Hier zijn de volledige garantievoorwaarden te lezen.
Bij snelle lezing zit je inderdaad met een garantietermijn van twee jaar op onderdelen. Maar... wat ik niet echt duidelijk vind, is dat er telkens gesproken wordt over "twee jaar na aankoopdatum". Maar het begrip "aankoopdatum" wordt niet nader gedefinieerd, zodat je feitelijk niet weet of er gesproken wordt over de aankoopdatum van de auto, of over de aankoopdatum van het betreffende onderdeel.
Zeker als je de voorwaarden eronder leest (
indien een onderdeel binnen de garantietermijn van de auto wordt vervangen, blijft de oorspronkelijke garantietermijn van de auto ook op dit onderdeel van kracht. De garantietermijn wordt dus niet verlengd of vernieuwd door tussentijdse vervanging.), dan krijg ik de indruk dat Skoda bedoeld heeft te zeggen dat je twee jaar garantie
twee jaar na aankoop van de auto hebt. Maar je kunt het ook zo uitleggen dat je, bij vervanging van een onderdeel gedurende de eerste twee jaar na aanschaf van de auto, geen extra garantie krijgt, en bij aanschaf van het onderdeel ná de periode van twee jaar na aanschaf van de auto wél een nieuwe garantie (van wederom twee jaar) krijgt (op dat specifieke onderdeel).
De laatste uitleg lijkt mij het meest plausibel, want anders zou een onderdeel op een auto die ouder dan twee jaar is, niet onder enige vorm van garantie vallen. Dat lijkt mij niet de bedoeling, al kan dat op zich wel. Garantie is immers geen wettelijk recht, maar een gunst van de fabriek. Uiteraard is het wel zo dat ieder product wat je koopt, moet beantwoorden aan de eisen die je daar als consument redelijkerwijs aan mag stellen (conformiteitsbeginsel).
Een handige site voor het nalezen van je rechten met betrekking tot garantie vind je
op de site van Consuwijzer.nl.
Succes, laat je ons weten hoe het afloopt?