Front Assist doet raar

Racer-X

Actief lid
Vanmiddag tijdens 't rijden kreeg ik tot 2x toe een spontane front assist melding in mijn maxi-dot! (rode auto & geluidssignaal). Dit terwijl er niemand voor mij reed. Het was op dat moment wel erg mistig, zou dat van invloed kunnen zijn geweest?

Zijn er meer forumleden met deze ervaring?

Zie topic Front Assist: wat gebeurt er als... daar is al e.e.a. gemeld.

Ook zonder enige andere weggebruiker in beeld voor mij een rode Maxidot waarschuwing, zonder geluidsmelding. Zelf al meerdere malen geconstateerd dat het systeem op grote afstand tot voorganger al een waarschuwing geeft.

Ik hoop dat het systeem doet wat het zou moeten doen als zich een situatie voordoet maar ben er bang voor ........

Herman Janssens

Senior Member
Voor degenen die het systeem er gratis bijkregen, mag dat geen probleem zijn, vermits je het kunt uitschakelen via Columbus.

Voor degenen die het systeem er gratis bijkregen, mag dat geen probleem zijn, vermits je het kunt uitschakelen via Columbus.

No hard feelings hoor maar uitschakelen kun je alles, of je het er nu bij gekregen hebt of niet maar dat is niet relevant. Ik heb niet gevraagd om een rechthoekig vlak in de spoiler (of is het nog grill) en met mij meerderen niet. Enkelen hebben zelfs speciale verchroomde strips besteld om dat gedeelte van de auto op te sieren. Plots zit er een radar in en is er geen passende strip voorhanden?
Maar als FA op de auto zit mag je toch verwachten dat het functioneert zoals het zou moeten en dat wordt in dit topic terecht aangekaart. Als blijkt dat er meerdere auto's met hetzelfde euvel zijn kan het wellicht met een software update verholpen worden zodat eenieder weer volop van de auto kan genieten, zonder zich druk te hoeven maken over dit soort zaken. Laten we wel wezen, als er plotseling een lampje gaat branden of zelfs je hele maxidot bijna rood kleurt rijdt het niet echt lekker. Wie kan mij garanderen dat FA ipv een rode waarschuwing niet plotsklaps een remingreep gaat uitvoeren terwijl er eigenlijk niets aan de hand is? We willen toch allemaal lekker van de auto kunnen genieten, zorgeloos rijden?
Ik heb wel meer issues met opties op verschillende auto's gehad die wel besteld waren waarvan de werking ook niet helemaal lekker was. Die issues zijn ook allemaal opgelost.
Met mijn O2 heb ik een issue gehad met sensoren die de uitlaatgassen meten. Vervelende storing omdat het motormanagement lampje gaat branden. Één sensor gaf problemen, is meerdere malen vervangen. Ik heb er al met al ruim 20.000 km last van gehad, kan je verzekeren dat het niet echt lekker rijdt. De wetenschap dat er eigenlijk niets aan de hand maar dat de auto in het ergste geval terugzakt naar de veilige snelheid van 80 km/u geeft niet echt een lekker gevoel tijdens inhalen of ergens in het buitenland in the middle of nowhere.

Cordoba

Forumguru
@voyager: FA-software update is wel erg kort door de bocht. Ik sluit niet uit dat het probleem te maken heeft met de kwaliteit/eigenschappen van de sensor, en die verander je niet zomaar met andere SW. In geval van mist, is het al helemaal niet uit te sluiten dat het een 'producteigenschap' is. Waarschijnlijk werkt de FA-sensor in het infrarood (IR) gebied, en zal dus gevoeliger voor mist zijn, dan je ogen (door verschil in golflengte). Ook de kijkhoek van de sensor kan invloed hebben, als je bijvoorbeeld in een flauwe bocht bij verkeersknooppunt (bijv. van ene naar andere snelweg) rijdt, kijkt de sensor misschien tegen de vangrail aan, waardoor ie waarschuwing geeft.

Ingreep krijg je waarschijnlijk alleen als systeem niet alleen ziet dat er een object binnen de remafstand zit, maar het object ook dichterbij komt.

