Garantievragen; kromme schijf, schokdempers?

hallo, via deze weg een vraag;

Heb nu de Octaaf een paar maanden en heb dus nog even garantie.
Ben er net mee weggeweest en heb er zo`n 2000 km mee gereden.
Allereerst; hij bevalt top!

Een paar kleine dingen waar ik wel even naar wil laten kijken binnen de garantie;

1.
Ik heb via internet een tijd geleden aluminiumvelgen gekocht met winterbanden,
naar mijn idee is de volgende klacht daarna ontstaan;
Het stuur begint hevig te trillen bij remmen.
Aangezien ik van de week nieuwe zomerbanden onder die velgen laat leggen wil ik eerst even aankijken of het dan na balanceren e.d weg is.

Mocht het blijven; dan zal dat wel duiden op kromme schijven denk ik?
(via de zoekfunctie ergens iets over gelezen)

2.
Wanneer ik achteruit rijd (volgens mij alleen dan wanneer ik dan rem) hoor ik een "bonk" onder de auto vandaan komen.
Via de zoekfunctie krijg ik het idee dat dit ook iets met de remmen te maken kan hebben.
Wat denken jullie?

Toen ik de auto net had ergerde ik me aan het piepen van de remmen, de garage heeft toen iets aan de blokken gedaan (niet vernieuwd), ik heb ze de schijven zien schuren en vet rond de blokken zien doen.

3.
Wanneer ik over oneffenheden rijd hoor ik duidelijk "geklapper" onder het voorterrein;
Zullen dit de schokbrekers zijn?

Zoals gezegd, nu heb ik nog garantie dus wil ik graag weten wat het is EN of het onder de garantie valt.

Hoop dat jullie m`n vragen kunnen beantwoorden,
thanks!
 

JvK

Lid
Geklapper in de voortrein zal waarschijnlijk speling in de ophaning zijn. Rubbers/lagers.
Dempers waarschijnlijk niet.
 

Bakkertje

Forumguru
Lijkt me niet zo heel moeilijk, gewoon de originele wielen monteren waarmee hij geleverd is en dan kijken of het weg is. Zoniet naar de dealer, zo ja nieuwe wielen na laten kijken..
Het is overigens sowieso een stuk veiliger om met de temperaturen van vandaag niet meer op winterrubber te rijden..

Als het een nieuwe auto betreft lijkt het me dat je gewoon garantie hebt.
 
oke, da`s mbt tot twee van de drie klachten denk ik wel duidelijk.
Ga sowieso bij de "eigen" garage om de hoek van de week m`n banden wisselen, laat ik ze meteen ff naar die rubbers/lagers kijken.

Zodoende kan ik altijd terug naar de garage waar de Octavia gekocht is.

Las trouwens op een andere site dat de klacht van het trillende stuur ook optreedt bij versleten draagarmrubbers, zou dus wellicht ook kunnen.

Mbt die "bonk" nog tips?

Per gisteren is trouwens het relais van de richtingaanwijzer "blijven hangen", maar daar heb ik via de zoekfunctie al meer over gelezen.
Eerste actie was de handle rondom inspuiten met WD40 en het lijkt (voor nu althans) te hebben geholpen
 

Rick Blaine

Actief lid
geklapper kan ook komen door speling op de rubbers / pootjes van de stabilisatorstang voor. Heb ik ook gehad en is vrij recent verholpen door vervanging van pootjes en rubbers.
 
vandaag bij de garage geweest....

Idd de remschijven die het trillen veroorzaken.
Nu bij de garage waar hij gekocht is onder Bovag garantie de schijven laten vervangen.
Ben benieuwd
 
zoals gezegd; netjes onder de garantie remschijven vervangen (geen blokken, waren nog goed?!!) en de stabilisatierubbers.

Geklapper lijkt te zijn verdwenen, trillingen zijn zeker weg.

De laatste klacht; ''eén die ik al omschreef:

"Wanneer ik achteruit rijd (volgens mij alleen dan wanneer ik dan rem) hoor ik een "bonk" onder de auto vandaan komen"

M`n gevoel zegt me dat het voorin iets is, maar wellicht toch achter.
Zou dat iets zijn als vervuiling in de trommels achter ofzo?

THANX!
 

Mark

Banned
Mij is altijd gezegd dat als je de remschijven vervangt ook de remblokken moet vervangen!
 

