Geen panoramadak op greentech uitvoering

Gysman

Actief lid
Het enige dat mist aan mijn auto is een panoramadak en grotere velgen. Die moeten er dus op wanneer mijn leasecontract eindigt. Dat duurt nog wel even, maar kijken is altijd leuk natuurlijk.

Dus keek ik in de prijslijsten om te kijken wat dat nu kost. En wat zie ik: de 103kw diesel ("mijn" motor) is nu Greentech, en in de prijslijst staat vervolgens bij het panoramadak: Niet leverbaar met greenline en greentech motoren.

Wat is hier nou weer de reden van?
 

Canon-Eye

Forumguru
panoramadak: Niet leverbaar met greenline en greentech motoren.
Wat is hier nou weer de reden van?
Dat is wel te begrijpen: zo'n dak heb je toch om het open te kunnen doen. Maar zodra je dat doet, wordt de stroomlijn een stuk slechter en daarmee het verbruik (en dus de uitstoot) hoger...
 

Toet toet

Senior Member
Hallo,

toevallig gisteren met dealer over gehad (had dit ook graag gewild op mijn Greenline) en schijnt te zitten in het gewicht van het dak. Panoramadak vereist stalen verstevigingen aan en rondom daklijn en daarnaast is de glasplaat veel zwaarder dan het staal waar het dak normaal van is gemaakt. Dit heeft teveel invloed op verbruik en wordt dus niet geleverd, omdat de auto bedoeld is al 20% auto (daarom worden er af fabriek ook geen andere velgen geleverd).
 

Gysman

Actief lid
Dat klinkt logisch als de auto in 20% zou vallen. Voor de Greenline (de 1.6) geldt dit inderdaad. Maar voor de Greentech (de 2.0 103kW) geldt een uitstoot van 128 gram en dus is ie gewoon 25%.
En die velgen gaat ook niet lukken zie ik inderdaad: geen 17 inch :(
 

Canon-Eye

Forumguru
geldt een uitstoot van 128 gram en dus is ie gewoon 25%
Er is méér in deze wereld dan alleen de Nederlandse fiscale bijtellingsregels (die trouwens nogal eens veranderen...).

Autofabrikanten worden ook geacht de gemiddelde uitstoot van hun totale pakket terug te dringen en hebben er dus belang bij om te voorkomen dat sommige modellen met een (relatief) lage ontwerp-uitstoot toch weer "opgeschaald" worden, waardoor ze niet meer aan hun overall-uitstooteisen voldoen.
 

Gysman

Actief lid
Dat klopt, maar de importeur bepaalt volgens mij welke opties op welke uitvoeringen beschikbaar zijn, en welke combinaties ze willen aanbieden.
 

TL@

Forumguru
Je kan de dikkere diesels ook gewoon bestellen zonder Greentech hoor, dan zijn wel alle opties mogelijk (de DSG is er zelfs niet als Greentech)
 

Gysman

Actief lid
Dan kom ik bij de DSG Ambition bijna 6000 (!!!!) euro hoger uit dan bij de niet-DSG variant. 37.440 vs 43.390. En zo wordt het wel een beetje boven budget....
 

TL@

Forumguru
Dat is wel een heel groot verschil.

In Belgie is de S2C ambiente DPF 29.210€ (de DSG 31.410€) en de S2C ambiente GTec 29.510€, dus de Greentec is zelfs iets duurder, raar dat in Nederland de prijzen zo anders zijn.
 

Giant

Forumguru
Ik heb lang gewacht op de komst van de Greenline combi. Toen die eindelijk verkocht kon worden meldde ik me meteen in de showroom om er 1 te bestellen. Maar ook ik wilde een panoramadak en een Amundsen. Beiden konden niet, maar zeggen i.v.m. extra gewicht en dus meer uitstoot, want al erg dicht tegen de uitstoot grens aan. Dus toen werd het de 140 Pk diesel waar ik alles op mee kon bestellen, inclusief overigens 17" lichtmetalo's. Daardoor pakte de boel wel flink duurder uit, maar ik ben met alle opties (en de extra paardekrachten...) nu wel errug tevreden
 

TBiRD

Lid
Wel raar van die nl prijzen. Ik heb net mn offerte binnen voor mn nieuwe leasewagen SII combi 1.6 diesel greenline in elegance en met pack columbus nav, donkere ruiten, hondennet en mirageafwerking en dit voor 25100€. Megakorting voor leasemaatschappijen.
 

Rallye

Forumguru
Ook Nederlandse leasemaatschappijen krijgen korting. Voor de bijtelling wordt echter uitgegaan van de catalogusprijs van de auto, waarin de korting dus niet zit. Nederland kent bovendien ook nog een extra belasting op auto's (de BPM), die, tot overmaat van ramp, ook steeds meer op basis van de CO2-uitstoot wordt bepaald. Dus de combinatie van geen Greentech (dus op in de EU-test een hogere uitstoot) en wel DSG (idem), leidt tot een veel hogere BPM en dus prijs.
 
Bovenaan Onderaan