RogerS
Forumguru
Ik heb twee jaar lang een Blackberry telefoon gehad die ook het RSAP protocol van de Premium Bluetooth module ondersteunde. De mobiele ontvangstkwaliteit en geluidskwaliteit van de premium carkit heb ik altijd geweldig gevonden. Overal bereik. Een op een afgelegen camping in Frankrijk had wij met de mobiele telefoon net geen bereik maar telefoneren via de premium carkit was geen enkel probleem. Een nadeel was wel dat de Blackberry volledig blokkeerde en niet gebruikt kon worden.
RSAP ondersteuning was voor mij de belangrijkste reden om te kiezen voor een Samsung S3 (het moest ook een Android toestel zijn..). RSAP werkte direct met de telefoon en de telefoon werd ook niet geblokkeerd. Een groot nadeel was wel dat de telefoon op dat moment geen data verbinding meer heeft. Dus emails ontvangen en andere datadiensten zoals google maps met verkeersinformatie, werkt niet meer.
De premium bluetooth module ondersteunt wel de mogelijkheid om een modem verbinding op te zetten echter de standaard Samsung software heeft geen bluetooth modem functionaliteit. :crazy:
Nu kun je in de Google Play store het gratis programma "BlueVPN [DUN client] ICS+" downloaden. Na de installatie op de telefoon en het configureren van de 'GPRS options' in het configuratie menu van het programma, is het mij gelukt om een werkende dataverbinding op te zetten! Ik kan nu weer gewoon email ontvangen en google maps met verkeersinformatie gebruiken!
De volgende GPRS opties heb ik moeten aanpassen voor mijn Vodafone verbinding:
Access Point = live.vodafone.com
UserName = vodafone
Password = vodafone
Alle andere settings hoeven niet aangepast te worden.
Nog een paar nadeeltjes:
RSAP ondersteuning was voor mij de belangrijkste reden om te kiezen voor een Samsung S3 (het moest ook een Android toestel zijn..). RSAP werkte direct met de telefoon en de telefoon werd ook niet geblokkeerd. Een groot nadeel was wel dat de telefoon op dat moment geen data verbinding meer heeft. Dus emails ontvangen en andere datadiensten zoals google maps met verkeersinformatie, werkt niet meer.
De premium bluetooth module ondersteunt wel de mogelijkheid om een modem verbinding op te zetten echter de standaard Samsung software heeft geen bluetooth modem functionaliteit. :crazy:
Nu kun je in de Google Play store het gratis programma "BlueVPN [DUN client] ICS+" downloaden. Na de installatie op de telefoon en het configureren van de 'GPRS options' in het configuratie menu van het programma, is het mij gelukt om een werkende dataverbinding op te zetten! Ik kan nu weer gewoon email ontvangen en google maps met verkeersinformatie gebruiken!
De volgende GPRS opties heb ik moeten aanpassen voor mijn Vodafone verbinding:
Access Point = live.vodafone.com
UserName = vodafone
Password = vodafone
Alle andere settings hoeven niet aangepast te worden.
Note: Voor iedereen die mogelijk denkt dat ik nu mijn eigen UserName en Pasword hier noem, kan ik aangeven dat dit niet zo is. Dit is de algemene toegangsnaam en wachtwoord van Vodafone voor deze Access Point (APN). Authenticatie, autorisatie en afrekening van het gebruik vindt plaats op basis van je SIM card gegevens...
Nog een paar nadeeltjes:
- De dataverbinding is iets trager dan rechtstreeks via de Samsung telefoon (UMTS vs. HSPDA+)
- Een mogelijke bluetooth media player verbinding met je telefoon kan niet tegelijkertijd gebruikt worden. Mediaplayer connectie moet verbroken zijn.
- De standaard WiFi tethering optie in de Samsung S3 telefoon werkt helaas niet omdat deze applicatie aangeeft dat er geen actieve SIM connectie is... (Wie heeft daar een suggestie voor?)