Functieknoppen stuurwiel

Boer

Nieuw lid
Ik heb 2e hands een Skoda Enyaq gekocht. Meer dan tevreden. Deze auto heeft een MFS. Echter zijn er 2 knoppen die niet werken zoals ze naar mijn idee zouden moeten werken. Onder het knopje met logo van de lane-assist zit de functie Cruise control/snelheidsbegrenzer. En onder het knopje snelheidsbegrenzer zit geen functie. Is dit (zelf) te veranderen? Nu moet ik lane assist bewerken (iedere rit uitzetten) via het scherm.

Ik hoor graag van iemand,
m vr grt
 

Bijlagen

  • 23.jpg
    23.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 28

hemi24

Forumguru
ik zie alleen maar een knopje voor de assistentiesystemen (linksboven) en een knopje voor de travel assist (rechtsboven)...

1734033695851.png
 
Zo kwam mijn Enyaq ook af-fabriek. Wel een knop om te wisselen tussen ACC en LIM, en een knop die Travel Assist zou moeten aanzetten maar niets deed. Met OBDEleven en de juiste dongle heb ik Travel Assist kunnen activeren.

Met OBDEleven kan je Lane Assist ook zo instellen dat hij de laatste instelling onthoudt, ook als de auto uit staat.

OBDEleven kan je zelf kopen, of er zijn mede-forumleden die dat voor een bescheiden bedrag voor je kunnen activeren.

Enige bescheiden nadeeltje van deze route, in plaats van de officiële dealer-route, is dat na een software update al deze instellingen verdwijnen en je opnieuw kan beginnen. (En daarom geef ik de voorkeur aan een eigen OBDEleven dongle+app over een bezoekje aan iemand anders.)
 
Uit welk bouwjaar is jouw tweedehandsje? Vanuit de EU zijn er verordeningen geweest dat fabrikanten de mogelijkheid voor "gewone" eigenaars om via de OBD poort wijzigingen in de software te maken, moeten blokkeren. Dat is allemaal geïmplementeerd in de laatste paar jaar. Bij mijn Enyaq uit (begin 2022) kon ik nog wijzigingen maken, maar bij de nieuwe Scala van mijn schoonzus (begin 2024) lukte dat niet meer. Ik heb begrepen dat de nieuwste Enyaqs die blokkering ook hebben, en ik heb nog niet uitgezocht of het mogelijk is de blokkering op te heffen of te omzeilen. Iemand hier die hierover meer weet?

In ieder geval, mocht je idd. zelf OBDEleven gaan kopen, dit zijn mijn aantekeningen over de wijzigingen die ik heb gemaakt aan mijn Enyaq:

Travel Assist​

-> Auto heeft een capacitive steering wheel nodig. Zonder zo'n stuurwiel moet je elke paar seconden even een zetje tegen het stuur geven om de auto te laten weten dat je het stuur nog in handen hebt. To test: Module 19, live data, look at steering wheel touch recognition; status

Enabled:
Module A5:
  • KLR: Coded
  • Emergency Assist Variante: ea_variante_2
  • Hc Variante: hc_variante_2 (of hc_variante_5, geeft kennelijk lane change assist maar daarvoor zijn meer sensors nodig???)
  • HC point of interception: Early_setting_over_menu (of early)
  • VZE: Coded
Module 13
  • Capacitive steering wheel: installed
  • Travel Assist: Activated

Daytime Running Lights rear (Scandinavian Driving Lights)​

Have the rear lights activated when front daytime running lights are on (DRL)

1. navigate to control unit 19
2. select 'adaptation'
3. select 'daytime running light'
4. select 'Tagfahrlicht-Dauerfahrlicht aktiviert zusaetzlich Standlicht'
5. change value to 'active'
6. press and hold to apply changes
-> There's also an "app" DRL indicator in Dashboard -> ON

ACC in 1 km/h increments​

Module 13, Operation_mode -> Operation_mode_2

Disable overtake right prevention​

Module 13, Overtaking_right_prevention -> deactivated

Activating lane assist memory function (so that the stupid thing stays off)​

1. Navigate to control unit A5
2. select 'long coding'
3. select 'Configuration_for_lane_departure_warning_kl15'
4. select 'last setting'
5. press and hold to apply changes

ACC reageert niet op verkeersbord herkenning​

Module 13, Speed_limit_assistent -> deactivated
 
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Het is mogelijk ook een gewone cruise control te activeren, dan krijgt het linker knopje (hulpsystemen) de functie om in combinatie met het rechter scrollwiel te toggelen tussen ACC (adaptieve cruise control), CC (gewone cruise control) en LIM (begrenzer). Het rechter knopje is er dan om TA (travel assist) in- en uit te schakelen. Uiteraard moet TA dan wel aanwezig of geactiveerd zijn.
@Antera was zo behulpzaam de codering tegen kleine vergoeding uit te voeren.
 
dat is toch gewoon in te stellen in het menu…?
Ja. En als je dan de volgende dag instapt staat het weer aan.

