Fuseekogel vervangen

Tachi

Actief lid
Mijn auto is net goedgekeurd met één aanmerking. De fuseekogel rechtsvoor heeft lichte speling. Dus die wordt zo snel mogelijk vervangen.

Ik heb een afbeelding gezien van zo'n ding, maar moet je de auto uitlijnen als je een fuseekogel vervangen hebt? Mij lijkt het niet. Her en der op internet gezocht, maar geen uitsluitsel gevonden. Wel of niet uitlijnen na vervangen van de fuseekogel.

Wat zeggen de kenners hier?

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat de meningen erover zullen verschillen. De fuseekogels worden juist op de goede stand gezet bij het uitlijnen, dus als je die vervangt zou het in mijn beleving een logisch gevolg zijn dat je ook opnieuw uit moet lijnen. Uitlijnen kan sowieso geen kwaad natuurlijk..
Maar goed da's mijn mening. De andere kijk is dat als je de nieuwe op dezelfde stand monteert het niet nodig zal zijn en dat je snel genoeg merkt als hij verkeerd staat (de auto gaat naar een kant trekken of je banden slijten sneller, maar ja dan ben je vaak al te laat om het alsnog te corrigeren..

Antera

Donateur
hij moet zeker uitgelijnt worden dit omdat de fuseekogel met 3 boutjes vast zit en dit speling heeft en daarmee dus de grote kans dat het niet hetzelfde is. Je kan hem beter laten uitlijnen dan er pas achter komen als je banden scheeft zijn egsloten

bobby45

Actief lid
ik doe het nooit maar ,uitlijnen mensen vervangen je kogel zo dus neem hem toch mee.

als je banden nu rond zijn dan is de spanning lucht druk te hoog geweest.

uit lijnen zijn de of binnen of buiten versleten
Uitlijnen - Nout

Antera

Donateur
klopt bobby maar als je de fusee kogel niet goed zet en die kan je verschuiven veranderd je askanteling als hij te ver naar voren gericht word wat nog niet zo erg is maar bij onjuiste plaatsing wel wielvlucht en sporingsverschil.

Heb 10 jaar uitgelijnt en dan zie je veel auto's waarbij het achteraf scheve slijtage geeft

Tachi

Actief lid
goed op meten en dan los draaien kan niet missen stuur kogel wel
Toch niet goed gemeten :( stuur staat nu heel heel klein beetje scheef. Op een brug is het zo simpel vervangen. Klusje van niks :cool:
Ik weet niet hoe de keurmeester de speling gemeten heeft. Maar goed er zat speling in en dus terecht vervangen. Eens kijken wanneer ik ga uitlijnen

Antera

Donateur
speling zie je met een bandijzer er tussen maar vaak met de hand niet te voelen als het minimaal is. Je zal wel merken dat de nieuwe een stuk stroever ging dan de oude. Maar zoals ik al zei misschien wel goed gemeten maar er zitten altijd tolleranties in. Niet te lang wachten want dit kan schuin slijtende banden veroorzaken

Tachi

Actief lid
De nieuwe is zeker een stuk stroever. De oude bewoog, bij wijze van, alle kanten op.
Ik ben geen kilometervreter, maar één dezer dagen zal het wel gaan gebeuren. Honderd kilometer scheefstand op een bandenleven zullen geen ernstige consequenties hebben op de slijtage :)

Bovenaan Onderaan