Nu worden de moderne lichtsystemen in auto's veelal door fabrikanten als b.v. Hella gemaakt:
Structuur en functie van elektronische regeleenheden in moderne voertuigen met ledkoplampen ✓ Systeemintegratie in het voertuig ✓ Andere typen ✓
www.hella.com
En de diverse merken/types passen die dan toe in hun respectievelijke automodellen.
Ook onze Kluger Kuga heeft zo'n adaptief LED gebeuren aan de voorzijde. En die staat idd altijd op automagisch grootlicht. En dat werkt verbazingwekkend goed.

Uiteraard hangt de juiste werking af van de correcte basis-instellingen/-afregelingen.
Nadeel is dan wel weer dat het ff snel vervangen van een kapot lampje verleden tijd is. Maar als het goed is, hebben de LED-units ook een veel langere levensduur.
Wat tevens verklaart (zie ook bovenstaande link naar dat Hella systeem) waarom het vervangen van dit soort units bij mechanische schade zo'n kostbaar grapje is.
Meest tekenend is bijvoorbeeld het feit dat koplampunits niet meer gewoon op de + en - zijn aangesloten van de auto, maar ook een CANBUS aansluiting vereisen. Juist om al die extra functionaliteit aan te sturen.
M.a.w. op de langere termijn, bij dit soort auto's/systemen wordt het onderhoud/reparatie vrijwel onbetaalbaar. Dus of dat zo'n goed idee is? Maar ja, de vooruitgang zullen we dan maar denken.