Ik heb al een paar keer een "bijzondere" (lees: gevaarlijke of illegale) reactie gehad van dat systeem op verkeersborden. Verder onderrapporteert mijn Enyaq de werkelijke snelheid met ongeveer 3 km/h, maar daar houdt de verkeersbordherkenning geen rekening mee. Dus die gaat braaf 87 km/h rijden waar je 90 mag. Ik heb het liever permanent uit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Verder onderrapporteert mijn Enyaq de werkelijke snelheid met ongeveer 3 km/h, maar daar houdt de verkeersbordherkenning geen rekening mee.
Dat doet ELKE auto in meerdere of mindere mate als gevolg van al sinds 1977 bestaande Europese homologatieregels m.b..t. de snelheidsmeter. En precies dat is ook mijn ergernis t.a.v. ISA in nieuwe auto's, en ook tegen de toekomstige ontwikkeling van GPS-gestuurde waarschuwingen of zelfs ingrepen van buitenaf - tenzij men daarin ook een zekere marge zou hanteren die rekening houdt met deze afwijking.

En zó moeilijk is dat niet: TomTom doet dat al zo lang als ik mij kan herinneren - bij overschrijding van de gps-snelheid t/m 4 km/u verkleurt het veldje met de snelheidsaanduiding naar oranjeachtig, vanaf 5 wordt dat rood (en klinkt het piepje, als dat is aangezet).
 
Dat doet ELKE auto in meerdere of mindere mate als gevolg van al sinds 1977 bestaande Europese homologatieregels m.b..t. de snelheidsmeter.
Klopt. En ik heb daar ook geen moeite mee. Sterker nog: de afwijking van mijn Enyaq is minder dan bij mijn vorige auto, en zelfs stukken minder dan mijn motor. Ik heb er dan ook geen moeite mee dat ik de ACC op 103 km/h moet zetten in de trajectcontrole op de A2, om dan precies 100 km/h te rijden.

Maar als de verkeersbordherkenning daar dan spontaan weer 100 km/h van gaat maken, of 130 omdat hij het onderbord niet begreep, of 30 omdat in het naastgelegen werkvak een max van 30 geldt en dat bord toevallig vanaf de weg zichtbaar was, dan wordt het al heel gauw storend. Of zelfs gevaarlijk.

De meest bijzondere situatie die ik heb meegemaakt was op de N201 bij Aalsmeer. Dat is officieel een autoweg (max 100) maar met borden begrensd op 80. Halverwege de trajectcontrole werd aan de weg gewerkt en was de snelheid beperkt tot 50, over een lengte van een meter of 100. En aan het eind van dat vak hadden ze zo'n wit bord met een diagonale zwarte streep geplaatst: einde alle verboden. Waardoor de auto dus besloot dat we daar 100 mochten. En je dus door de trajectcontrole gepakt wordt. Nou kan je wellicht bij de rechter nog wel hard maken dat ze een bord met 80 hadden moeten ophangen ipv. einde-verboden bord, maar ik bespaar me zo'n discussie liever.
 

Smeeuwis

Donateur
Ja. En als je dan de volgende dag instapt staat het weer aan.

Ik heb al een paar keer een "bijzondere" (lees: gevaarlijke of illegale) reactie gehad van dat systeem op verkeersborden. Verder onderrapporteert mijn Enyaq de werkelijke snelheid met ongeveer 3 km/h, maar daar houdt de verkeersbordherkenning geen rekening mee. Dus die gaat braaf 87 km/h rijden waar je 90 mag. Ik heb het liever permanent uit.
Dat is vreemd, bij mij blijft dat gewoon uit staan. Ik gebruik het niet om dezelfde redenen, maar bij mij (ME3.7) blijft het uit en hoef ik er niets aan te doen.
 
Bovenaan Onderaan