Als ik dit lees begin ik het nog bijna prettig te vinden dat FA niet standaard wordt geleverd op mijn onlangs bestelde O3.

Dit is toch wel een systeem dat het vertrouwen van de berijder nodig heeft.....

Herman Janssens

Senior Member
Inderdaad Cordoba, in de manual wordt beschreven dat in bepaalde situaties, zoals jij er twee beschreven hebt, de FA een signaal kan geven dat voor de cchauffeur in eerste instantie overdreven lijkt.
Die situaties hebben veelal te maken met bochten .

bonyuri

Actief lid
@voyager: FA-software update is wel erg kort door de bocht. Ik sluit niet uit dat het probleem te maken heeft met de kwaliteit/eigenschappen van de sensor, en die verander je niet zomaar met andere SW. In geval van mist, is het al helemaal niet uit te sluiten dat het een 'producteigenschap' is. Waarschijnlijk werkt de FA-sensor in het infrarood (IR) gebied, en zal dus gevoeliger voor mist zijn, dan je ogen (door verschil in golflengte). Ook de kijkhoek van de sensor kan invloed hebben, als je bijvoorbeeld in een flauwe bocht bij verkeersknooppunt (bijv. van ene naar andere snelweg) rijdt, kijkt de sensor misschien tegen de vangrail aan, waardoor ie waarschuwing geeft.

Ingreep krijg je waarschijnlijk alleen als systeem niet alleen ziet dat er een object binnen de remafstand zit, maar het object ook dichterbij komt.
Dan kun je toch via een software update de gevoeligheid van de sensor aanpassen? :)

@ Cordoba
SW update is wellicht kort door de bocht maar redelijk eenvoudig te realiseren oplossing mocht het daadwerkelijk aan de SW liggen.
Ander punt dat je noemt is misschien wel de kwaliteit/eigenschap van de sensor. Als de sensor dus van een inferieure kwaliteit is of bepaalde eigenschappen mist heb je dus als bestuurder niet veel aan de optie FA.

@ Herman Janssens
Inderdaad kunnen weer- en wegomstandigheden van invloed zijn op werking van apparatuur. Op het moment dat ik de "rode" melding kreeg reed ik op de linkerbaan van de snelweg, op een recht stuk in goede weersomstandigheden en geen voorganger. Dichtsbijzijnde andere weggebruiker was iemand die op een uitvoegstrook reed.

In geval van meerdere klachten kun je als Skoda rijder grotere kracht achter de melding richting dealer en uiteindelijk Pon zetten. Ik ben o.a. met deze klacht over een niet goed functionerende FA al naar de dealer geweest. Deze heeft aangegeven het systeem uitgelezen te hebben en niets aan meldingen aangetroffen te hebben. Kan maar zo zijn dat ik de enige ben die het bij deze dealer aangeeft, dan is het dus maar een incident. Als er echter bij meerdere dealers klachten binnenkomen, of überhaupt meer klachten, dan is het probleem dus groter als een enkel incident.

Meldingen/opmerkingen over (een niet goed functionerende) FA kan voor iedereen die de optie heeft waardevolle informatie opleveren. Al is het maar de boodschap dat je niet ten volle op FA kunt vertrouwen.

ertromp

Forumguru
Al is het maar de boodschap dat je niet ten volle op FA kunt vertrouwen.
Welk systeem je ook hebt je zult altijd zelf je "koppie" erbij moeten houden. 100% vertrouwen op systemen lijkt me niet echt verstandig. Het is natuurlijk niet een of andere Boeing 747 die je op de automatische piloot zet en zelfs die mensen achter de knuppel zullen constant zelf moeten monitoren omdat je niet 100% op systemen kunt vertrouwen of er moet van alles dubbel uitgevoerd gaan worden.

• Leuk
Waarderingen: EdK
Welk systeem je ook hebt je zult altijd zelf je "koppie" erbij moeten houden. 100% vertrouwen op systemen lijkt me niet echt verstandig. Het is natuurlijk niet een of andere Boeing 747 die je op de automatische piloot zet en zelfs die mensen achter de knuppel zullen constant zelf moeten monitoren omdat je niet 100% op systemen kunt vertrouwen of er moet van alles dubbel uitgevoerd gaan worden.
Precies, vertrouwen is leuk maar zelf controle houden is belangrijker.

