Geen GPS signaal in de auto

porsche danny

Senior Member
Zijn er meer mensen die het probleem hebben dat er geen GPS signaal in de auto binnen komt. In mijn Superb 2 werkt de navigatie op de radio niet (antenne onder dashboard). Eerst dacht ik dat het aan de positie van de antenne lag, maar op de telefoons (6 verschillende) werkt google maps en flitsmeister ook niet.
 

Pindasaus

Forumguru
Heb je een verwarmde voorruit? Die schijnt het GPS-signaal te beperken. Al lees je daar wisselende verhalen over.
 

EdK

Forumguru
Bedrijfs en prive wagen een verwarmde voorruit erin zitten maar met de ingebouwde Navi of via tablet/smartphone geen enkele beperking mbt GPS signaal.... :koffie:
 

Captain Hook

Forumguru
Op de bergen is geen enkel probleem; dan ben je juist dichter bij de satellieten!
Want dan schermen andere welvingen van het aardoppervlak het GPS signaal minder af...

In een smal dal en/of binnensteden met nauwe straten en hoge gebouwen daarentegen; da's andere koek.
 
Laatst bewerkt:

Stuiver

Forumguru
Niet helemaal mee eens: dichterbij wel, maar er kan zo maar een kolos van miljoenmiljardkilo aarde en rots tussen jou en die satalietjes zitten. Dan maakt dichterbij niet heel veel uit.
 

Captain Hook

Forumguru
We kunnen wel wat verder op de werking van GPS systemen ingaan.

GPS24goldenSML.gif



En dan praten we hier alleen over het Amerikaanse GPS systeem, en/of wordt er ook gebruik gemaakt van b.v. Beidou, GLONASS, Galileo? Die ook allemaal wereldwijd operationeel zijn. E.e.a. afhankelijk van de gebruikte ontvangers.
Zo merk ik b.v. dat mijn hiking-smartwatch, sinds ik een nieuwere versie heb gekocht, een stuk betere ontvangst heeft tijdens MTB-tochtjes en hikes in de bergen. (de oude versie deed alleen US-GPS, de nieuwe gebruikt alle vier de systemen)

Maar vooralsnog geeft @porsche danny niet aan onder welke omstandigheden hij/zij precies problemen ondervindt.
Er staat in de TS dat ook z'n telefoons problemen ondervinden.

Om nu uit te zoeken of het daadwerkelijk aan de carrosserie van SuperB zelf ligt is natuurlijk simpel:
Zit je in de auto met telefoon en het werkt niet, stap dan uit en probeer het naast de auto.
Werkt de telefoon dan wel; dan is duidelijk dat de afscherming van de carrosserie (te) goed is.

En wat wordt bedoeld met 'navigatie op de radio'? Een standaard device wat er af-fabriek inzit, of heeft de TS zelf iets anders ingebouwd?
 

CharlesTucker

Forumguru
Op de Mt. Everest ben je ongeveer 0.05% dichterbij de satellieten dan op zeeniveau, niet echt relevant genoeg om effect te hebben. Het spul vliegt in "MEO" orbits, "Medium Earth Orbit". Bergen hebben natuurlijk wel de neiging om een deel van de hemel af te schermen, dus je hebt over het algemeen wel minder satellieten. Een beetje up-to-date systeem maakt echter niet alleen gebruik van GPS, maar ook van de overige constellaties, zoals genoemd door @Captain Hook. Je moet wel in een heel smalle kloof zitten wil het echt niet meer werken. Mocht je systeem alleen GPS ontvangen, dan is er niet heel veel afscherming nodig om het geheel niet meer te laten werken (je hebt minimaal 4 satellieten nodig, meer als als je ook meerder systemen gebruikt, in verband met tijdsynchronisatie tussen de verschillende systemen, maar dan heb jer er ook meer beschikbaar).

Dichte bewolking is ook geen mogelijke verklaring, de mate waarin een zeer dichte wolk het signaal verzwakt is ook te verwaarlozen. De nauwkeurigheid kan wel iets afnemen, omdat het signaal een tikkie meer vertraagd wordt in de troposfeer. Zware regen of sneeuwval kan wel een probleem zijn, maar dan vooral als er water of sneeuw op het antennneoppervlak komt te liggen.

Om verder te analyseren, ook wat @Captain Hook zegt, maar gebruik dan eens een app op je telefoon waarop je het aantal satellieten en de signaalsterktes kunt zien, dat geeft wat meer inzicht dan alleen "hij doet het wel of doet ie het niet". Bijvoorbeeld "GPSTest" voor Android, voor Apple zal ook wel wat bestaan. En zorg dat je een beetje open terrein hebt, vlak naast een flat gaan staan heeft hetzelfde effect als bergen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
@CharlesTucker Afgelopen mei liep ik nog delen van de Mullerthal trail in Luxemburg. Maar in sommige kloven was er toch echt geen GPS ontvangst meer... Ondanks dat ik een device bij me had die alle eerder genoemde systemen ondersteunde...

Hier:
en hier:

Op sommige plekken was mijn trekking-watch de weg kwijt:

:)
 

CharlesTucker

Forumguru
Het Müllerthal is dan ook wel redelijk kloof-achtig, maar een veel groter probleem daar zijn de bomen. En in Mei staan die vol in het jonge blad, dat verzwakt de signalen wel enorm, vaak dusdanig dat ze niet/nauwelijks meer bruikbaar zijn. Dat doet me trouwens denken aan een tipje voor de TS, doe je testjes niet onder de bomen.
 

porsche danny

Senior Member
Het probleem zit echt wel in de auto. Net de antenne los op het dak gelegd, doet het. In de auto niet. Met de gsm idem, uitstappen en doet het.
 

Tees

Donateur
Waar zit de antenne precies? Dat kan namelijk erg uitmaken voor de ontvangst van de GPS. Zorgen dat de ontvangstzijde naar boven gericht is en zo ver mogelijk naar voren in het dashboard zijn iig punten ter verbetering. Op een metalen vlak aanbrengen schijnt ook te helpen. Ik heb m in mijn O2 iets naar rechts geleid en daar op een metalen steunarm van de airbag geplakt.

Origineel zit natuurlijk hiervoor de haaienvinantenne op t dak, dan heb je dit probleem niet. Ik neem aan dat dit de oplossing was omdat die de geest gegeven heeft?
 

EdK

Forumguru
ALs jij hem met magneet voet op het stalen frame van de unit plakt / monteert dan moet je in theorie gewoon ontvangst hebben.
Maar de voet moet wel contact met ijzer hebben ....
 

porsche danny

Senior Member
Ik heb de antenne op het dak geplakt, signaal. Gsm geen ontvangst. Antenne los gehaald uit de radio, gsm wel ontvangst. Vermoed dat de antenne kapot is.
 
Bovenaan Onderaan