Columbus Geen Online Traffic Information meer (Infotainment Online)?

DaveW

Forumguru
Hoi,

Ik krijg de voorbije weken geen Online Traffic Information meer binnen (onderdeel van Infotainment Online dienst). Dit is uiterst vervelend, want ik vertrek binnenkort op reis, en deze dienst is echt wel interessant voor het binnenhalen van de verkeersinfo (files en ander ongein langs de weg). Dit is niet de TMC verkeersinfo, maar iets gelijk je ziet op Google Maps.

Anderen met dit probleem, of beter nog, met een gekende oplossing?

[effen de zaag-modus aan]
Binnenkort verlopen mijn online diensten ook (Care Connect; 39 euro; ga ik zeker niet vernieuwen want geen meerwaarde + Infotainment Online; 49 euro; maar als de verkeersinfo het niet doet, dan switch ik toch volledig naar Android Auto).

Het is me wat met deze systemen in Skoda. Je betaalt er veel geld voor (optie pack dit en dat), moet dan nog bijbetalen voor een abonnement, en dan werkt het niet eens. Volgende keer gaan ze me niet liggen hebben.
[zaagmodus af]

CharlesTucker

Forumguru
Gelukkig werkt het bij mij nog steeds prima, ben het met je eens, die verkeersinfo is echt wel fijn. Een enkele keer merk ik dat het niet werkt, en dat ligt dan ofwel aan het feit dat m'n Infotainment online abo was verlopen (geen melding van gekregen, best vreemd en irritant), ofwel dat er geen verbinding het het internet is (ik gebruik m'n telefoon om verbinding te maken, ik heb geen aparte simkaart in m'n auto). Je schrijft dat jouw online diensten binnenkort verlopen, dus dat is dan nu niet het probleem. Het zou dan eigenlijk alleen aan de verbinding kunnen liggen.

Overigens is het wel duur, en ik heb afgelopen weekend weer gemerkt dat het eigenlijk ook best wel beter kan. Ik heb een 3 jaar niet gebruikte TomTom weer eens afgestoft en aangezet, het ding ging onmiddelijk automatisch updaten, en eenmaal in de auto bleek de verkeersinformatie ook gewoon te werken en van zeer hoge kwaliteit en nauwkeurigheid. Bizar eigenlijk, hij telt de afstand tot een file netjes af, en dat klopt gewoon op 100 meter nauwkeurig. Ik ben best tevreden met hoe het in de Columbus werkt, en en vooral blij dat het allemaal netjes ingebouwd zit. Maar TomTom had/heeft dat soort dingen toch gewoon net wat beter voor elkaar, en vooral heel veel goedkoper. Een jaar of 5 geleden 300 euro voor dat ding betaald, en geen geklooi met aflopende abonnementen, zowel de dienst als de ingebakken simkaart, het blijft gewoon werken. Lifelong lijkt vooralsnog inderdaad lifelong ...

DaveW

Forumguru
Bedankt voor de feedback, @CharlesTucker! In principe kan het systeem van Skoda wel netjes werken, maar er zijn te veel dingen die het niet doen. Parkings, tankstations: krijg ik niet te zien. Verkeersinfo: hapert soms. Columbus systeem start veel te traag op, ik ben soms al 5 km verder eer het profiel en GPS geladen zijn.

Maar on topic: je zult het zien he. Vanochtend al een rit gedaan en ik, heb goed gelet op het internet status icoon (dus de ingebouwde e-sim (niet met extra data-abonnement)). Dat ding stond gewoon op wit, meteen, dus verbinding.
MET verkeersinfo.

Het is dus echt een (3G of 4G geen idee) connectieprobleem, maar je zou verwachten dat je daar in Vlaanderen geen problemen mee hebt. Het enige dat ik nog kan verzinnen is dat er ergens een gms antenne moet zijn, ... geen idee. Ik hoop alleen dat we onze rit door Duitsland en Zwitserland met het systeem kunnen doen.

If not: exit infotainment.

CharlesTucker

Forumguru
Wat Duitsland betreft, ik heb net een ritje door Duitsland achter de rug, 3G/4G dekking is daar niet altijd geweldig. Onze oosterburen hebben de digitale infrastructuur niet heel erg lekker op orde vergeleken met Nederland (Vlaanderen kom ik niet zo vaak, dus daarmee vergeleken weet ik het niet). Maar zelfs als de verbinding af en toe uitvalt moet je toch wel voldoende informatie binnenhalen voor betrouwbare filemeldingen en eventuele omleidingen. Ik heb er in ieder geval met mijn Columbus (in een 3 jaar oude auto) nooit problemen mee gehad.