Ronnie

Forumguru
De laatste klacht; ''eén die ik al omschreef:
"Wanneer ik achteruit rijd (volgens mij alleen dan wanneer ik dan rem) hoor ik een "bonk" onder de auto vandaan komen"
THANX!
Dat geluid wordt veroorzaakt door een ( normale) speling van de blokken in de remklauw aan de voorwielen; de speling moet er zijn voor het vrijlopen van de blokken op de schijf en voor de temperatuurschommelingen.Het geluid zal mettertijd verdwijnen/niet meer hoorbaar zijn door vervuiling van de klauwen door remstof en roest.
 
heb ik toch ook nog een vraagje over:

Zoals gezegd zijn de schijven vervangen, het getril is weg!
Maar...

De remmen blijven dat "bonkende" geluid maken wanneer ik achteruit rijd.

Is het niet raar dat ik alleen nieuwe schijven heb gekregen en dat ze de oude blokker hebben laten zitten?
 

Tachi

Actief lid
Je blokken zijn toch nieuw? Die hebben vast nog niet gevormd naar de kromme schijven. Dus lijkt me ook niet nodig
 

Exciter

Administrator
Het geluid zal mettertijd verdwijnen/niet meer hoorbaar zijn door vervuiling van de klauwen door remstof en roest.

Dan rijd ik zeker nergens, waar het vuil is, of het is goed weggestopt. Ik heb het bij 2 ton nog... Wist wel, dat het zo zit, dus geen zorgen.
 
aha, een bekend iets dus.

En NEE;
ik heb nieuwe SCHIJVEN, ze hebben ze vervangen omdat ze krom waren, maar de blokken hebben ze laten zitten
 
aanvulling op topic "kromme schijven in garantie"

kon niet meer reageren volgens de site, vandaar even hier:

Is het normaal dat de garage bij kromme schijven ALLEEN de schijven vervangt en niet de blokken?

Het getril tijdens het remmen is weg, maar de blokken piepen en bonken bij het achteruitrijden nog steeds.

Vroeg me af hoe de echte Skoda-dealer hier normaal mee omgaat?

Thanks
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het per dealer en per geval verschilt. Zeker als een paar blokken nog nauwelijks gebruikt zijn, kan ik me voorstellen dat een dealer ze niet vervangt. Sommige garages zullen ze nog niet vervangen, ook al rem je ondertussen met de voering. Het is prettig als een garage vooraf aangeeft wat ze doen, en je dan eventueel de mogelijkheid bieden, om tegen betaling gelijk de blokken mee te vervangen. Dan kan de garage nog een paar centen aan de nieuwe blokken verdienen, en is de klant ook tevreden. (remblokken zijn uiteindelijk per definitie slijtagedelen).
 

Exciter

Administrator
Het piepen zal zo overgaan, de blokken moeten nog goed op de schijven inslijten. Na 2 dagen beetje doorrijden zal dat weg moeten zijn.
Het klappende geluid bij remmen in achteruit is een normale verschijnsel van zo'n beetje elk schijfrem. Daar kom je niet zomaar van af...

En nee, ik zie zelf geen reden om net ingereden blokken te vervangen samen met de schijven. Ik zal dat niet eens toestaan, ik zal het zien als geldklopperij.
 
mijn schijven waren ook naar aanschaf , kort ernaar weer krom , en klappere met remmen...

en mijn remblokken waren ook nieuw..

deze worden ook niet vernieuwd, wel de scijven .
 
en ja hoor....

Ook het 2e setje schijven is na een paar maanden krom.
Stuur trilt als een achterlijke bij het remmen.

Zoals gezegd;

eerste keer alleen nieuwe schijven. Resultaat: alles krom
tweede keer WEER alleen nieuwe schijven (blokjes afgeschuurd). Resultaat: alles krom

Wat adviseren jullie de derde keer?

Deze schijven zijn onder garantie gemonteerd en door de garage bij de Skoda gekocht.
De garage heeft (denk ik) garantie op die schijven, ik dus ook?!

Wat te doen?
Schijven en remmen van een ander merk?

Thanks
 

jos_br

Actief lid
Zo te lezen heb je zelf de eerste set wielen (gebruikt) eronder gezet. Wanneer de wielen onregelmatig én te vast gezet zijn, zijn de wielnaven nu krom en blijven de schijven kromtrekken.

Jos.
 
Bovenaan Onderaan