Gaspedaal respons + 'schokken' motor

greenlinediesel

Senior Member
Hi allemaal,

Weet iemand of het gaspedaal elektronisch is op de F2 GL?

Ik heb 'last' van het volgende

-gaspedaal respons is niet altijd direct (misschien ook een beetje inherent aan de 1.2 TDI?)
-bij het indrukken/loslaten van het gaspedaal in stadse snelheden schokt de motor iets en hobbelt het toerental ~100rpm. toerental zakt iets en gaat gelijk weer terug omhoog met dezelfde stap dat het zakte.

Herkent iemand dit?

Alvast bedankt weer :D
 

Duijzer

Donateur
Klink meer als een inspuitprobleempje. Vuile injectoren zorgen voor een tragere respons op gasgeven en loslaten. Al eens uitgelezen om te kijken of er een storing zit in in de inspuiting?
 

GJS

Senior Member
Of rijden met te lage toeren, welke snelheden en toerentallen hebben we het hier over?
Als je 50 in z'n 5 rijdt zal de motor dat niet echt fijn vinden, 70 in z'n 5 moet geen probleem zijn maar de gaspedaal respons zal ook niet echt groot zijn als je dan gasgeeft.
 

greenlinediesel

Senior Member
Klink meer als een inspuitprobleempje. Vuile injectoren zorgen voor een tragere respons op gasgeven en loslaten. Al eens uitgelezen om te kijken of er een storing zit in in de inspuiting?
Hmm, nee VCP geeft geen foutcodes. Ik zal ven de week eens ff een filmpje schieten.

Sent from my ONEPLUS 5 using Tapatalk
 

greenlinediesel

Senior Member
Of rijden met te lage toeren, welke snelheden en toerentallen hebben we het hier over?
Als je 50 in z'n 5 rijdt zal de motor dat niet echt fijn vinden, 70 in z'n 5 moet geen probleem zijn maar de gaspedaal respons zal ook niet echt groot zijn als je dan gasgeeft.
Nee te laag in zijn toeren doe ik nooit ~30 in 2 ~45 in 3 55~ in 4 ~70 in 5 inderdaad.

Maar ik merk het ook als ik gewoon 100 rijd ~1900rpm dat als ik gas geef dat ie eerst iets zakt in toeren dan gelijk omhoog springt. Kan ook misschien gewoon de onbalans van een 3 cylinder zijn?

Sidenote: vorige auto was een Mini Cooper S JCW getuned met 234pk dus misschien ligt het daar ook aan dat ik de gasrespons als traag ervaar.

Begint toch weer te kriebelen iets met meer pks....

Sent from my ONEPLUS 5 using Tapatalk
 

GJS

Senior Member
Ik heb bijna 8 jaar een Greenline 1.2TDI gehad en dat verschijnsel van zakken in toeren heb ik nooit gehad, bij 100 km/u in z'n 5 trok hij ook nog redelijk snel naar 120 door als je behoorlijk gas bij gaf.
Vergeleken met zo'n Mini Cooper zal een Greenline met 75pk i.d.d. behoorlijk traag overkomen.
Je zou hem nog kunnen laten chippen, dan heb je 110 à 115pk, scheelt toch weer iets.

Dit is een soortgelijk probleem, misschien hetzelfde als wat jij ervaart?: https://www.skodaforum.nl/forum/i/n75-lmm-of-turbo.35992/
 

greenlinediesel

Senior Member
Ik heb bijna 8 jaar een Greenline 1.2TDI gehad en dat verschijnsel van zakken in toeren heb ik nooit gehad, bij 100 km/u in z'n 5 trok hij ook nog redelijk snel naar 120 door als je behoorlijk gas bij gaf.
Vergeleken met zo'n Mini Cooper zal een Greenline met 75pk i.d.d. behoorlijk traag overkomen.
Je zou hem nog kunnen laten chippen, dan heb je 110 à 115pk, scheelt toch weer iets.

Dit is een soortgelijk probleem, misschien hetzelfde als wat jij ervaart?: https://www.skodaforum.nl/forum/i/n75-lmm-of-turbo.35992/

Bedankt voor de tip! Het is echter alleen een schommeling in toerental, motor pakt verder goed op en idd voor een 3-cyl 75pk wil die best nog wel van z'n plek, vorige eigenaar had ook geen lichte rechtervoet denk ik.

Ik post morgen even een filmpje, ga vandaag nergens meer heen :-)
 

oco1979

Forumguru
bijna zeker elektronische gaspedaal.
echter aan de voetpedaal zal het niet rap liggen.
Eerder de gasklep in de inlaat.
Ook egr kan deze problemen veroorzaken.
 

greenlinediesel

Senior Member

Op 2 seconden laat ik het gas los. De wiebel die op ongeveer 3 seconden volgt is precies wat ik bedoel.

Het grappige is dat dit zich alleen voordoet bij van het gas/op het gas staan. Als ik het pedaal bijvoorbeeld voor 10% ingedrukt heb en dan gas geef stijgt het toerental zonder gewiebel. Hetzelfde geld voor van het gas af gaan.

Als ik gas geef/loslaat d.m.v. de cruisecontrol dan is het probleem er ook niet. Daarom verdenk ik het gaspedaal.
 

