Geen gps ontvangst sinds het plaatsen van een trekhaak.

Rob de Nice

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een tijdje terug een trekhaak laten plaatsen en sindsdien is mijn auto een soort kooi van Faraday geworden wat betreft gps signalen. De auto zelf heeft slecht tot geen gps ontvangst en ook telefoons in of zelfs in de buurt van mijn auto hebben weinig tot geen gps ontvangst.

Ik heb hier al eerdere threads gelezen over zo'n zelfde probleem in zijn superb maar die heeft het blijkbaar opgelost door de gps antenne los te trekken onder het dashboard.

Voor de volledigheid. Ik heb een mk3 facelift uit 2018 Met een wat chiquere versie van een radio/navigatie ding zonder fysieke knoppen maar alleen touch bediening.

Ik hoef ook geen gps voor de navigatie van de auto. Ik gebruik alleen Google maps en dus Android auto. Maar zoals gezegd, dit werkt dus niet.

Is er iemand die me hier mee kan helpen en welke stekker is de gps antenne achter de cd speler in mijn dashboard kastje? Zitten 2 kabeltjes die er op lijken maar welke is welke?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Rallye

Forumguru
Lijkt mee op een stoorzender dan een “kooi van Faraday”, zeker als de (buiten!)antenne van de navigatie zelf het ook slecht doet. Iets met de bedrading verkeerd gegaan?

Overigens maakt Android Auto volgens mij sinds enige tijd ook gebruik van de antenne van de auto, niet meer van de eigen telefoonantenne.

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Ik kan je niet helpen, anders dan dat ik weet dat ik de radioontvangst soms slecht kan worden als je een goedkopere variant van een oplader in de sigarettenplug steekt; dit was al bij mijn 2003 Passat, maar of dat hier ook invloed heeft???

Misschien zou je de moeite willen nemen om je even voor te stellen in de meet&greet, tnx

Antera

Donateur
Een trekhaak zal dit niet kunnen beinvloeden lijkt me. Ik denk dat er iets met de bekabeling onjuist is.

Trek de zekeringen van de trekhaak en kijk wat er gebeurd

@Rallye die komt nog steeds van je telefoon. Die kan geen onderscheid maken.

Rob de Nice

Nieuw lid
@Antera,

Ja dat had ik al geprobeerd. Van de trekhaak zekering. Helpt helaas niets. De oplader moet ik nog checken..misschien is het dat..zou geweldig zijn als het zoiets simpels is.

Rob de Nice

Nieuw lid
Lijkt mee op een stoorzender dan een “kooi van Faraday”, zeker als de (buiten!)antenne van de navigatie zelf het ook slecht doet. Iets met de bedrading verkeerd gegaan?

Overigens maakt Android Auto volgens mij sinds enige tijd ook gebruik van de antenne van de auto, niet meer van de eigen telefoonantenne.
Thanks, maar zelfs je telefoon niet verbonden met de auto heeft geen dekking. Passagiers hebben ook geen ontvangst. Maar een nieuwe vin proberen op het dak is een optie.

hemi24

Forumguru
Haal eerst maar alles los wat naderhand is ingebouwd of ingeplugd met een Chinese oorsprong.
Je hebt een “stoorzender”, of de inbouwer van de trekhaak heeft zitten blunderen (of beide)…

• Leuk
Waarderingen: Tees

Rob de Nice

Nieuw lid
Of een losse GPS antenne kopen en die onder je dashboard monteren, dan hoef je niet moeilijk te doen om die haaienvin te verwijderen als je FM / DAB het nog wel doet
Zeker een mogelijkheid maar dat verklaart voor mij nog niet dat mijn telefoon los ook geen ontvangst heeft. Of versterkt zo'n ontvanger het algehele signaal in de auto?

Rob de Nice

Nieuw lid
Haal eerst maar alles los wat naderhand is ingebouwd of ingeplugd met een Chinese oorsprong.
Je hebt een “stoorzender”, of de inbouwer van de trekhaak heeft zitten blunderen (of beide)…
Er zit ,afgezien van de trekhaak, niks ingebouwd en er zat geen usb lader in de sigaretten aansteker ingang. Dus wat dat aangaat kan het hoogstens de trekhaak zijn die verkeerd is aangesloten.

Alleen als ik de zekering van de trekhaak eruit haal werkt het dus nog steeds niet.

Ook een bedrijf in de buurt die aftermarket radios , speakers en navigatiesystemen inbouwen konden er geen chocola van maken.

hemi24

Forumguru
Weet je toevallig wat de trekhaakboer heeft ingebouwd v.w.b. merk en type elektrische set voor de trekhaak?

Rob de Nice

Nieuw lid
Heb zojuist eens een keer de accupool los gemaakt en ben in de auto gaan zitten en direct 40 satellieten dekking. Dus er maakt inderdaad iets storing zodra er stroom op staat..het probleem is er ook als de auto verder uit staat en je zit er in.

Rob de Nice

Nieuw lid
Verdraaiing in de canbus draden naar de trekhaak module ??
Ja, wie weet. Keer de draden los maken en dan checken. Maar als ik de zekering los maak van de aanhanger dan is het probleem nog niet opgelost.

Morgen met een gps tracking app 1 voor 1 de zekeringen losmaken en kijken wanneer ik weer dekking heb. Misschien kan ik het probleem dan pinpointen.

Rob de Nice

Nieuw lid
Zojuist de zekering eruit gehaald van de databus en direct gps ontvangst. Teruggeplaatst (want zonder gaat de auto op tilt) en hij valt weer weg.

Ondertussen er ook achter dat als de zekering van het kessy-systeem losmaakt ik ook ontvangst heb. Ook hiervoor geldt dat ik zonder niet kan rijden.

Mmmm . What to do.

• Leuk
Waarderingen: Frup

PizzaPieter

Donateur
Zojuist de zekering eruit gehaald van de databus en direct gps ontvangst. Teruggeplaatst (want zonder gaat de auto op tilt) en hij valt weer weg.

Ondertussen er ook achter dat als de zekering van het kessy-systeem losmaakt ik ook ontvangst heb. Ook hiervoor geldt dat ik zonder niet kan rijden.

Mmmm . What to do.
Goed gediscoverd

Bovenaan Onderaan