Fuseekogel draagarmrubbers

Hoi allen,

Mijn Citigo uit eind 2012 heeft nu bijna 140dkm op de teller en dingen beginnen wat te slijten. Ik heb afgelopen jaar de schokdempers voor en achter vervangen door billstein. Nu ben ik het gebonk een beetje zat bij drempels etc. Ik weet dat het een “producteigenschap” is maar zit te twijfelen om diverse rubbers / kogels te vervangen. Ik doe al het onderhoud zelf dus er zitten geen enorme kosten aan. Ik dacht als ik bezig ben waarom niet alles vervangen:
- fuseekogels
- draagarmrubbers
- stuurkogels
- stabilisatorstangen

Ik ben geen monteur dus heb weinig ervaring wanneer zulke onderdelen vervangen moet worden. YouTube filmpjes gekeken maar daarin is het meestal overduidelijk dat iets vervangen moet worden. Als ik het wiel beetpak (op de krik) voel ik geen speling horizontaal, verticaal en op en neer. De rubbers op de kogels zien er nog goed uit. 1 stabilisatorstang is het rubber wel kapot dus die moet sowieso dus dan de andere ook gelijk.

Als ik nu alles vervang weet ik dat de Citigo er weer 10 jaar mee doorkan en misschien gaat het bonken ook wel weg. Dus het is ook een beetje preventief…

Ik ben benieuwd naar jullie mening. En welk merk zouden jullie vooral afraden? Ik zag een reparatieset van Mapco voor 30 euro met fuseekogel en draagarmrubbers maar ben niet zo bekend met Mapco. Meestal ga ik voor een febi billstein of skf.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Tees

Donateur
Ik schat in dat ik een beetje hetzelfde niveau monteur-ervaring heb als jij. Maar dit soort klussen schrik ik wel een beetje van terug. Voor de draagarmen moet bijvoorbeeld je hele ophanging & stuurinrichting los, en dan moet je de rubbers eruit en nieuwe er weer in persen. Best een stevige klus.
Een stabilisatorstang is meestal makkelijker te doen.

Ik vraag me ook af of dit preventief nodig is bij 130k km. Bij de meeste autos worden de draagarmrubbers en de andere delen die je noemt nooit vervangen, en zo wel, dan alleen met een duidelijke aanleiding. Ik hou wel van preventief onderhoud hoor, maar er zijn grenzen aan t redelijke ;)
 

hemi24

Forumguru
Zou het toch maar door een professionele monteur laten doen; waarschijnlijk verpruts je de uitlijning en kost het je aan banden meer dan dat het je bespaart…
 
Uitlijnen moet daarna sowieso gedaan worden maar dat kan gewoon bij de kwikfit. Dat kan ik sowieso niet zelf.
 

Tees

Donateur
De Kwikfit...tsja...dat kan. Of het dan goed gebeurt...nouja, er zijn ook mensen die de loterij winnen ;)
 

EdK

Forumguru
uitlijnen en kwikfit ??
Wel stort dan dat bedrag meteen op mijn rekening !!
Zou daar toch wel een specialistisch bedrijf voor opzoeken.....
Maar goed dat is mijn mening...
 

Arjan1985

Forumguru
Ik zou even goed uit zoeken waar het gebonk vandaan komt. Zomaar alles vervangen is zonde van je tijd en geld. Zeker met die km stand.
Ik zou eenvoudig beginnen met evt je stab. stangetjes en de rubbers tussen je stabilisator stang te vervangen.
Je schrijft dat je de schokdempers vervangen hebt. De veerpoot lagers ook vervangen?
Daar kan ook gebonk van komen.
 
Zeker veerpootlagers zijn ook vervangen. Ik had de hoop dat het iets op zou lossen maar helaas.

Oh ja tweede waarom ik de boel wilde vervangen is omdat mijn remmen trillen voelbaar in het stuur. Het rare is dat het niet altijd is dus er is niks krom. Ik kan ook niet omschrijven wanneer het wel en niet is. Remschijven en blokken zijn vorig jaar ook vervangen door Bosch schijven en blokken.
 

Tees

Donateur
Was het trillen er ook al voor het vervangen van de schijven en blokken? Want juist nieuwe schuiven kan je vrij snel kromtrekken als je ze niet netjes inremt.

Verder zijn trillingen altijd lastig, kan aan van alles liggen in de aandrijving of ophanging.
 
Ja trillen was daarvoor ook al en ik dacht dat het weg was maar dat duurde maar 2 weken. Ik weet dat het overal aan kan liggen daarom wilde ik dus de rubbers en kogels vervangen om dat ook maar uit te sluiten. Het is een heel irritant probleem en het haalt wel een stuk rijplezier weg.
 

Antera

Donateur
Alles is zelf te doen en alles op het lijstje is te doen als je geen linkerhanden hebt. Heb je wat sleutel ervaring en ben je een beetje handig is dit handig zelf te doen.

De stabilisatorstang vervangen zie ik niet in waarom en als je dit wilt doen komt er wel een stukje meer bij kijken.
 
Alle tips zijn welkom, wat ik zeg ik ben geen monteur maar wel handig.

Motorsteunen zie ik niet wat het effect is op de remmen? Die staan bijna helemaal los van elkaar op de aandrijving na?
 

Eltjo

Forumguru
Ik had trilling in mijn S2 bij het bergop rijden. Bergaf geen trilling en in het platte NL ook niet echt opgemerkt. Omdat de achterste rubberlagers van de draagarmen nogal soepel waren na 370 dkm, zijn die vervangen en het trillen was over.
Ideetje? Wellicht is lijkt die constructie van de Citigo er op.

En verder, ik zou idd niet lukraak het e.a. gaan vervangen. Misschien is zo'n goedkoop merk wat bij Autodoc bovenaan als goedkoopste staat na korte tijd slechter dan wat er nu op zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan