Fuseekogel "houder"...

Van een O2 facelift 1.6TDI. Bij mijn O2 is de EGR vervangen en daarna stond het stuur scheef en klopt de sporing niet meer.

Na navragen bij de garage blijkt dat ze de fuseekogel losgehaald hebben. Let wel, de drie bouten ofwel de complete fuseekogel "houder". Het lijkt mij dat dan de uitlijning niet meer klopt... eens?

Iemand input voor mij? De garage doet nu "moeilijk" over het uitlijnen...
 

Maggy

Forumguru
Rommelen/ los halen van de wielophanging is automatisch uitlijnen; de geometrie klopt niet meer. Het gaat om graden. Garage moet niet moeilijk doen, maar doen wat ze moeten doen; uitlijnen.
 

Spierings

Forumguru
Rommelen/loshalen van sommige delen is niet automatisch uitlijnen. Dat hoeft alleen als er iets veranderd.. Er zijn genoeg delen welke vast gefixeerd zitten en er dus niks veranderd.

Bij die fuseekogelboutjes zitten vaak sleufgaten waardoor deze kunnen verschuiven en dan klopt de uitlijning niet meer..

Als je stuur naderhand schuin staat is je uitlijning veranderd..
 

kansberg

Forumguru
Het gaat om het volgende onderdeel:

TC1317.jpg

Deze zit gemonteerd op de draagarm, op de foto aan de rechterzijde:

TC2483.jpg

Wanneer het stuur nu uit zijn positie is, is er in ieder geval meer gebeurt dan slechts het de-en monteren van de fuseekogel, deze is gefixeerd en heeft geen andere stuurstand tot gevolg bij slechts de-en montage. Mijn vermoeden is dat ook het axiaal gewricht (binnenste spoorstangeind) en/of spoorstangeind is gedemonteerd of losgekoppeld is geweest. Dan is er maar één manier om dit te herstellen en dat is uitlijnen.
 

RoGEK

Senior Member
De gaten in de draagarm waar de fuseekogel op vastgezet wordt, zijn iets sleufgaten..
Ik heb dit ook gehad bij onze Cordoba.
Er zit een mm of 3-4 speling in die gaten en de kogel kan dus iets verschoven worden in de draagarm.
Verstandiger was geweest om de fuseekogel uit het fuseestuk lus te halen, dat is een vaste verbinding waar geen andere mogelijkheden zijn..
 
Bovenaan Onderaan