gebruikte trekhaak?

pkrijgsman

Actief lid
Skoda broeders,

Een (technische) vraag... Ik zoek een trekhaak. Omdat een nieuwe best een forse investering is, zoek ik een gebruikte (via Onderdelenlijn, in het verleden ook gedaan). Nu worden er trekhaken aangeboden van een 1.6/2.0TDI. Past zoiets (qua kabelboom) ook op een 1.5TSI? Hebben jullie ervaringen met een 'tweedehands' trekhaak? Aan te bevelen of niet?

En zijn er verder bijzonderheden/aandachtspunten om op te letten?

(PS. Ik weet dat er nog een kabelboom bij hoort, die moet sws intact zijn, module hoort erbij, aanmelden etc. het gaat mij puur om zowel een advies alsmede horen van ervaringen).

Bedankt!

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zie op zich geen bezwaar tegen een gebruikte trekhaak, mits de auto niet van achteren aangereden is geweest. Ik zou alleen wel nieuwe bevestigingsbouten gebruiken, denk dat je die zekerheidshalve beter niet kan hergebruiken (gok ook dat t rekbouten zijn).

Andere vraag die ik er wel bij heb: hoeveel win je met een tweedehands haak kopen? Een nieuwe kost een kleine €200, iets meer als je een afneembare neemt. Ik denk dat een belangrijk deel van de kosten in installatie gaat zitten, het materiaal kan je zeker wat op besparen door tweedehands te nemen (en tis nog duurzamer ook), maar zal uiteindelijk niet de hoofdmoot zijn schat ik?

Bakkertje

Forumguru
Net even snel gezocht, vaste haak heb je al vanaf 175 euro, kabelset auto-specifiek (dus niet tussen de achterlichen geschakeld) 150 euro.
Ik weet niet wat het gebruikt kost, maar persoonlijk zou ik dan liever voor nieuw gaan.

pkrijgsman

Actief lid
Klopt allemaal inderdaad, maar wat Tees zegt, de uren vormen de hoofdmoot. Want ik ben niet zo handig dat ik dat zelf kan...te weinig kennis en materiaal...

EdK

Forumguru
Geen handige Tees in de buurt wonen die je kan helpen !? :koffie:
Inleren kan bij meerdere hier op forum gedaan worden...

MarcoO2

Forumguru
Mijn grootste bezwaar tegen een tweedehands trekhaak is dat je nooit weet wat ermee gebeurd is. Als dat ding al heel wat te verduren heeft gehad, kunnen er haarscheuren in zitten die je niet ziet. De kans is klein, maar voor een relatief geringe winst zou ik de veiligheidsgordel niet nemen.

EdK

Forumguru
Ach Marco, kan je gebeuren ?
Ergste geval kom jij op locatie aan en staat de aanhanger met trekhaak nog thuis...... :D

Serieuze mode: ik zou zo en zo voor nieuw ijzer werk gaan, kabelboom is nog te repareren indien nodig

MarcoO2

Forumguru
Tikkeltje overtrokken ook wel heren. Want als jullie een tweedehands auto kopen, vervang je dan ook preventief de trekhaak omdat je niet weet wat ermee gebeurd is?
Als ik een tweedehands auto koop, zie ik de staat van de complete auto en hoe ermee omgegaan is. Bij een trekhaak van iets als onderdelenlijn of de sloop, waarbij je de auto niet ziet en de kans dat onderdelen juist van schadeauto's komen een stuk groter is, voel ik een stuk minder comfort.

hemi24

Forumguru
Klopt allemaal inderdaad, maar wat Tees zegt, de uren vormen de hoofdmoot. Want ik ben niet zo handig dat ik dat zelf kan...te weinig kennis en materiaal...
Dus als er wat aan mankeert of mist bij de installatie wordt het al snel een dure aangelegenheid…
En garantie 0,0.

:arghh:

Tees

Donateur
Bij de meeste onderdelen op Onderdelenlijn staat de auto waar t vandaan komt ook vermeld. Vaak kan je doorklikken en fotos zien van de auto inclusief de schade. Dus dan weet je iig wel wat er met die auto gebeurd is en of de schade eventueel invloed kan hebben op het onderdeel dat je koopt.

Tman0961

Forumguru
Plus, ik vraag me wie het voor je wil installeren. Ik zou zelf, als ik een garage oid was, alleen iets installeren waarbij ik zelf ook kan instaan voor de kwaliteit. Aangezien mijn naam eraan verbonden is, als monterende partij.

Als je dan kijkt naar de 2e hands prijs, of de nieuwprijs, dan is het verschil zo klein dat ik als monterende partij mijn vingers daar niet aan zou willen branden; qua mogelijk gedoe (incompleet) en risico.

pkrijgsman

Actief lid
Grappig dat een 'simpele' vraag zoveel discussie geeft, leuk om te lezen! Dank voor alle opmerkingen! Ik denk dat de knoop doorgehakt is, gewoon een nieuwe. Als ik het zelf had kunnen doen, dan was 2e hands een overweging waard (want idd, je kunt vaak de auto's zien waarvan een trekhaak komt qua schade), maar nu niet...en om nu een hele zaterdag op te offeren met het risico dat je alsnog nat gaat, nee dank u ;)

Als de trekhaak erop zit, doe ik wel weer een post....

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet in welke regio je woont, maar laatst hebben mijn schoonouders een afneembare haak laten installeren voor 750 euro. (regio Nijmegen) mocht je het adres willen dan stuur me maar even een direct bericht.

Bovenaan Onderaan