Full LED Matrix slechte verlichting

hmolenaar32@

Nieuw lid
Ik weet niet of dit herkenbaar is .... ik heb de Full Led Matrix verlichting. Wat een slechte verlichting is dit ! Alleen met groot licht is de bundel ver genoeg, anders schijnt de verlichting wel goed naar de zijkanten maar voor de auto slechts een paar meter. Iemand anders daar ook last van ? En vooral als je van een lichte omgeving opeens het donker induikt dan heb je een aantal seconden voor je gevoel pure duisternis voor je auto voordat groot licht weer bijschakelt.

Smeeuwis

Donateur
Ik heb LED Matrix maar ervaar dit helemaal niet. Weliswaar een Enyaq, maar toch. Ik heb in drie Skoda's de overgang meegemaakt, de eerste had xenon, de tweede standaard LED en nu dus LED Matrix. Bij dimlicht is het verschil niet vreselijk veel groter dan t.o.v. xenon, maar wel veel beter dan halogeen. De lichtsensor voor automatisch dimlicht en de grootlichtassistent komt af en toe wat laat in maar dat kan je bij mij wel instellen in het menu op Vroeg.

Waar vergelijk je zelf mee? Als je hiervoor met bijvoorbeeld BMW laserlicht of Audi Digital Matrix hebt gereden dan kan het misschien iets tegenvallen ja. Maar dat zijn flink duurdere systemen dan op een 'eenvoudige' Skoda...

Als je vind/denkt dat de bundel teveel vlak voor de auto gericht staat wordt het wel tijd om de afstelling te laten controleren. En check even goed in je instellingen menu welke verlichtingsinstellingen allemaal mogelijk zijn en wat ze doen.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
schijnt de verlichting wel goed naar de zijkanten maar voor de auto slechts een paar meter
Het kán haast niet anders of dit moet een kwestie van goed afstellen zijn.
De basisafstelling laten controleren dus - en zorg dan dat de kofferbak en de tank*) zo leeg mogelijk zijn. Monteurs hebben nog wel eens de neiging om de verlichting een beetje té voorzichtig af te stellen...

*) <edit> indien aanwezig - geldt niet voor EV's ;)

Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Dat klopt helemaal ja, zeker bij LED omdat er af en toe in de media wordt geklaagd over de verblinding.
en zorg dan dat de kofferbak en de tank zo leeg mogelijk zijn

Goede tip ja! Bij mij hoeft die tank dan weer niet als het nodig zou zijn: stroom weegt niet zoveel...

Rainesh

Forumguru
klinkt als een slechte kalibratie van de lampen. Even goed laten herkalibreren en dan moet het wel goed werken.

hmolenaar32@

Nieuw lid
Ik heb LED Matrix maar ervaar dit helemaal niet. Weliswaar een Enyaq, maar toch.....

Waar vergelijk je zelf mee? Als je hiervoor met bijvoorbeeld BMW laserlicht of Audi Digital Matrix hebt gereden dan kan het misschien iets tegenvallen ja. Maar dat zijn flink duurdere systemen dan op een 'eenvoudige' Skoda...
Mijn referenties zijn Seat Leon met Led en Skoda Superb met Led, beide veel betere verlichting, die ik hiervoor had. Met beide auto's hoefde ik vrijwel nooit met groot licht te rijden om veel te zien. Nu is er zonder groot licht nauwelijks iets te zien. Nu moet ik wel zeggen dat ik een ongeval heb gehad en ik vermoed dat de schadereparateur er een zooitje van heeft gemaakt. En ik helaas in het verre Oosten woon en vanwege het ongeval en leaseauto de auto op ruim 2,5 uur in het Westen is gerepareerd en ik dus weer niet zomaar kan reclameren......wat dat aangaat is het hebben van een leaseauto soms gezeik die hebben geen idee dat wonen in Overijssel niet dichtbij Spijkenisse is waar de auto is gerepareerd. Aan de andere kant, meen ik me te herinneren dat ik dit al direct na de aflevering merkte en dacht wellicht moet ik wennen. Alle instellingen staan goed, op vroeg etc etc.

