Gebruik 6e versnelling

Hallo alemaal,

ik ben benieud naar jullie gebruik van de 6e vesnelling in Nedeland.
Mijn er varing is dat de wagen gaat trillen als je in zijn 6 van 80 kilometer versneld naar bv 120
het toerental bij 80 ligt rond de 1500

schakelen jullie terug of trilt jullie O2 niet ?

ben benieud naar de reakties

Groet,

Gertjan

sitechris

Donateur
Had ik bij mijn 2.0 TDI (gechipte versie) alleen bij volgas wat last van, verder kun je de 6 prima gebruiken bij die snelheid. Geldt ook voor de 1.4 TSI, is ook gewoon goed te doen in 6e versnelling bij 80.

Gieliovd

Forumguru
Geen enkele auto vindt het leuk om met zo'n laag toerental opeens te moeten werken. Geef jij dus goed gas, ja dan gaat hij misschien trillen.

Bij een beetje rustig opbouwen lijkt het me geen probleem geven, of wel?

Het is ook meer een brom.
in de auto gaat er wat trillen
Inderdaad alleen bij vol gas gebeurt dat.
Ook heb ik gemerkt dat bij lage snelheden het verbruik in 5 of 6 niets uimaakt.
hoe is dat bij jullie?

Gieliovd

Forumguru
Nou daar ga je al... het trillen valt dus wel mee.

Het is logica... De motor draait "op z'n dooie gemakkie" op die toeren. Ga jij hem opeens opdragen om 50 procent sneller te gaan rijden in dezelfde versnelling.

Dat is net zoiets als 20 km per uur fietsen in je 21e versnelling op de bergfiets. En dan opeens denk je, ja! Ik ga 30 rijden! Dus jij begint te duwen op te trappers, maar dat kost je zo veel kracht, dat je hele fiets begint te shaken omdat je spieren het moeilijk hebben.

Lekker zo laten!

Constant

Erelid
Ik probeer lage toerentallen te mijden, volgens mij (ben ook maar een leek) komen er dan teveel krachten op de koppeling.

Ik probeer boven de 1800 toeren te blijven en vind dit bovendien prettiger rijden.

hemi24

Forumguru
Misschien trilt 'ie omdat hij zo graag sneller wil?!?

Gertjan heeft gelukkig niet zo'n overijverige schakelindicator, want dan zit je met 65 km/h al in de hoogste versnelling! Helaas houdt het bij mij op met de 5e, maar als ik het zo lees maakt dat weinig verschil, want mijn 5de doet ook 80 km/h bij 1.500 omw/min...

Zoals Constant al heeft aangegeven: een beetje op je gehoor/gevoel afgaan.

Bij 80km in de 6e versnelling rijd perfect...alleen als het passeren snel moet even terug naar de 5e versnelling anders gewoon de snelheid verhogen naar ongeveer 120km

Jan
Yeti 1.8tsi Ambition Intro

Verbruik op de snelweg 1:12 bij 120km op de cruisecontrol (afhankelijk van de weersomstandigheden)

Roel

Lid
Inderdaad: met de 1.8 TSI geen probleem om in de 6e versnelling vanaf 1500 tpm accelereren. Dit gaag bij mij zonder enige vorm van trillen.
Alleen voor extra snel accelereren / passeren terug naar 5 of 4.
Ik had dit niet bij de 2.0 TDI verwacht.....

Jochie

Lid
Ik gebruik de 6de alleen, denk ik, vanaf 100 ofzo, of zelfs daarboven. Moet zelf ook nog wennen dat ik een 6de versnelling heb. Ik denk vanaf 80, dat je dan in 6de zit, dat hij het inderdaad niet fijn vindt om naar 120 te gaan. Gaat ook moeizaam vooruit dan.Ik heb ook zo een leuke schakelindicator, en je zit gauw door je versnellingen heen, terwijl nog maar 80 ofzo rijdt.

Ik heb de O2 nog niet zo lang.
Ik heb gemerkt dat de motor, zeker als hij koud is wat onderdelen laat resoneren.
Bij mijn Fabia 1.9 SDI, waar ik ruim 350000 km mee heb gereden was dat bij ongeveer 2000 toeren.
De O2 doet dat bij 1500 toeren.
Ik denk dat dat normaal is.
Ik ben wel erg kritisch hoor.
Bij het minste geringste wil ik weten wat het is.
Een losliggende zonnebril of zo etc,.
Hij trekt overigens als de brandweer, ook als ik 80 rijd in z'n 6 en vol gas geef dan zit hij zo ver boven de 100.
Dan moet ik al weer inhouden want voor je het weet ben je je rijbewijs kwijt nietwaar.
Terugschakelen geeft nog veel meer acceleratie !
Jongens wat ben ik blij met mijn O2, waar mee ik zeker zoveel kilometers wil rijden als met de Fabia.

bobby45

Actief lid
maar mijn 6 versneling gaat in bij 60 km/u

De 1.4 tsi is zo soepel dat ik met 1200 tpm in zijn 6 door de binnen wegen toer.

Gas geven zegt de indicator ga in zijn 5 maar na 1500 tpm is dat advies weg.

Oke benzine motor loopt onder in wat zachter dan en tdi ik heb ervaring.:uitlachen:

maar het rijd prima :super:

MarcoO2

Forumguru
Ik gebruik (met mijn 1.8TSI) mijn 6e versnelling vanaf zo'n 80 km/u, als ik lekker ontspannen aan ;t rijden ben. Wil ik een beetje meer opschieten, dan blijft'ie in z'n 5e.

Met mijn RS schakel ik bij rustig rijden bij ongeveer 70km/u naar de zesde versnelling. Het kan al bij 60, alleen dan hoor je een lichte brom bij het optrekken.

Ik merk hetzelfde met mijn 1.8TSI, pas vanaf 2000 a 2200 toeren wil hij lekker doortrekken in z'n 6.

Het probleem doet zich bij mij trouwens alleen voor in de 6e versnelling. In alle andere versnellingen trekt hij soepel door in de lage toeren.

Spaced

Senior Member
Ik dan weliswaar een TDI, maar de DSG gooit 'm bij de 60km/h al in z'n 7e versnelling. zolang je niet volle bak vooruit hoeft kan dat prima (pakt zelfs in z'n 7 soepel op bij de 60km/h, maar als je vlot weg wel is z'n 5e, 4e of misschien wel 3e versnelling een betere optie (afhankelijk van je haast :tongue: ).

Verbruik is wel minimaal.

Bovenaan Onderaan