garantie op reparatie

Weet iemand hoe het bij Skoda zit met garantie op een bij de dealer uitgevoerde reparatie ? Wat zijn de termijnen hiervoor bijv ? Ik heb nl iets meer dan 3 maanden geleden de drukregelklep van mijn 2006 auto moeten laten vervangen na het uitlaatgas systeem meldinkje op mijn dashboard (motor-icoontje). Helaas pindakaas, nu heb ik die melding sinds gisteren dus weer. Bovag zegt 3 maanden garantie op reparatie, maar daar zit ik dus nèt overheen. Nu moet ik zeggen dat ik hele fijne ervaring heb qua klantgerichtheid bij mijn dealer, dus hopelijk zijn ze toeschietelijk en kunnen ze het nog onder garantie voor me verhelpen, maar het zou prettig zijn om te weten waar ik sta.

Anyone ?

Skodadude

Actief lid
Ik zou eerst proberen te achterhalen of het probleem exact hetzelfde is, of misschien gevolg van....
Garantie op reparatie (arbeid) is inderdaad 3 maanden bij Bovag.
Het lijkt mij dat de garantie op het materiaal zelf (je drukregelklep) toch langer is als 3 maanden.

Er bestaat altijd nog zoiets als een coulanceregeling, waarbij de dealer en/of importeur je tegemoet kunnen komen.
Zelf jaren geleden bij Fiat ook op deze manier geholpen met vervanging van de katalysator en waterpomp bij overschrijding van 7000 km op de garantievoorwaarden.
Er is de meeste dealers veel aan gelegen om de klanten tevreden te houden.
Gezien je positieve ervaring met de dealer, hoop ik dat jullie er samen uitkomen.

MarcoO2

Forumguru
Hier zijn de volledige garantievoorwaarden te lezen.

Bij snelle lezing zit je inderdaad met een garantietermijn van twee jaar op onderdelen. Maar... wat ik niet echt duidelijk vind, is dat er telkens gesproken wordt over "twee jaar na aankoopdatum". Maar het begrip "aankoopdatum" wordt niet nader gedefinieerd, zodat je feitelijk niet weet of er gesproken wordt over de aankoopdatum van de auto, of over de aankoopdatum van het betreffende onderdeel.

Zeker als je de voorwaarden eronder leest (indien een onderdeel binnen de garantietermijn van de auto wordt vervangen, blijft de oorspronkelijke garantietermijn van de auto ook op dit onderdeel van kracht. De garantietermijn wordt dus niet verlengd of vernieuwd door tussentijdse vervanging.), dan krijg ik de indruk dat Skoda bedoeld heeft te zeggen dat je twee jaar garantie twee jaar na aankoop van de auto hebt. Maar je kunt het ook zo uitleggen dat je, bij vervanging van een onderdeel gedurende de eerste twee jaar na aanschaf van de auto, geen extra garantie krijgt, en bij aanschaf van het onderdeel ná de periode van twee jaar na aanschaf van de auto wél een nieuwe garantie (van wederom twee jaar) krijgt (op dat specifieke onderdeel).

De laatste uitleg lijkt mij het meest plausibel, want anders zou een onderdeel op een auto die ouder dan twee jaar is, niet onder enige vorm van garantie vallen. Dat lijkt mij niet de bedoeling, al kan dat op zich wel. Garantie is immers geen wettelijk recht, maar een gunst van de fabriek. Uiteraard is het wel zo dat ieder product wat je koopt, moet beantwoorden aan de eisen die je daar als consument redelijkerwijs aan mag stellen (conformiteitsbeginsel).

Een handige site voor het nalezen van je rechten met betrekking tot garantie vind je op de site van Consuwijzer.nl.

Succes, laat je ons weten hoe het afloopt?

Bedankt voor de reacties. Ik had de pdf met de 2008 voorwaarden gevonden en gelezen, maar liep tegen dezelfde vraag aan m.b.t. die aankoopdatum. Ik zal idd sowieso even moeten afwachten in hoeverre het 't zelfde probleem/defect is, al merk ik dat de motor wat 'ruwer' loopt, net als toen.

Keep you posted.

jalex_h

Forumguru
Ik denk dat hier wel degelijk bedoeld wordt 2 jaar na aankoop van het desbetreffende onderdeel, en wel om een aantal redenen.
Om te beginnen staan auto en onderdeel ieder onder een apart hoofdstukje.
Daarbij wordt, als het om de auto gaat, over de afleverdatum gesproken en bij de onderdelen over de aankoopdatum.
Ook wordt er nog een beperkende voorwaarde genoemd, namelijk dat bij vervanging binnen de garantie op de auto, de garantie op het onderdeel stopt als de garantie op de auto eindigd.
Ten slotte zijn er ook nog bepalingen in het burgerlijk wetboek die er op neer komen dat je, als consument, mag verwachten dat nieuwe goederen een zekere probleemloze levensduur hebben. M.a.w., je auto mag dan wel uit de garantie zijn, als je er een nieuw onderdeel op schroeft, mag je verwachten dat dat specifieke onderdeel het voorlopig goed doet.

Maar het zou natuurlijk een stuk duidelijker zijn als er zou staan "aankoopdatum van het onderdeel".

Ja, ik zou dat eigenlijk ook wel verwachten hoor. Goede nieuws is dat het waarschuwingslampje gister weer uit was gegaan, voor ik naar de dealer was geweest. Als dat nou zo blijft, ben ik weer helemaal blij natuurlijk, maar goed... ff afwachten :) en anders weet ik qua garantie iig waar ik ongeveer aan toe ben.

Bedankt !

Bovenaan Onderaan