Gebroken voor veer, komt dit vaker voor?

DareDevil

Actief lid
Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag is het volgende gebeurt, ik hoorde al een tijdje een raar geluid als ik over een hobbel reed. Nu was het vrijdag ochtend toen ik naar mijn werk reed. hoorde ik een heel raar geluid nadat ik over een hobbel reed.

Ik ben die middag gelijk langs de dealer gereden bleek dat mijn linker voor veer voor een groot deel was afgebroken.

Komt dit vaker voor?

Gelukkig heb ik een kennis die monteur is dus heb ik zelf veren gehaalt.

Heb gelijk links en rechts tegelijk laten vervangen.
Bleek ook dat de lager uit elkaar lag. had daar ook een nieuw setje voor nodig.

Kosten plaatje:

2 Veren: 139,- euro
2 lagersetjes 85,- euro
montage 30,-euro

gelukkig stukken goedkoper dan de dealer. Zei rekende voor alleen 1 veer vervangen met montage 150 euro

Br3cht

Actief lid
ik weet dat met deze temperaturen en weersomstandigheden het vaker voorkomt maar specifiek bij een F1?

K heb 3 dagen een Fabia 1 te leen gehad, links voor veer kapot en sorry ik moet zeggen dat ik het verder ook een zeer matige auto vond. De minste waar ik de laatste 12 jaar in heb gereden, het was trouwens een 1.4mpi elegance.

Ronnie

Forumguru
Komt vaker voor; Meestal breken ze in de onderste ring, is ook iets wat bij bijna alle merken wel eens voorkomt. Zeker in dit verkeersdrempelland......
Bovenste veerschotellager is ook niets vreemds, komt meestal door een ophoping van zand/grind e.d. (had je eigelijk moeten merken bij scherp sturen, of bij het rechtuitrijden op de snelweg, de auto gaat dan "zoeken")

D

Deleted member 1943

wat voor geluid maak dan ongeveer want de mijne die piept/knerpt heel irritant als ik over een drempel rij. Mijn neefje zei dat het een schokdemper rubber kan zijn of is het misschien ook een voorveer????????
:crazy:

Sarrod

Lid
Wij hebben met onze vorige F1 ook een gebroken veer gehad (rechtsvoor in dit geval). Was ook wel ff schrikken, gebeurde bij een flinke vaart :) Inmiddels een facelift F1 combi, nog geen problemen...

Ronnie

Forumguru
wat voor geluid maak dan ongeveer want de mijne die piept/knerpt heel irritant als ik over een drempel rij. Mijn neefje zei dat het een schokdemper rubber kan zijn of is het misschien ook een voorveer????????
:crazy:
Hou het maar op de versleten draagarmrubbers!

D

Deleted member 1943

oke dank je ronnie

is dat makkelijk zelf te vervangen??:crazy:

Ronnie

Forumguru
Hmmmm...... Best wel pittig klusje....Draagarmen in 't geheel demonteren is nog niet zo'n probleem, maar dan de rubbers in de aluminium behuizing wisselen vereist nogal wat gereedschap (pers e.d.) Misschien draagarmen compleet vervangen?

DareDevil

Actief lid
Heb de rubbers ook laten vervangen maar bij de dealer.

Let op! de rubbers hebben ze tegenwoordig vernieuwd en die zijn beter. ze hebben mij een paar oude aangesmeerd. de nieuwe zijn beter.

Rubbers waren volgens mij 10 per stuk.
Vervangen 120,- euro voor 2.

Bovenaan Onderaan