Vervelende is alleen dat de melding plotsklapszonder noodzaak in beeld komt, volgende stap is dan nog vervelender als het systeem zelf plotseling zonder noodzaak een remingreep gaat uitvoeren. Dan is het maar te hopen de degene die achter je rijdt dat op tijd in de gaten heeft ...........

Badnews

Senior Member
Van de week reed ik toevallig achter mijn vriendin op een zeer rustig moment op de snelweg.
Had haar aan de telefoon(handsfree) en vroeg haar een constante snelheid aan te houden.
Ik wilde even de FA testen. Ben niet verder gekomen dan het plaatje met witte autos, terwijl ik met een redelijke snelheid op haar af kwam tot bijna op de bumper. Systeem gaf geen waarschuwing(behalve de wiite autos maar dan al op 75m afstand), niets met rode autos of geluid.
Durfde niet verder te gaan dan ik nu deed (en dat was al eng), dus ik totaal geen vertrouwen dat mij dit ooit gaat redden mocht ik het een keer nodig hebben.
(Ze vond de xenon verlichting die haar opjaagde wel argresief, merk dat mensen sneller aan de kant gaan als toen ik met een *kuch* prius datzelfde deed)

hephie

Lid
Ik heb nog maar 1x gehad dat als ik te snel op een voorligger af rijdt, ik het rode icoon op de maxi dot te zien krijg + geluidssignaal. Maar dan moet je echt al met een serieus snelheidsverschil op je voorligger afrijden.
Andere keren doet hij het dan precise weer niet.
Ik kan er geen frequentie opplakken, welke snelheid, onder welke omstandigheden... Zelf remmen doet het geloof ik niet? (Heb ik allessinds nog niet meegemaakt).

Gisteren was het enorm mistig, en heb ik geen enkele keer een melding gekregen van de FA.

kleine heino

Senior Member
Van de week reed ik toevallig achter mijn vriendin op een zeer rustig moment op de snelweg.
Had haar aan de telefoon(handsfree) en vroeg haar een constante snelheid aan te houden.
Ik wilde even de FA testen. Ben niet verder gekomen dan het plaatje met witte autos, terwijl ik met een redelijke snelheid op haar af kwam tot bijna op de bumper. Systeem gaf geen waarschuwing(behalve de wiite autos maar dan al op 75m afstand), niets met rode autos of geluid.
Durfde niet verder te gaan dan ik nu deed (en dat was al eng), dus ik totaal geen vertrouwen dat mij dit ooit gaat redden mocht ik het een keer nodig hebben.
(Ze vond de xenon verlichting die haar opjaagde wel argresief, merk dat mensen sneller aan de kant gaan als toen ik met een *kuch* prius datzelfde deed)
Bij mij precies hetzelfde. Ik ben op een auto die voor mij reed ingereden maar iets anders als de 2 witte autootjes in het scherm kreeg ik niet. Ik snap echt niet wat de toegevoegde waarde van dit systeem is? Kan iemand mij dat uitleggen?

Badnews

Senior Member
Ik weet het ondertussen... Had al een maand iets geprobeerd om meer dan de witte autotjes te krijgen, en ja hoor.

Stond een snelle bak op de snelle baan bij het stoplicht, en toevallig wist ik precies wanneer de op groen ging, en ik reed richting het stoplicht met een behoorlijk snelheid aan het uitrijden, maar rem nog niet aangetikt.
Dus remde weinig af, die snelle bak zou wel snel weg zijn:)
Groot rood met auto en harde piep door de auto (ik had mijn voetje al boven de rem, en ik zag het stoplicht al op groen, maar de FA ziet dit niet en stond op het punt om in te grijpen:)

Het werkt, vertrouw er niet op, maar het heeft mij laten zien dat het waarschijnlijk wel helpt :)

Bovenaan Onderaan