Geen mistachterlicht FabiaII

Sinds kort nieuwe een caravan, en nu met mistachterlicht!
Het probleem is nu dat deze het niet doet, wat ik getest heb is dat ik geen weerstand heb van de stekker naar de fitting van de lamp ( dus bedrading ok?) , lamp uit: 0mV, lamp aan (zonder gemonteerde lamp) 290 mV, ( met de lamp gemonteerd) 87 mV.
Dus er komt wel spanning op te staan, maar denk dus te weinig.
Voor de rest werkt alles prima: constante stroom/geschakelde/achteruitrijlicht enz....
Mistachterlicht achter gaat ook netjes uit als de stekker van de caravan er in gaat.

Wie kan mij de goede kant op helpen?

Ab Mulders te Deventer zei dat het niet uit te lezen of zo was, en moest dan maar een afspraak maken...

Laatst bewerkt:
Nee, geen verloop stekker. Op de auto zat multicon en caravan hier op aangepast ( zat Jeager op ) ivm div. aan hangers met 7-polig.

Monteurtje

Forumguru
Het eerste wat ik zou doen is uitsluiten of het probleem in de auto zit of in de caravan.
Dus de stekkerdoos van de auto controleren met een CAN-bus geschikte tester. Die aansluiten op de stekkerdoos en de verlichting controleren. Werkt de mistlamp wel op die tester. Probleem zit in caravan.
Werkt mistlamp niet op tester, probleem in de auto zoeken. Dus gewoon met de auto langs garage gaan. Binnen paar minuten weet waar mogelijk het probleem zit.
Of caravan op een andere auto aansluiten en kijken wat de mistlamp dan doet.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Zo, andere auto ervoor gehad en alles werkt..... ook mistachterlicht.
Als ik een lampje met losse draadjes op 2-3 aansluit, dus zonder stekker, en mistlamp aanzet, gaat lamp auto uit en gaat het lampje branden!
Moment dat je de stekker erin doet: lamp van auto gaat uit en geen spanning meer op 2-3.....
Ik vermoed dus iets met de elektronische aansturing...(mompelt iets van canbus?)
(Bij de garage indertijd al getest met een "doos" met lampjes, en daar bleek idd dat hij t niet deed.....)

jonbongoofy

Forumguru
Als het zo mistig is dat je met mistlicht mag rijden kun je je natuurlijk ook afvragen of je wel de weg op moet gaan ;)

En wat als je met een heldere nacht wegrijd, en net in Duitsland een vreselijke mistbank inrijd b.v.?
Of: je zal maar een controle krijgen!( boete>spijt dat je t niet voor elkaar hebt....)
M.a.w. ik heb t graag goed voor elkaar! :-)

jonbongoofy

Forumguru
@Harry T ik begrijp je volkomen: als het erop zit moet het werken :jaja:
Ik ben overigens vaak gecontroleerd met de trailer maar de mistlamp heb ik nooit aan hoeven doen. Verlichting, knipperlicht en wegen was altijd de procedure zowel hier als bij onze oosterburen. Maar je hebt gelijk voorkomen is beter dan genezen!

Paar trekhaak bedrijven/garages langs geweest, allemaal komen ze met de koffer aangelopen.......
Zeg elke keer : das niet nodig hoor! :-)
Nergens een diagnose kunnen stellen.
Toch nog maar even langs mijn oude garage houder gegaan die nu seat doet ( wat eigenlijk ook skode e.d. is), die komt hem woensdag halen en gaat t regelen, hij zei dat hij t voor elkaar wilde hebben!
Als hij dit met een schappelijke factuur afdoet ( wat de afspraak ook is) heeft hij er toch weer een klant bij.
Wel balen dat ik er niet zelf uit heb kunnen komen. :(

Wat betreft de opmerking van *monteurtje*( klinkt denigrerend maar is niet zo bedoeld) met een paar minuten weet men waar het probleem ongeveer zit.....

Cordoba

Forumguru
Volgens mij bedoelde Monteurtje alleen dat je dan weet of je in de auto of in de caravan naar de oorzaak moet zoeken. Misschien kijken of je ook ergens een fietsendrager, aanhanger/caravan met mistachterlicht even in kunt pluggen bij je auto, om te zien of het probleem alleen bij de combinatie van jouw auto met jouw caravan optreedt, of ook bij andere aanhangers met mistlicht.