Laatst bewerkt door een moderator:

Smeeuwis

Donateur
Dan zou ik lokaal de auto laten controleren op correct herstel en juiste afstelling van de koplampen, en als eea niet ok is eerst reclameren bij de hersteller, en hem de kans geven alles in orde te maken. Dit klinkt (op afstand) als slecht schade herstel. Ik kan me op basis van mijn ervaring met mijn vorige auto niet voorstellen dat LED matrix minder zou presteren dan LED. Het moet minstens gelijkwaardig zijn maar eigenlijk een stap beter.

En ook melden bij de leasemaatschappij!

Bij mijn vorige Octavia heb ik de lampen omhoog laten bijstellen. Deze stonden veel te laag.
Bij mijn huidige Superb heb ik de lampen omlaag laten bijstellen, ik verblindde alles en iedereen.

hmolenaar32@

Nieuw lid
Ik heb nog even diep in mijn geheugen gegraven en aan mijn eega gevraagd, maar inderdaad vanaf het begin dat ik de auto had, had ik zoiets van huh ? wat is dit ...dus nog voor het ongeval. Overigens heb ik matrix lampen met adaptive frontlight technology, weet niet of dat nog wat uitmaakt. Ik ga morgen de dealer wel even bellen.

Rallye

Forumguru
Ik vond mijn xenons deels ook fijner dan de IQ-led nu, met name de afgrenzing licht/donker is bij de led erg scherp. Ik vond de meest geleidelijke overgang bij xenon fijner. De xenons verblindden dan weer meer als licht terugstraalde van borden.

hmolenaar32@

Nieuw lid
Bij de dealer geweest, licht stond ietsje te laag. Maar los daarvan geven ze mensen met matrix adaptive frontlight assistent het advies om altijd met grootlicht aan te rijden .... rare zaak vind ik maar het is wat het is.

Captain Hook

Forumguru
Nu worden de moderne lichtsystemen in auto's veelal door fabrikanten als b.v. Hella gemaakt:

En de diverse merken/types passen die dan toe in hun respectievelijke automodellen.

Ook onze Kluger Kuga heeft zo'n adaptief LED gebeuren aan de voorzijde. En die staat idd altijd op automagisch grootlicht. En dat werkt verbazingwekkend goed. :thumbsup:
Uiteraard hangt de juiste werking af van de correcte basis-instellingen/-afregelingen.

Nadeel is dan wel weer dat het ff snel vervangen van een kapot lampje verleden tijd is. Maar als het goed is, hebben de LED-units ook een veel langere levensduur.
Wat tevens verklaart (zie ook bovenstaande link naar dat Hella systeem) waarom het vervangen van dit soort units bij mechanische schade zo'n kostbaar grapje is. :(

Meest tekenend is bijvoorbeeld het feit dat koplampunits niet meer gewoon op de + en - zijn aangesloten van de auto, maar ook een CANBUS aansluiting vereisen. Juist om al die extra functionaliteit aan te sturen.

M.a.w. op de langere termijn, bij dit soort auto's/systemen wordt het onderhoud/reparatie vrijwel onbetaalbaar. Dus of dat zo'n goed idee is? Maar ja, de vooruitgang zullen we dan maar denken.:koffie:

Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Bij de dealer geweest, licht stond ietsje te laag. Maar los daarvan geven ze mensen met matrix adaptive frontlight assistent het advies om altijd met grootlicht aan te rijden .... rare zaak vind ik maar het is wat het is.
Dat vind ik onzin, ook in de dimlicht stand moet er ruim voldoende lichtopbrengst zijn. Je kan immers lang niet altijd met grootlicht op rijden. Normaal gesproken zou dat meer moeten zijn dan eenzelfde auto met halogeen of xenon licht. Heb je toevallig de mogelijkheid om een keer met een Karoq met halogeen te rijden in het donker? Dan heb je wel een eerlijk vergelijk.

Als je de grootlichtassistent hebt, die meestal standaard is bij LED matrix, kan je overwegen om die via OBD11 permanent aan te laten zetten. Je hoeft hem dan niet bij elke rit opnieuw te activeren. Standaard gaat hij namelijk na elke rit uit. Diverse leden van het forum zouden dit voor je kunnen doen.

Bovenaan Onderaan