Uit welk bouwjaar is jouw tweedehandsje? Vanuit de EU zijn er verordeningen geweest dat fabrikanten de mogelijkheid voor "gewone" eigenaars om via de OBD poort wijzigingen in de software te maken, moeten blokkeren. Dat is allemaal geïmplementeerd in de laatste paar jaar. Bij mijn Enyaq uit (begin 2022) kon ik nog wijzigingen maken, maar bij de nieuwe Scala van mijn schoonzus (begin 2024) lukte dat niet meer. Ik heb begrepen dat de nieuwste Enyaqs die blokkering ook hebben, en ik heb nog niet uitgezocht of het mogelijk is de blokkering op te heffen of te omzeilen. Iemand hier die hierover meer weet?
In ieder geval, mocht je idd. zelf OBDEleven gaan kopen, dit zijn mijn aantekeningen over de wijzigingen die ik heb gemaakt aan mijn Enyaq:
Travel Assist
Hello, does anyone have any idea if it is possible to activate the travel assist on the ID.3 with OBD Eleven? I know that this operation has already b
forum.obdeleven.com
-> Auto heeft een capacitive steering wheel nodig. Zonder zo'n stuurwiel moet je elke paar seconden even een zetje tegen het stuur geven om de auto te laten weten dat je het stuur nog in handen hebt. To test: Module 19, live data, look at steering wheel touch recognition; status
Enabled:
Module A5:
- KLR: Coded
- Emergency Assist Variante: ea_variante_2
- Hc Variante: hc_variante_2 (of hc_variante_5, geeft kennelijk lane change assist maar daarvoor zijn meer sensors nodig???)
- HC point of interception: Early_setting_over_menu (of early)
- VZE: Coded
Module 13
- Capacitive steering wheel: installed
- Travel Assist: Activated
Daytime Running Lights rear (Scandinavian Driving Lights)
Have the rear lights activated when front daytime running lights are on (DRL)
1. navigate to control unit 19
2. select 'adaptation'
3. select 'daytime running light'
4. select 'Tagfahrlicht-Dauerfahrlicht aktiviert zusaetzlich Standlicht'
5. change value to 'active'
6. press and hold to apply changes
-> There's also an "app" DRL indicator in Dashboard -> ON
ACC in 1 km/h increments
Module 13, Operation_mode -> Operation_mode_2
Disable overtake right prevention
Module 13, Overtaking_right_prevention -> deactivated
Activating lane assist memory function (so that the stupid thing stays off)
1. Navigate to control unit A5
2. select 'long coding'
3. select 'Configuration_for_lane_departure_warning_kl15'
4. select 'last setting'
5. press and hold to apply changes
ACC reageert niet op verkeersbord herkenning
Module 13, Speed_limit_assistent -> deactivated