Geen probleem met de ketting van je 1.8Tsi

Ik heb zelf een 1.8Tsi (4x4) uit 2009 in m'n Octavia II zitten en daar (vooralsnog) geen problemen mee (147667km) de garage waar ik m'n auto gekocht heb zegt dat de ketting goed is en ik merk ook niets met de koude start enzo.
Nou lees ik dat er veel problemen zijn met die CDAA motoren, wie heeft dat, net zoals ik zelf en heeft er geen problemen mee?
Grt Barry
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Het probleem is niet zo zeer de ketting, maar de kettingspanner. Hier 161.xxx op de klok. Is circa 4 jaar geleden (onder garantie) de spanner vervangen.

Heb je de auto nieuw gekocht?
 
Nee, 275 kilometer en 4 dagen geleden Ik heb er 6 maanden BOVAG garantie op dus heb er vooralsnog geen stress van.
 

Noord26

Forumguru
Oh, dan is de kans aanwezig dat er in het verleden al aan gesleuteld is. Onderhoudshistorie is bij elke Skoda dealer in te lezen (mits hij daar natuurlijk onderhouden is).

Nu maar fingers crossed dat hij geen olie verbruikt? ;)
 

miles

Senior Member
Ik heb een 1.8 Tsi van 2011 met CDAA motor. Auto door mij gekocht in 2013 met ongeveer 30.000 km op de teller. Inmiddels heeft de auto 116.000 km gereden. Naast normaal longlife onderhoud (nog) geen bijzonderheden. Moet wel toegeven dat ik af en toe 250 ml olie moet bijvullen. Ik denk dat dit, tussen de beurten, ongeveer vier tot zes keer moet gebeuren. Dus ongeveer anderhalve liter op 30.000 km. Tot 90.000 km was het nimmer nodig om tussen de beurten olie bij te vullen. Las op de site van Hartog dat 1 op 5.000 km normaal is en dat 1 op 3.000 km ook nog mag. De tijd zal het leren hoe het blok zich gaat houden in de toekomst. De ketting heb ik nog nooit gehoord en, door alle verontrustende berichten op internet, ben ik er behoorlijk alert op tijdens de koude start.
 

Spinal

Forumguru
Persoonlijk zou ik bij de 1.8 (eigenlijk bij alle TSI motoren) van de longlife intervallen afstappen en elk jaar/15000 km de olie verversen. 30000km met dezelfde olie is echt lang. Er komt met de tijd toch verontreinig en condens vocht in de olie wat het olie verbruik alleen maar in de hand speelt. Vooral bij de 1.8 als de verontreiniging de olie afvoer gaatjes in de zuigers gaat verstoppen.
Mijn idee is dat long life is ontstaan om het idee te geven dat de auto minder vaak naar de garage hoeft wat vooral interessant is voor de lease markt (minder kosten gedurende de lease tijd). De levensduur van de motor is daarbij minder belangrijk. Voor de particulier ligt dat toch anders.
 

miles

Senior Member
@Spinal, ben het met je eens. Tot begin dit jaar reed ik ruim 30.000 km per jaar, en dan kan het verversen naar mijn idee wel via longlife interval/een keer per jaar. Nu ik een stuk minder ben gaan rijden, ga ik ook na maximaal 15.000 km verversen.
 

Rallye

Forumguru
Elke keer 250ml bijvullen is erg netjes. Zijn er voordelen t.o.v. wachten tot je een halve liter moet bijvullen, of tot je een melding krijgt van de auto (in mijn ervaring moet je dan een liter bijvullen)?
 
Kijk dat zijn positieve berichten! Welke olie gooien jullie daar dan in? In "mijn" werk auto gooi ik geloof ik incidenteel 5w30 of 5w40 ik weet het ff niet meer precies.
 

Spinal

Forumguru
@Barry070 de ketting problemen zijn ook niet een specifiek probleem van de 1.8TSI. Ook de 1.2 en 1.4 staan erom bekend dat ze problemen kunnen krijgen met de ketting en/of kettingspanner. Mocht je hier problemen mee krijgen dan ga dat wel merken tijdens een koude start.
Wat wel een specifiek probleem van de 1.8TSI is, is het toenemende olie verbruik.
 
Bedankt voor jouw uitgebreide en duidelijke info, ik was al bijna bang dat ik een "kat in de zak" had gekocht. Nou hoor je natuurlijk negatieve verhalen eerdere dan positieve, vandaar mijn vraag.
 

Spinal

Forumguru
5W30 gebruiken ze in de garage als long life olie. 5W40 is ook synthetische olie maar die moet je om de 15K km verversen
 

luissies

Senior Member
Hallo ik heb ook een 1.8tsi met de cdaa motor .die wel veel olie verbruikte. Helaas gaf de ketting spanner het van deze auto het ook op en was er 5 tanden over heen gesprongen. En nee ....nooit gerateld. Zo ineens was het gebeurd. Met alle gevolgen van dien. De motor gelijk helemaal gereviseerd en dus ook van het olieprobleem af 1 op 850km. De garage beveelde mij nu aan om toch 5W40 te gaan gebruiken en minimaal 1 keer in de 15000 de olie te laten vervangen. Dit is gelukkig allemaal in de garantie tijd gebeurd. Dus heeft alleen ergenis gekost. Hoop dat het je allemaal bespaard blijft. Verder wens ik je veel rijplezier. Maar daar zal het vast niet aan liggen. Want het loopt als een zonnetje vind ik.
 
Bovenaan Onderaan