Functies achteruitrijcamera Columbus tov Amundsen

MarkvdD

Forumguru
Even een vraagje uit interesse, ik heb een Columbus in onze Octavia 3 FL en m'n broer heeft een Amundsen in zijn Karoq.

Ik heb in de achteruitrijcamera een aantal functies voor het beeld/de kijkhoek van de camera. Onder andere van bovenaf recht op de trekhaak. Mijn broer heeft ook een trekhaak maar niet die optie van zicht op de trekhaak.

Waar kan dit mee te maken hebben? Is dit ook nog later toe te voegen?

Zie hieronder mijn beeld met rechts de verschillende opties/functies voor de kijkhoek.

58c97ebf72188f5a3e38368102c0c0bb.jpg

gjhu

Senior Member
Is dat niet voor voor de parkeerassistent? Volgens mij kun je rechts de parkeer opties aanklikken.

hemi24

Forumguru
De camera van de bovenstaande foto is een high-versie, die heeft o.a. meedraaiende lijnen.
Op de Karoq zal waarschijnlijk een low-versie zijn met statische lijnen.

MarkvdD

Forumguru
De camera van de bovenstaande foto is een high-versie, die heeft o.a. meedraaiende lijnen.
Op de Karoq zal waarschijnlijk een low-versie zijn met statische lijnen.
Ik heb inderdaad meedraaiende lijnen met achteruit rijden. Er zit dus verschil in de camera's van Skoda?

hemi24

Forumguru
Ja er is een Low en een High versie.
Ik heb op de Golf ook naderhand de High versie gemonteerd; altijd handig voor aankoppelen van caravan en aanhanger.
Niet goed weergegeven van de lijnen in de aanhangermodus, kan ook een codeerdingetje zijn…

EdK

Forumguru
Zelf een camera door antera laten inbouwen met vaste lijnen, maar ik zie gewoon een stuk van de kentekenplaat en bumper.
Maw als ik trekhaak gehad zou hebben dan zou ik die ook zien.....
Dus je zou je afvragen of die van je broer er wel goed inzit of dat het wel een OEM is ? ( van fabriek af ?? )

hemi24

Forumguru
@EdK : ik denk dat @MarkvdD de plaatjes bedoeld zoals op deze post van mijn camera:

MarkvdD

Forumguru
Ja er is een Low en een High versie.
Ik heb op de Golf ook naderhand de High versie gemonteerd; altijd handig voor aankoppelen van caravan en aanhanger.
Niet goed weergegeven van de lijnen in de aanhangermodus, kan ook een codeerdingetje zijn…
M'n broer heeft ook geen meesturende lijnen dus hij zal dan wel de low-versie camera hebben. Begrijp ik het goed van je dat je door het vervangen van de camera die extra functies erbij krijgt of moet dat nog geactiveerd/gecodeerd worden dan?

MarkvdD

Forumguru
Zelf een camera door antera laten inbouwen met vaste lijnen, maar ik zie gewoon een stuk van de kentekenplaat en bumper.
Maw als ik trekhaak gehad zou hebben dan zou ik die ook zien.....
Dus je zou je afvragen of die van je broer er wel goed inzit of dat het wel een OEM is ? ( van fabriek af ?? )
Ik heb meeaturende lijnen en heb ook een optie om de trekhaak recht van boven in beeld te krijgen met een meesturende lijnen die je dan op je dissel kan aan sturen. Inderdaad super handig voor het aankoppelen van aanhanger of caravan.

Zo ziet dat eruit:

550d378c7ba70e2ff10ed84f2fc6a84c.jpg

• Leuk
Waarderingen: gjhu

1983jeroen

Forumguru
Dat is wel chique!

Sinds ik een mover op de caravan heb gebruik ik de camera daarvoor eigenlijk nooit meer, maar jij hebt zo wel beter zicht op de trekhaak dan ik.

Mijn camera is overigens ook niet origineel Skoda.

Rallye

Forumguru
Dit beeld krijg je waarschijnlijk alleen maar als (het systeem weet dat) er een trekhaak gemonteerd is?

MarkvdD

Forumguru
Bedoel je dat het met het inlezen van de trekhaak in het systeem te maken kan hebben?

Het heeft dus niet te maken met Amundsen vs Columbus maar met het type camera en het inleren van de trekhaak?

hemi24

Forumguru
Het heeft dus niet te maken met Amundsen vs Columbus maar met het type camera en het inleren van de trekhaak?
Nee, want ik heb in de Golf een Discover Media (zelfde als Amundsen) met een high-versie camera.
In de Kodiaq had ik ook een Amundsen met een high-versie camera.

Sterker nog, de ID.3 heeft 0 kg trekgewicht, maar kan wel de hulplijn voor de trekhaak laten zien…

MarkvdD

Forumguru
Dus heeft hè ook niks met inleren van de trekhaak te maken als de ID3 geen eens een trekhaak heeft.

Is het dus alleen een kwestie van een high-versie camera erop zetten en inleren/ coderen?

MarkvdD

Forumguru
Oh ok, dan wordt het al weer wat meer werk.

Zal het m'n broer doorgeven, kijken wat hij ermee wil

Hoe kan je met zekerheid vaststellen welk type camera er in je auto zit?

hemi24

Forumguru
Uitlezen geeft zekerheid!

De ID.3 heeft trouwens ook een afneembare trekhaak; maar die mag enkel voor een fietsendrager (of bagagedrager) gebruikt worden…

Bovenaan Onderaan