Garantie of niet?

Hoi allen,

Onze citigo is afgeleverd met winterbanden, hij hobbelde heel erg dus ik dacht wat fout gegaan met balanceren. Dus weer terug gegaan naar de dealer en ze hebben de achterwielen proberen opnieuw te balanceren. Dit kregen ze niet voor elkaar en hadden meer tijd nodig. Er werd ons gevraagd om 4 weken weer langs te komen met de zomerset, deze zomerset is onder de citigo gemonteerd en het probleem was weg.

Uiteindelijk bleken de michelin winterbandjes bandjes niet goed te zijn en daardoor het probleem van kwam. Daar gingen ze RMA voor aanvragen.

Maar nu facturen ze voor het verwisselen van de banden, terwijl ik zelf al een garagekrik + momentsleutel had aangeschaft en het plan was om het zelf te doen. Nu vroeg ik me af of het niet onder garantie valt omdat ze met de zomerset wilden testen?

deusjevo

Forumguru
Maar nu facturen ze voor het verwisselen van de banden, terwijl ik zelf al een garagekrik + momentsleutel had aangeschaft en het plan was om het zelf te doen. Nu vroeg ik me af of het niet onder garantie valt omdat ze met de zomerset wilden testen?

Tuurlijk, dat valt onder de garantie, ik neem aan dat de dealer de zomer- en winterbanden geleverd heeft en niet een bandenboer?

Ja hij afgeleverd met winterbanden, maar ze facturen voor het verwisselen van de winter naar zomerband, normaal zal ik dat niet erg vinden maar nu ligt het net iets anders.

Fabia

† In Memoriam
Dus je hebt een probleem, krijgen ze niet voor elkaar. Je moet 4 weken wachten en dan gaan ze factureren voor wisselen. Dacht het niet. Dat valt allemaal onder garantie en het oplossen van het probleem. Ik vind het zelfde als geld vragen voor het openen van de motorkap om in de motor te kijken. Wat een onzin zeg.

CDK

Forumguru
zoals Fabia aangeeft, gewoon garantie! rekening ter discussie stellen bij de dealer en zeker niet betalen! Succes met de verdere afhandeling.

greetz Corné

peperskoda

Forumguru
Volgens mij moet je in gesprek met je dealer en aan hen de uitleg vragen waarom zij dit aan jou factureren. Daarmee kun je dan een gesprek openen waarin duidelijk gaat worden dat ze een klant gaan verliezen op het moment dat ze deze factuur toch voldaan willen hebben, want deze wisseling werd immers gedaan om te zien of het probleem in de auto of in de banden zat. Zij dienen hun kosten te verhalen op hun bandenleverancier en niet op jou.

Ron_2

Senior Member
Natuurlijk is het garantie, als de geleverde banden niet goed zijn horen ze deze kosteloos te vervangen (incl. monteren/balanceren)
Alleen omdat ze dit vooraf willen testen door de zomerbanden er onder te zetten zou je hier voor moeten betalen? dacht het niet.

Cordoba

Forumguru
@flaskk: volgens mij een beetje een grijs gebied, omdat men uiteindelijk de auto op zomerbanden heeft laten staan. Je kunt natuurlijk ook terug gaan naar de dealer, en vragen of ze de auto alsnog op (goede) winterbanden willen zetten, en de factuur verscheuren: ze hebben dan uiteindelijk geen bandenwissel gedaan. Dat is natuurlijk wel extra werk voor de dealer, maar dan ik ook duidelijk dat ie door een auto met een gebrek (slechte banden) af te leveren, en vervolgens een maand wachten met de oplossing, toch echt geen schoonheidsprijs verdient, zeker niet als ie er dan ook nog een factuur voor de bandenwissel aan toevoegt.

peperskoda

Forumguru
Een beetje monteur had op het balanceerapparaat al kunnen zien dat de banden niet goed rond zijn. Derhalve is het monteren van de zomerbanden een actie geweest die niet nodig was voor het constateren van het probleem, dus heeft de dealer iets gedaan zonder dat daar een opdracht van de klant voor is waardoor de rekening niet zonder meer bij die klant kan worden neergelegd.
Een goed gesprek met de dealer doet wonderen en dan kom je er vaak wel samen uit, in alle redelijkheid.

RobSmith

Nieuw lid
Als je hier als klant nog over moet onderhandelen......
weet de dealer dat ie een klant kwijt is, voor altijd!

Én dat ie veel mond op mond reclame in je omgeving kan verwachten, maar dan van de verkeerde soort!

hokjes

Nieuw lid
Ik ben nu wel benieuwd hoe het is afgelopen.

De reacties worden steeds ongenuanceerder en stelliger terwijl de eerste reacties, gewoon een gesprek aangaan, volgens mij de kern raken.

Processen bij een dealer lopen, zoals in elk bedrijf, wel eens langs elkaar heen. Eerst gesprek aangaan en dan (ver)oordelen.

CharlesTucker

Forumguru
Exact, ik kan me bijvoorbeeld zomaar voorstellen dat diegene die de factuur heeft opgesteld niet wist waarom die bandenwissel heeft plaatsgevonden. En aangezien de meeste bandenwissels plaatsvinden omdat de klant er om vraagt, is deze uit gewoonte gefactureerd. Het zou dus ook zomaar kunnen dat een simpel vriendelijk gesprekje het probleem oplost, misschien ook nog wel met excuses voor de vergissing. In dit draadje wordt nog nergens duidelijk of dit geprobeerd is.

Tot op heden niks van de Dealer gehoord, we hebben op 28-04 een net mailtje gestuurd. Of dit onder garantie viel of niet. Daar hebben we nog niks van weer gehoord. Valt ons toch een beetje tegen, om op het zelfde email adres "contact@dealerx.nl" vroegen we destijds een proefrit aan, die werd binnen 5 uur beantwoord.

Van de week toch eens bellen hoe het precies zit.

EdK

Forumguru
mailtje sturen dat als ze niet reageren je ervan uitgaat dat het garantie is en dat zij de kosten op zich nemen.
uiteraard een cc aan ja zelf sturen zodat ze kunnen zien dat hij is verzonden.
Deze manier werkt vaak wel is mijn ervaring

peperskoda

Forumguru
Mijn ervaring is dat het persoonlijke gesprek nog altijd het beste werkt. Ga naar je dealer toe en vraag met de rekening in de hand naar de reden van deze factuur, blijf daarbij wel vriendelijk maar laat wel duidelijk blijken dat hier ontstemd over bent. Leg uit dat deze bandenwissel werd gedaan om helderheid te verschaffen in de oorzaak van een door jou geconstateerd probleem en dat deze helderheid ook verkregen had kunnen worden wanneer de bewuste velgen even aan een balanceerapparaat waren gehangen.

Bij mailverkeer heb je totaal geen persoonlijk contact en kan het geschrevene verkeerd worden gelezen door de ontvanger waardoor je niet echt dichter bij een oplossing komt. Bij telefonisch contact kun je alleen maar horen hoe de opmerkingen beantwoord worden, terwijl de daadwerkelijke houding van de medewerker die je te woord staat vaak ook nogal veelzeggend is........

Bovenaan Onderaan