Garantie perikelen

wim-ned

Actief lid
1,5 jaar en 60000 KM geen enkel probleem gehad, maar nu dan eindelijk iets defect. Gelukkig heb ik nog garantie dacht ik.
Het klepje (schanier) van de armsteun is afgebroken. Een defect van niets (het schanier is trouwens ook niet.. een plastic lipje), maar wordt niet onder garantie vervangen! (reparatie €290,-!!) Onoordeelkundig gebruik, “als je er met je volle gewicht op gaat hangen, tja daar zijn ze niet voor gemaakt” aldus de dealer, namens de importeur. (Skodacentrum Utrecht).

Nu heb ik nooit gemerkt dat het scharniertje kapot gegaan is, op een gegeven moment hield ik het klepje in mijn handen toen ik hem open deed. Maar dan nog, en dat heb ik ook beargumenteerd naar de dealer, dergelijke onderdelen moeten toch bestand zijn tegen dagelijks gebruik.

Zijn er meer gevallen waarvan het klepje van de armsteun kapot is gegaan, en hoe is dit afgehandeld.

Groet, Wim
 

Erik_NL

Forumguru
het lijkt me dat de dealer zich al te gemakkelijk van af maakt wanneer het scharnier het bij normaal gebruik binnen de garantieperiode begeeft.
Een goed idee om hier inzicht te krijgen of het een vaker voorkomend probleem is. Als de dealer zijn standpunt niet wijzigt, kan je bij PON aan de bel trekken. Met meer lotgenoten sta je sterker, zoals o.a. gebleken is bij de portierlekkages van de Fabia I.
 

Fabia

† In Memoriam
Vreemde reactie van de dealer, niet echt klantvriendelijk. Volgens mij moet íe 'm gewoon vervangen onder garantie.
 

VEEJAY

Forumguru
Niet normaal (VAN PON), vraag naar Stefan Barnhoorn van het Skodacentrum. Zeg maar dat je zijn naam via het Skodaforum hebt en dat iedereen met belangstelling uitziet naar de oplossing van jouw probleem door SCU. Ik zou voorstellen genoegen nemen met 50-50 dan. Suc6
 

wim-ned

Actief lid
Hallo Veejay,

Ik had Stefan zijn naam al, hij heeft toendertijd nl de auto aan mij verkocht. Wat kan hij betekenen dan?
Dat iedereen met belanstelling de uitslag afwacht zal ik idd even meedelen.

Wat de 50-50 regeling betreft, dan kost dat klepje nog steeds € 145,-, volgens mij wat de hele armsteun toen nieuw was.
 

wim-ned

Actief lid
Bij het afhalen van de auto werd nog eens uitgelegd dat PON niet bereid was de claim te honoreren en daarmee de steun niet onder garantie vervangen zou worden.
Als ik het daar niet mee eens was, en dat was ik dus niet, kon ik contact opnemen met de klanten service van PON.


Aangegeven dat ik uit soortgelijke zaken, besproken op dit forum, begrepen had dat ik een overeenkomst heb met de dealer en niet met de importeur. Nogmaals gezegd dat naar mijn menig het product niet aan de te verwachten eisen voldoet, anders zou het niet direct onherstelbaar defect raken bij enig andere belasting dan het direct open en dicht doen. En dat de garantie claim bij de dealer bij de dealer thuis hoort.



Hierop is even overleg geweest tussen medewerker (geschikt persoon overigens, en in dit geval ook maar de boodschapper) en zijn manager, resultaat de dealer zal toch een claim doen bij PON.

Hoewel ze aangaven dat het afwachten is hoe dit uitpakt, geven ze hiermee aan dat ze zelf wel van mening zijn dat een garantie geval betreft. Hoe zij het al dan niet geregeld krijgen met de importeur is wat mij betreft tussen hun.



Ik verwacht dan ook een goede afloop, ik houd jullie hierover op de hoogte.


Andere defecte armsteun gevallen en hoe dit opgelost is blijven interessant natuurlijk.


