Galmend metalig geluid - lagers defect?

Mackjack

Nieuw lid
Hallo skoda experts,

Ik heb een skoda octavia 2.0 benzine uit 2004 met km stand 150.000. Tijdens onze vakantie in Itali"e bleken mijn wiellagers linksvoor defect te zijn nadat ik een metaalachtig krakend geluid hoorde. Wiellagers vervangen bij een Italiaanse garage. In Nederland bij de dealer nogmaals laten checken, alles in orde.

Maar ik hoor na de reparatie nog steeds een metalig en galmend geluid. Klinkt alsof je lucht tussen je gehemelte en je tong laat ontsnappen: gggggggggggg (kan het niet beter omschrijven).

- Geluid is constant aanwezig
- Geluid hoor ik bij bij elke snelheid en heeft altijd hetzelfde volume
- Geluid is in elke versnelling hetzelfde.
- Geluid hoor ik ook als ik de auto in zijn vrij laat doorrollen met motor uitgeschakeld

Wat kan het zijn? Versnellingsbak lagers?

Wesly

Senior Member
Hallo skoda experts,

Ik heb een skoda octavia 2.0 benzine uit 2004 met km stand 150.000. Tijdens onze vakantie in Itali"e bleken mijn wiellagers linksvoor defect te zijn nadat ik een metaalachtig krakend geluid hoorde. Wiellagers vervangen bij een Italiaanse garage. In Nederland bij de dealer nogmaals laten checken, alles in orde.

Maar ik hoor na de reparatie nog steeds een metalig en galmend geluid. Klinkt alsof je lucht tussen je gehemelte en je tong laat ontsnappen: gggggggggggg (kan het niet beter omschrijven).

- Geluid is constant aanwezig
- Geluid hoor ik bij bij elke snelheid en heeft altijd hetzelfde volume
- Geluid is in elke versnelling hetzelfde.
- Geluid hoor ik ook als ik de auto in zijn vrij laat doorrollen met motor uitgeschakeld

Wat kan het zijn? Versnellingsbak lagers?

Je zegt dat het volume altijd hetzelfde is maar is de frequentie ook steeds hetzelfde?
En je zegt dat je het ook hoort met de motor uitgeschakeld, maar is het contact dan wel ingeschakeld? Hoor je het ook alleen als de auto in beweging is?

leo442

Forumguru
Kan wel eens een steentje zitten tussen de remschijf en de stofplaat achter de remschijf. Het meest voor de hand liggend na de reparatie, is dat de stofplaat tegen de remschijf zit. Het wil wel eens gebeuren dat men per ongeluk de plaat verbuigt tijdens de reparatie.

Mackjack

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties. Even wat antwoorden:

Geluid hoor ik ook als contact is uitgeschakeld en ik de auto dus 'geruisloos' laat doorrollen.
Geluid hoor ik alleen als de auto in beweging is, ongeacht of hij in de vrij staat of in een willekeurige versnelling
Geluid hoor ik ook als de koppeling is ingetrapt

Als het een stofplaat of een steentje is, dan zou het geluid toch vanzelf moeten wegslijten of niet?

Antera

Donateur
Toch een van de wieln eraf halen. Eigenlijk opkrikken aan beide zei en aan de wielen draaien dan moet je het horen. Vermoedelijk idd of een van de stofplaten of er zit iets tussen.

Cordoba

Forumguru
Zodra het steentje door je remschijf (of waar het dan ook klem zit) is gesleten, is dát geluid weg. Ook een klein steentje is zo hard als steen.:D

Bovenaan Onderaan