Parkings en tankstations krijg ik ook niet te zijn als de kaart vrij ver is uitgezoomd. Ik heb 'm altijd op autozoom staan, op de snelweg zie ik dan geen tankstations. Ik zou eigenlijk nog steeds eens uit moeten zoeken of dat instelbaar is, zou het wel fijn vinden. Zeker in Duitsland is het wel fijn te weten waar tankstations zijn net naast de snelweg. Dat is goedkoper, maar voor mij nog belangrijker, daar staat nooit een rij. Ik heb afgelopen weekend langs de A3 gezien dat de rij soms tot ver op de uitvoegstrook stond, dan ben je dus een uur verder voor je kunt tanken. Tankstations zijn ook wel te vinden via de infotainment menus, zelfs inclusief de actuele prijzen, maar dat moet je bijrijder dan doen om het een beetje veilig te houden. Of mischien zelf een ander zoom-level proberen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Wullum

Actief lid
@CharlesTucker doordat dit weekend de A61 dicht was (en nog steeds is volgens mij, vanwege de problemen in het Ahrtal) moet veel verkeer richting Stuttgart omrijden, waardoor o.a. op de A3 heul veul verkeer extra reed, ikzelf gisteren ook... Veel tankstations langs de snelweg stonden inderdaad àfgeladen met vrachtwagens, zo zeer dat ik er 2 zonder te kunnen tanken weer af moest rijden omdat de pompen klemgeparkeerd stonden...
Maar meer on-topic, ik heb mijn Amundsen in split/screen modus staan, ik krijg netjes de tankstations tussen de routeinformatie door in het "popup" venstertje vermeld...

CharlesTucker

Forumguru
Klopt, maar het probleem speelde ook veel verder, voorbij Nürnberg, Regensburg, Passau, daar had de sluiting van de A61 (mijn favoriete route, ik vind het veel prettiger rijden dan de A3 langs Frankfurt) niets meer mee te maken. En meer on-topic inderdaad, geeft die split/screen modus ook tankstations in de buurt van de snelwegen, zo ja dan ga ik ook op de Columbus eens die kant op zoeken.

DaveW

Forumguru
Pff. Net een rondje Gent - Turnhout - Mol - Gent gereden. Columbus meldde zelfs de file op de Antwerpse ring niet. Ik vertrek voor de zekerheid op vakantie met Android Auto. Gelukkig werkt dat wel vlot.

Tom D

Actief lid
Herkenbaar probleem: mijn s3 met Columbus my 2020 heeft ook last van een gebrekkige navigatie. Alle skoda's die ik tot nu toe heb geregen hadden dit probleem. Ik probeer het uit te leggen: in mijn oude Mondeo, een I40 en wat andere auto's die ik heb gereden kwam er bij files een melding " file vooruit, alternatieve route beschikbaar".
Dit heb ik bij de navigatiesystemen van Skoda nog niet kunnen waarnemen, zelfs al ben ik verbonden met het internet via mijn foon en het icoon "wit" is. ik zie wel de files op mijn virtual cockpit en op mijn navigatiescherm, maar verder: zoek het maar uit. Heb ik nou al die jaren niet begrepen hoe dit systeem werkt, of zit het er gewoon niet op, en wel op een aftermarket tomtommetje van 100 piek of op je apps via Carplay?

Iemand?

CharlesTucker

Forumguru
De Columbus in mijn Octavia (MY2018) doet dat wel netjes. Volgens de handleiding moet je wel de optie "dynamische route" hebben ingeschakeld. Ik heb geen idee of dat default aan staat of dat ik dat 3.5 jaar geleden zelf heb aangezet. Als het systeem de route aanpast vanwege files (of een afgesloten weg) komt er ook een melding door de luidsprekers. Ook vertragingen van meer dan 5 minuten zonder zinnig alternatief worden gemeld via de luidsprekers.

Ik krijg overigens niet de keuze dat al dan niet te accepteren, de route wordt gewoon gewijzigd. Uiteraard kun je dat wel negeren, dan gaat ie opnieuw plannen. Mijn ervaring is wel dat verkeersinformatie via TMC (gratis) erg mager is, en vaak te laat. Met het betaalde "infotainment online" krijg je verkeersinformatie van TomTom, en die is prima (uiteraard heb je naast het abonnement dan ook wel een internetverbinding nodig).

fanSkoda-VW

Forumguru
Scala Business nav af fabriek werkt prima.
Alternatieve route(s) worden op tijd aangegeven indien er een file verderop is.
De nav is niet via mijn foon verbonden met het Internet.
Nog niets met Android Auto wat gedaan, werkt wel heb ik inmiddels ontdekt, om reden dat de nav voor mij prima werkt.

grtss

Bovenaan Onderaan