Groet, Wim
 

Fabia

† In Memoriam
Škoda garantie

Škoda biedt u de volgende garantie op nieuwe auto's:
  • 2 jaar algehele garantie;
  • 3 jaar lakgarantie;
  • 10 jaar carrosseriegarantie;
  • 2 jaar garantie op Škoda Originele Onderdelen en Škoda Originele Accessiores;
Wij vragen uw begrip ervoor, dat normale slijtage en beschadigingen door overbelasting, ondeskundige behandeling of niet-toegestane wijzigingen van garantie zijn uitgesloten. In geval van een defect aan uw auto dient u contact op te nemen met de dichtstbijzijnde Škoda-dealer.
Aanspraak op garantie wordt niet gehonoreerd als:
  • Deze schade op invloeden van buitenaf of op onvoldoende onderhoud is terug te voeren;
  • Schade aan de carrosserie en lak niet op tijd en volgens de voorschriften van de fabrikant met gebruikmaking van originele Škoda-onderdelen en materialen is gerepareerd;
  • Doorroesten in oorzakelijk verband staat met het feit dat er bij carrosseriereparaties geen originele Škoda-onderdelen en materialen zijn gebruikt en/of de reparatie niet aan de hand van het voorschrift van de fabrikant werd uitgevoerd.

Ik vind het wel heel kortzichtig om een kapotte armsteun niet te willen vervangen door een beroep te doen op overbelasting, ondeskundige behandeling. Ik heb zelf ook een armsteun en het gebruik die als armsteun en heb er mijn snoepjes in zitten. Dat die dan kapot gaat is echt een ondeugelijke constructie. En ik vind dat een beetje dealer daar niet moeilijk over moet doen. Bij mijn Fabia was de steun waarop de hoedenplank rust afgebroken en het complete paneel rechts moets vervangen worden. De dealer (Rijnwoud) deed niet moeilijk en bestelde gelijk een nieuwe en kwam niet met het argument dat ik de hoedenplank te veel belast zou hebben.
 

Chrisjuhh

Nieuw lid
Toch vreemd aangezien er redelijk wat klachten zijn / zijn geweest over deze armsteunen. Ik heb hetzelfde probleem gehad in een Polo (bj.okt. 2009) En een Seat Ibiza (bj. April 2009). Van de Polo brak het lipje van de een op andere dag af. Dealer (avenue) gaf toen al aan dat de kwaliteit slecht was. Ibiza zat toen ik de auto kreeg al niet helemaal lekker en ook deze brak uiteindelijk af. deze is bijna 2 jaar na dato zonder problemen vervangen. Het waren wel beide lease auto's dus kosten / garantie heb ik geen idee van.
 

wim-ned

Actief lid
Het heeft even geduurd, maar de armsteun is vervangen. Gewoon onder garantie, zoals dat in dit soort gevallen ook hoort.
Dealer heeft het uit eindelijk goed opgelost, kreeg de auto zelfs netjes gewassen terug. En toch hou ik geen positief gevoel over aan deze actie, waarom moet het zo moeizaam gaan en zo lang duren?
Naar mijn idee komt de moeizame en klantonvriendelijke houding niet zozeer bij de dealer vandaan maar is de oorzaak hier voornamelijk PON.

Eind goed al goed zullen we maar zeggen, en voor een ieder die er mee te maken krijgt, de armsteun valt dus onder de garantie.
 

Cordoba

Forumguru
Goed dat het - eindelijk - is geregeld, zoals dat eigenlijk al direct had gemoeten. Overigens is het ook zo dat de dealer (of een deskundige namens de dealer, bijv. iemand van Pon) wel moet aantonen dat iets kapot gegaan is, door verkeerd gebruik. Alleen roepen dat het door verkeerd gebruik is veroorzaakt is onvoldoende. Overigens denk ik, dat te zwaar belasten eerder door de garage, dan door de gebruiker zal gebeuren: waarom of hoe zou je een armsteun overbelasten? Ik vind het dan aannemelijker dat een monteur die bijvoorbeeld werkzaamheden onder het dashboard moet doen, er te zwaar op steunt en/of ligt, om erbij te kunnen komen.
 