Heb je overigens ook de aanhangerstekker, en de stekkerdoos van de trekhaak op roest gecheckt? Als het mistlicht van de auto uitgaat, neem ik aan dat de trekhaak correct is aangemeld, dus dat daar het probleem niet zit. Logischer wijze blijft dan een corrosieprobleem (of slechte verbinding) in de stekkerdoos van de trekhaak over als logische oorzaak.

12V op pen 2-3 (mistachterlicht-massa) moment dat je er een stekker insteekt ( van mijn caravan of test koffers van div. makelij) valt de spanning weg op 2-3. En iedereen vind dat heeeeeel vreemd.....:pieker:

En stekker zowel contactdoos zijn als nieuw, dus geen corrosie of wat dan ook.

In de stekkerdoos zit vaak een schakelaar die de spanning van de auto mistlamp onderbreekt als er een stekker in gestoken wordt...als die nu verkeerd aangesloten is onderbreekt ie de spanning op pin 2 van de stekkerdoos....dat verklaart dat een los lampje op 2-3 het wel doet
blijkbaar is de module van de trekhaak slim genoeg om zelf de mistlamp uit te schakelen bij aangesloten aanhanger.
zou dus even de stekkerdoos loshalen en kijken of de draad rechtstreeks op pen 2 aangesloten zit of via een 'omweg'.

Monteurtje

Forumguru
Wat betreft de opmerking van *monteurtje*( klinkt denigrerend maar is niet zo bedoeld) met een paar minuten weet men waar het probleem ongeveer zit.....

Daar bedoelde ik mee zoals @Cordoba ook al zei, dat je dan weet of het in de auto zit of in de caravan. En dan moet je gaan zoeken.
Is de er een juiste kabelset gemonteerd. CAN-busIs de mistlamp juist aangesloten.
De kabelset die als accessoire geleverd wordt is voor auto's met start stop en zonder. En bij de een moet er een relais tussen en de andere niet. Dat zijn dan dingen die je na gaat lopen.
Als het probleem in de caravan zat dan ging je naar de caravan zaak waar je die gekocht hebt en daar laten oplossen.

Cordoba

Forumguru
Als alles echt nieuw is, dan vraag ik me af (aangenomen dat de juiste spullen zijn gemonteerd zoals Monteurtje ook al aangeeft), of de trekhaak wel goed en volledig is aangemeld. De trekhaak moet namelijk op meerdere plaatsen in het systeem worden aangemeld, maar regelmatig zie (ook heel vaak bij dealers) dat de trekhaak maar op één plaats in het systeem wordt aangemeld.

Check ook eens of aankoppelen van de caravan, wel andere bijbehorende verschijnselen vertoont:
- als je parkeersensoren achter hebt, worden die sensoren dan uitgeschakeld als je de stekker van de caravan erin plugt? (auto in de achteruit, en iets achter de auto (bijv. de caravan) zodat ie piept, als je dan de caravan inplugt, stopet het piepen dan?
- als je je mistachterlicht (van de auto) aan doet, gaat dit dan uit als je een stekker in de contactdoos van de trekhaak stopt?
- bij gebruik richtingaanwijzers met aangekoppelde caravan, werkt dit goed en is dit ook zichtbaar op het dash?

EdZ

Donateur
Ik denk dat @Frank_Rapid Spaceback wel eens op het juiste spoor zou kunnen zitten...een 7-polige contactdoos had bij mijn Focus in ieder geval ook een microswitch.

Overigens is bij aanhangers tot 750 kg het hebben van een werkend mistachterlicht verplicht.
Waarom daarboven niet, is mij een raadsel.

Antwoorden op div..

Schakelaar zit helemaal niet aangesloten in de kontaktdoos, daarvoor zit volgens mij het relais erin.
Mistachterlicht gaat idd uit als de stekker er in gaat, maar ook de spanning verdwijnt dan van 2-3!
Gebruik richtingaanwijzers zichtbaar op de dash? Ze werken iig wel op de caravan.
En of alles juist/sowieso aangemeld is kan alleen de dealer bekijken volgens mij, wat ook woensdag gaat gebeuren denk ik...

En rechtstreeks aangesloten op pen 2

deusjevo

Forumguru
Overigens is bij aanhangers tot 750 kg het hebben van een werkend mistachterlicht verplicht.
Waarom daarboven niet, is mij een raadsel.

Is ook verplicht bij zwaardere aanhangers (lees caravans) zwaarder dan 750 kilo en bouwjaar 1996 of jonger.
Ik heb een caravan van max 1200 kilo en uit 1995, die heeft geen mistlampplicht.

• Leuk
Waarderingen: EdZ
Bovenaan Onderaan