Gebroken veer linker voorpoot

RapidFrans

Senior Member
Hoi iedereen, ik ontdekte vandaag dat de onderste ring van de veer rond de schokbreker gebroken is.

Is dit een eenvoudige klus om zelf te doen of heb ik daar een brug bij nodig?? Welk gereedschap heb ik daar voor nodig en wat is de volgorde om te demonteren.
Als het te ingewikkeld is dan laat ik het doen door een garage.

groeten Frans

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat @Antera daar het beste antwoord op kan geven. Voor zover ik weet is het technisch niet zo ingewikkeld, maar je moet wel goed oppassen wat je doet: die veren zijn geen kattenpis.

Huibert

Forumguru
Is een redelijk lastige klus maar wel te doen, bij de Fabia 2 kostte het mij ongeveer twee uur om beide schokbrekers voor te vervangen. Onderstel van beide is volgens mij gelijk. Aan speciaalgereedschap heb je een veerspanner en een diepe ringsleutel nodig. Zou wel even rondvragen wat het bij een garage kost en dan bepalen of je het laat doen of toch zelf doet zeker omdat je ook nog die veerspanner moet aanschaffen.

turboturbo

Forumguru
Dhr. China waarschuwt regelmatig voor doe het zelf-en aan deze veren. Pas op voor je vingers, gezicht etc, je zal jezelf maar de 1e hulp in stuiteren...

Antera

Donateur
Je kan eht zelf met het juiste gereedschap. Omdat de veer gebroken is zal je waarschijnlijk weinig spanning hebben staan op de veerschotel en uit elkaar halen zou misschien makkelijk gaan maar veerspanners heb je toch echt wel nodig om een nieuwe te plaatsen.

Daarnaast links slecht zou ik rechts ook vervangen want die gaat geheid ook breken.

Eigenlijk zonder juist gereedschap geen aanrader

bijgesloten zoals Elsawin het verteld.

Bijlagen

• S40-0185.png
    S40-0185.png
    37,5 KB · Weergaven: 17
  • veerpoot.pdf
    128,3 KB · Weergaven: 20
Bovenaan Onderaan