Chatslet

Forumguru
Ik mis hier eigenlijk een heel belangrijk punt en dat is:

1. Als klant heb je helemaal niets met PON te maken, je hebt de overeenskomst met de dealer gesloten en de dealer is verantwoordelijk voor de conformiteit van het geleverde product.
2. Binnen de garantietermijn ligt de bewijslast bij de dealer. Het is dus aan de dealer om aannemelijk te maken dat het om ondeskundig gebruik gaat. De dealer heeft hier wel een zwakkere positie dus als de klant aannemelijk kan maken dat het product ondeugdelijk is door bijvoorbeeld postings van verschillende VAG forums over het product in kwestie uit te printen dan wint de klant.
3. Conformiteit is waar het hier om gaat. Wat mag je als klant verwachten? Van een 2 jaar oude auto natuurlijk meer dan van een 10 jaar oude auto. Je kunt een dealer in gebreke stellen als vind dat het product non-conform is.
4. De Bovag bemiddeld in dit soort kwesties maar je bent als klant niet verplicht om naar de bovag te gaan. Je kan dit ook zelf voor de kantonrechter brengen. Voor zaken bij de kantonrechter heb je geen advocaat nodig. Je kunt een bedrijf of persoon dagvaarden door contact op te nemen met een gerechtsdeurwaarder. De kosten zijn de griffiekosten en het salaris van de gerechtsdeurwaarder. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt is het helemaal gratis.
 

MarcoO2

Forumguru
4. De Bovag bemiddeld in dit soort kwesties maar je bent als klant niet verplicht om naar de bovag te gaan. Je kan dit ook zelf voor de kantonrechter brengen. Voor zaken bij de kantonrechter heb je geen advocaat nodig. Je kunt een bedrijf of persoon dagvaarden door contact op te nemen met een gerechtsdeurwaarder. De kosten zijn de griffiekosten en het salaris van de gerechtsdeurwaarder. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt is het helemaal gratis.
Controleer dan echter wel goed wat de kosten van die procedure kunnen zijn. Die overstijgen, vooral dankzij het tegenwoordig zeer hoge griffierecht, al snel het bedrag waar je het feitelijk over hebt. Dan nog een paar nuances uit de dagelijkse praktijk van een gerechtsdeurwaarder:
- de gerechtsdeurwaarder brengt de dagvaarding uit (voor ongeveer € 80,00), maar stelt de dagvaarding normaliter zelf niet op. Je moet dus óf zelf juridisch onderlegd zijn en je eigen dagvaarding kunnen schrijven, óf je moet dat eerst nog laten doen (door een jurist, advocaat of rechtsbijstandverzekeraar).
- dat procederen via een rechtsbijstandverzekeraar gratis is, is vaak helaas niet het geval. Ook dan heb je vaak te maken met oa eigen risico's. Ook zijn verschotten van derden, zoals het griffierecht, bij lang niet iedere verzekeraar gedekt.

Maar goed, als het betreffende issue een (fiancieel of emotioneel) groot genoeg belang heeft, dan ga je er gewoon voor. Maar zorg dan aub wél dat je goed weet wat je doet, dat je weet hoe sterk je staat en wat je risico's zijn. Op fora wordt nogal makkelijk geroepen "dat win je gegarandeerd", terwijl er in de praktijk vaak heel wat meer nuance zit. Ik heb al aan heel wat van hun eigen zaak overtuigde mensen uitgelegd waarom de rechter hun vordering toch heeft afgewezen...
 

Chatslet

Forumguru
Je moet zoiets inderdaad wel goed voorbereiden. Een juridische procedure voer je niet zomaar. Dus wat dat aan gaat altijd voldoende informatie inwinnen bij bijvoorbeeld het juridisch loket of je eigen rechtsbijstandverzekering. En uiteraard, know your target. Een dealer uit een grote keten heeft zijn zaakjes vast goed in orde dus daar wil je wel een advocaat oid bij, maar een kleine dealer of kleine universeel dealer krijgt het al snel benauwd als je "lastig" gaat doen. Ik heb zelf eens een akkefietje gehad met een universeel dealer die moeilijk deed nadat hij mijn een auto met lekke koppakking had verkocht. Nadat ik via de rechtsbijstand conservatoir beslag had laten leggen (komt er een deurwaarder met 2 agenten ze showroom binnen) was er ineens van alles mogelijk.
 

wim-ned

Actief lid
Ja en als je blij bent het pand verlaten te hebben..ehh.. tevreden vertrokken bent, dan nog weet dit team je te verrassen. Van de week ontving ik een betalingsherinnering (€224,91) waarvoor stond nergens vermeld, maar dat moet de armsteun wel zijn. Maar vriendelijk verzocht deze fout ongedaan te maken en mij daarvan een schriftelijke bevestiging te sturen. Om de één of andere reden heb ik er nl. niet zoveel vertrouwen in dat het in één keer goed gaat uit de "Ik krijg nog geld van je administratie"van deze fraaie organisatie te komen. wordt vervolgd....
 
Bovenaan Onderaan