24.050 mhz hebben we als radioamateurs de primaire status :maakmegek:
 
Is er iemand bekend met de frequentie waarop dit systeem (bij Skoda) werkt? Ik heb het vermoeden dat het op de 24 ghz ISM band werkt.
Is dat inderdaad het geval?
Wie weet er wat meer over?

Niemand met een Skoda met FA die een radardetector vóór zijn auto heeft gehouden om de frequentie te meten?
Dan zal ik er zelf eentje moeten aanschaffen.. :arghh:
 

elsinga

Forumguru
Ik heb mijn O3 met FA nog niet, maar wel een ouderwetse radardetector. Zodra de O3 er is wil ik wel eens testen hoor. ;)
 

Joske

Forumguru
wat een illegale toestanden hier zeg! :lezen:

mijn DAB verstoort ook als ik een "werkende" flitspaal voorbij ga :D
 

Joske

Forumguru
:nailbiting:



was eigenlijk maar een grapje...


maar ben blij dat je het objectief wetenschappelijk benaderd hebt zodat ik zeker niet de illusie koester dat dit daadwerkelijk het geval geweest zou zijn. :geek:





maar toch bedankt voor de verduidelijking ;)
 
Bovenaan Onderaan