Gaslucht in mijn f1 1.4 16v op lpg 287000km

memoscan

Senior Member
volgend probleem,
de laatste tijd een regelmatige melding gehad motormanegement storingnummer 17560 mengseladaptiebereik te arm mengsel overschreden, mogelijke oorzaak defect brandstofdrukregelaar en restdruk contro;eren, inspuitventielen controleren,magneetklep1 van absortie-koolfilter controleren,lamdasonde na katilisator defect.
zelf met regelmaat storing verwijderd en dan soms wekenlang of maanden lang geen melding gehad, wel merkte ik dat de motor s,morgens slecht start op benzine [ is gasauto] nu komt het sreeds vaker voor dat ik bij het wegrijden een sterke gaslucht ruik, ik heb vervolgens enkele slangklemmen flink aangedraaid maar ik begin mij nu toch zorgen te maken, mijn vraag waar te beginnen met onderzoek en heeft ditb iets te maken met een eerder draadje over de injectieventielen.
groet memoscan
 

Zwapp

Forumguru
Dat de motor moeilijk start op gas heb ik ook gehad met een vorige auto, hier was het probleem dat de injectoren lekten, bij het uitzetten van de motor liep de restdruk in het inlaatdpruitstuk, wanneer je de motor dan wilt starten moet ie het gas wegwerken, tot ie weer een knap benzinemengsel krijgt.
Ik had een Vialle LPI systeem in de auto zitten.
De gaslucht zou ik zo niet kunnen vetklaren, ik zou als ik jou was even langs de lpg specialist gaan, die zien vrij snel wat er aan de hand is...

Succes met je troubles
 

Ronnie

Forumguru
Ik verdenk de LPG installatie van een defect, misschien een rot/slecht electrisch afsluitventiel op de gastank?
's Morgens bij de koude start zou hij altijd op benzine moeten starten, de ecu stuurt dan de benzine injectoren aan.
Na de warmloopfase (bij mijn Fabia met AG/Teleflex is dit op zo'n 40Gr. watertemperatuur) worden de bezine injectoren uitgeschakeld en worden de gasinjectoren aangestuurd. Het zou ook nog kunnen zijn dat de temperatuursensor op de verdamper defect is waardoor er al meteen bij de koude start nagenoeg vloeibaar gas in de cylinders gespoten wordt, het koelwater is immers nog niet genoeg opgewarmd om het gas te laten verdampen.
Het (bijna) vloeibare LPG is zeer moeilijk te doseren met als gevolg dat er een flinke plons gas in de cylinders komt. Zie de vele foutcodes.
Kortom: ik zou in ieder geval even naar een LPG specialist gaan, deze heeft ook de juiste diagnoseapparatuur.
 

memoscan

Senior Member
gaslucht en regelmatige storingsmelding

Dank Ronnie,
ik zal morgen een afspraak maken met de gasboer het is mij te gevaarlijk aan het worden.
Ps ook mijn f1 is voorzien van een AG instalatie tot nu toe zonder problemen, maar met deze km stand kan het uiteraard wel een dat er problemen optreden er is nog nooit aan gesleuteld.
Ik hou je op de hoogte,
Groet vanuit Dronten
 

memoscan

Senior Member
Zojuist terug van gasboer uit Doornspijk probleem gaslucht was lekkend filter bij schutbord rechts, deze vervangen door ander model passend gemaakt doordat orgineel niet meer leverbaar is AG schijnt failliet te zijn, kosten 25 euries.[deze moeten elke 25000km vervangen te worden] deze zit er al 288000 km in]
echter volgens gasboer heeft storing 17560 te maken met injectieventielen, Ronnie als deze storing zich opnieuw voordoet ben jij nog in het bezit van deze en zijn deze te testen, eventueel indien mogelijk rij ik graag naar het mooie Losser [ kom ik toch vaak in de buurt]anders stuur een PM
groeten en bedankt allen voor feetback,
memoscan
 

Ronnie

Forumguru
Helaas, ik heb alleen nog enkele benzine injectoren liggen, niet voor LPG.
Voor zover ik weet zijn dit nogal dure jongens......
 

memoscan

Senior Member
Zojuist de storing weer verwijderd met koude motor en geen storing motormanegement op display, volgens apparaat 17560 longterm fueltrim:additieveair bank1:range2:systemlean:tongue:1152 heeft dit niet te maken met benzineinjectoren
 

memoscan

Senior Member
Nee, meestal begint het lampje motormanegement tijdens het rijden op gas te branden, dit verschilt vaak dit kan na 600km na het wissen van de foutcode of na 50 km, maar typerend is dat het de laatste tijd vaker voorkomt dat het starten s,morgens [in de garage] wisselend is, de ene keer redelijk de andere keer slecht, echter dan brand er geen storingslampje, wat de storing betreft die ik hedenochtend heb verwijderd is met koude en stilstaande motor ook onderweg naar huis gaf hij geen storinglampje.wel vreemd dat de gasboer toch duidelijk aangaf dat deze niets te maken had met gas, hij wees vervolgens op de inspuitventielen op de motor[dicht tegen het schutbordzijde.
 

Ronnie

Forumguru
Dit signaal komt wss. van de Lambdasonde, zou toch kunnen duiden op een lekke uitlaat, of ergens in het aanzuigtraject een lekje.... Je moet tenslotte ergens beginnen met zoeken....... Geen vacuumlekkage in de vacuumslangen?(even met een bus remreiniger op de slangenspuiten bij stationair draaien, dan hoor je het direct aan de motorloop.(vergeet ook de carterontluchtingsslang en de leiding naar de rembekrachtiger niet).
Misschien een van de gasinjectoren los in het spruitstuk? (ik denk maar even mee......)
 

memoscan

Senior Member
Wordt vervolgd, inmiddels plotseling een f1 combi 1.4 TDI gekocht [zwart] elegance met 85000km op de klok as zaterdag ophalen, ik verheug mij samen met vrouwlief om nu te gaan dieselen, wel is de f1 combi elegance lpg naar onze zoon gegaan, zo zie je maar het blijft in de familie.
 
Bovenaan Onderaan