Gebruik RON 97/98

Beste Forumleden,
In de benzinedeksel van mijn Yeti 1.4 TSi staat vermeld dat ik benzine met
octaangehalte 95 moet (kan?) tanken.
Ik begrijp dat een hoger octaangehalte ook best wel mag (Shell Vpower 97 of andere 98 benzines)
Wat zijn precies de voordelen en misschien nog veel belangrijker, de evt. (technische) nadelen (dus dan bedoel ik niet de benzineprijs )
Graag jullie ervaringen / inzichten hierover.

Spierings

Forumguru
Technisch maakt het niks uit. Je mag 95 of hoger tanken...

Ontsteking van de auto is zo gevoelig dat als er minimaal pingelen wordt herkend dat de ontsteking automatisch terug geregeld wordt.. Het vermogen is dan alleen niet optimaal..

Cordoba

Forumguru
De mogelijke aanpassing (zoals ontstekingstijdstip) door de ECU is beperkt. Als je de auto gaat chippen, en maximaal af laat regelen op RON102, is het echt af te raden om nog RON95 te tanken. Als je binnen de door de fabrikant (of bij tuning door de tuner) aangegeven grenzen blijft, hoef je niet op problemen te rekenen (in elk geval niet meer dan een willekeurig andere auto).

Verder kán het zo zijn, dat de auto gewoon in originele toestand op RON97 of RON98 meer km's op een liter brandstof rijdt, maar dit is niet bij elk motorblok zo. Dus gewoon een paar keer uitproberen of je verschil merkt in brandstofverbruik. (wel gewoon je km's en liters brandstof delen, de boordcomputer geeft niet altijd een betrouwbaar beeld).

Bovenaan Onderaan