GJS

Senior Member
Ik zou het niet weten, je zou best gelijk kunnen hebben maar lijkt mij dat zo'n gaspedaal fout ook gelogd wordt en dus uit te lezen moet zijn.
Hopelijk komt iemand anders dit bekend voor.
Wat gebeurd er als je cruisecontrol op 130 hebt staan, uit zet, snelheid terug naar 80 of 100 en dan cruisecontrol resume doet, trekt hij dan ook zonder hapering door naar 130?
 

greenlinediesel

Senior Member
Ik zou het niet weten, je zou best gelijk kunnen hebben maar lijkt mij dat zo'n gaspedaal fout ook gelogd wordt en dus uit te lezen moet zijn.
Hopelijk komt iemand anders dit bekend voor.
Wat gebeurd er als je cruisecontrol op 130 hebt staan, uit zet, snelheid terug naar 80 of 100 en dan cruisecontrol resume doet, trekt hij dan ook zonder hapering door naar 130?
Bij resume sowieso geen hapering, als ik op cancel druk zou ik ff moet kijken maar ik geloof dat dat ook goed gaat.. het is niet mega hinderlijk. Maar ben toch wel benieuwd wat het is....

Sent from my ONEPLUS 5 using Tapatalk
 

oco1979

Forumguru
Door slecht functionerende EGR kan je veel andere defecten hebben.
Boosdoener van vervuiling in het INLAAT gedeelte en ook UITLAAT gedeelte namelijk bij de Variabele turbo kunnen de schoepen vast te komen.
Met andere woorden beter kwijt dan rijk.
Minder voor het milieu, dat is een feit.
Maar een slecht functionerende EGRklep is ook niet oke voor milieu.
Zijn niet veel wagens waar de egrklep 100 procent werkt.
In principe zou je deze bij elke onderhoudsbeurt moeten inwendig schoon maken.
Bij bepaalde merken ga dat super gemakkelijk en kan je er goed aan.
Anderen is het niet zo.....
 

Mr_Margucci

Actief lid
En daarna was het weg? Nee mijn egr is nog operationeel. Zou het een voorbode kunnen zijn dat de egr eraan gaat?

Jij hebt ook laten chippen toch?

Sent from my ONEPLUS 5 using Tapatalk


Ja daarna weg. Met uitlezen kwam er EGR uit.

Maar daarbij had ik ook een gescheurde koppelstuk check maar ff op me eerdere post. Andere lid op de forum had exact hetzelfde probleem die heeft geloof ik met foto laten zien waar die zit zodat je precies weet welke onderdeel je moet hebben. Als je handig bent zou hem los kunnen halen kijken of daar geen lucht ontsnapt als ie gescheurd is. Met de juiste materiaal ben je max 10 min bezig.

Heb hem indd ook laten chippen ja.
 
(Deels) Herkenbaar!
Ik voel ook dat er iets niet klopt op gaspedaalrespons. Met name bij het in 1x vol gas wegrijden uit stilstand en bij het gas loslaten en direct weer intrappen. Hier zit een te lange vertraging op. Het duurt ff voordat er iets gebeurd.....
Heb zelf een nieuwe egr, en deze daarna weggeschreven en een softwaretuning naar 100pk. Ben er nog steeds niet uit hoe het komt, wel irritant, mijn gevoel zegt ook iets met het gaspedaal... benieuwd naar jouw uitkomst
 

Kogamyata

Senior Member
Nou, Greenline, ik heb ook zoiets gehad. Bij mij was het toe te schrijven aan de EGR. Maar mijn Greenline is van 11-2010. Het schijnt echter dat de 2011 Greenlines (de jouwe is van 2011) aanpassingen hebben gehad waardoor er minder last van de EGR ondervonden zou worden.
Bij mij was het rond de 160.000 km. Eerst het schokkerig gevoel zoals jij omschrijft. Enkele duizenden km's verder oplichten spiraal op display. Vervangen dus.
Ik hoop 't niet voor je, maar het lijkt er op. Het is ook al door meerder personen opgemerkt.
 

ronald_j

Actief lid
Kweenie hoe dat met diesel gaat. Ik had het met de 1.4 benzinemotor. Als de EGR vastgekoekt zit dan blijft hij soms halverwege hangen en komt hij pas later op de bedoelde plek. Wat ik merkte is minder vermogen als de EGR nog half open stond. Je gaat dan vanzelf meer gas geven. Uiteindelijk komt het ding los, gaat naar de bedoelde stand, en heb je alsnog het vermogen wat bij die gaspedaalpositie hoort. Resultaat is een wat schokkerig rijgedrag. Ik heb de EGR klep toen gewoon laten vervangen zoals het hoort. Daarna had ik een heel andere auto. Bleek dat ik al een aardig tijdje onbewust last hiervan had. Je krijgt hier eigenlijk geen foutmeldingen op. Pas toen het echt erg werd kreeg ik meldingen dat de waarden van de Lambda sensor soms niet realistisch waren.
 

greenlinediesel

Senior Member
Dank allen voor jullie input. Moet mijzelf toch maar eens naar JD begeven als ik het zo hoor. Liever die EGR wegschrijven nu hij het nog 'doet'. Gelijk even laten chippen - en dan kan ie nog wat jaartjes mee hoop ik. Als ik wat weet / een oplossing heb laat ik het hier weten.

.. eerst nog even wat geld naar de Gamma brengen. :-)
 
Bovenaan Onderaan