Geen SMS optie meer in Columbus met iPhone?

Xander

Senior Member
Ik heb mijn Android toestel ingeruild voor een iPhone SE en nu heb ik op de Columbus niet meer de mogelijkheid om SMS berichten te lezen/sturen. Het gaat om Columbus uit een Octavia van 2015. Is dit standaard gedrag bij gebruik van een iPhone?

Als ik de iPhone aansluit via USB en dan Carplay gebruik, dan heb ik wel de mogelijkheid om via "Messages" een SMS of iMessage-bericht te sturen.

Rallye

Forumguru
De vraag is of je altijd Carplay aan hebt. Ik heb bij mijn MIB Amundsen geen SMS-feature opgemerkt. Wij hebben ook enkel iPhones in huis.

Xander

Senior Member
Ik maak geen gebruik van Carplay. Dan moet de telefoon verbonden zijn via USB en dan moet ik de telefoon ook ergens kwijt. Met een android telefoon zie je een SMS-functie in Columbus en kan de SMS voorgelezen worden.

Dat vind ik handiger dan Carplay en ik vraag me af of ik iets kan instellen zodat ik dezelfde functionaliteit heb met de iPhone als dat ik heb met een Android toestel.

Rallye

Forumguru
Dan lijkt Carplay de enige mogelijkheid. Mijn iPhone 6 past dwars op het "asbakje". Een SE past misschien wel in de houder die Skoda meelevert.

B.Stuurder

Forumguru
Dan lijkt Carplay de enige mogelijkheid. Mijn iPhone 6 past dwars op het "asbakje". Een SE past misschien wel in de houder die Skoda meelevert.

Ja, past hij in de box een iPhone 6. Heb ik niet eens naar gekeken.
@Xander Met een Android telefoon hoef je niet met een kabel verbonden te zijn? En inductie laden kan standaard en met de iPhone niet. Apple begint een beetje achter te blijven. Jaren een Samsung gehad, nu voor het eerst een iPhone maar ook meteen de laatste zo.
Iemand ervaring met een Windows phone? Bijvoorbeeld een Nokia Lumia, die heb ik ook in gebruik.

Rallye

Forumguru
Voor Smartlink (Android Auto of Carplay) moet de telefoon met een draad verbonden zijn. De SMS-functie zal via bluetooth gelopen zijn. In bluetooth is Apple van oudsher (ook) niet goed.....

Nokia/Microsoft zal in principe meer kunnen (o.a. overnemen antenne van de auto). Smartlink heeft echter geen Windows-optie, alleen Android en iOS.

B.Stuurder

Forumguru
Voor Smartlink (Android Auto of Carplay) moet de telefoon met een draad verbonden zijn. De SMS-functie zal via bluetooth gelopen zijn. In bluetooth is Apple van oudsher (ook) niet goed.....

Nokia/Microsoft zal in principe meer kunnen (o.a. overnemen antenne van de auto). Smartlink heeft echter geen Windows-optie, alleen Android en iOS.

Hoe bedoel je Nokia/Microsoft zal meer kunnen als Smartlink geen Windows optie heeft?

Rallye

Forumguru
Nokia is van oudsher beter in bluetooth-zaken. Met mijn Bury CC9060 was dat het enige merk waarmee je sms-jes kon laten voorlezen.

Xander

Senior Member
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb op de skoda site gelezen dat een iPhone 6 bijvoorbeeld wel smsjes kan versturen via Columbus en een 5 of 5s bijvoorbeeld niet. Het is dus geen instelling. Met sommige telefoons werkt het wel met andere niet.

Rallye

Forumguru
Heb je daar een link van? De 6, 5 en 5s zijn qua software immers redelijk hetzelfde. Ik kan mij niet voorstellen dat er zo'n verschil zou zijn.

B.Stuurder

Forumguru
Ook niet volgens mij. Bij de 6S staat een kruisje en bij de 6 komt het helemaal niet voor.
Overigens is de Samsung S7 véél beter compatibel dan welke iPhone dan ook. Toch maar weer een Samsung nemen dan. Apple zakt af....

Rallye

Forumguru
Heb je een auto van voor of na 25 mei 2015 (vanaf toen is de Gen 2 ingebouwd ipv de Gen 1)? Ik ga, omdat je de iPhone 6s noemt, ervan uit dat je een Gen 2 hebt, dus een auto van na 25 mei 2015; bij de Gen 1-auto's wordt de iPhone 6s niet genoemd in de lijst.

Het gekke is dat op de door jou gevonden pagina wel onderscheid wordt gemaakt naar telefoons, maar bij de Apple-telefoons de software-versies niet worden geüpdate. Bij de iPhone 6 gaat men daarom uit van iOS 8.3, bij de 6s van 9.0.2. Ik zou zeggen dat de softwareversie bij een iPhone juist het belangrijkste is.

Bovendien is men niet consistent bij het antwoord op de vraag of SMS receive/send werkt. Dat is namelijk wel zo "in the case of support MAP profile". Die opmerking over MAP staat bij alle Columbussen tussen 25 mei 2015 en 30 mei 2016. Bij sommige iPhones staat echter een groen vinkje achter de SMS-mogelijkheid (ja, mits MAP), bij andere een rood kruisje (nee, tenzij MAP). Niet geheel duidelijk dus.

Volgens https://support.apple.com/nl-nl/HT204387 hebben bovendien alle iPhones 4 en hoger MAP. Dan zou het bij jou moeten werken. Volgens https://discussions.apple.com/thread/5067487?tstart=0 staat MAP bovendien standaard aan. Dat laatste wordt overigens betwijfeld op http://stackoverflow.com/questions/21133852/how-to-code-to-connect-iphone-message-access-profile, waar een manier staat waarmee MAP aangezet moet worden:

"You need to enable it for each device in your paired device list.

(Settings -> Bluetooth -> ringed 'i' of your device ->Show Messages)"

In het Nederlands is de laatste zin (op mijn iPhone 6): (Instellingen -> Bluetooth -> omringde 'i' van de Columbus -> Toon berichtgeving).

Kortom: receive/send SMS zou moeten werken. Je lijkt alleen zelf nog "Toon berichtgeving" aan te moeten zetten.

Xander

Senior Member
Bedankt voor de info @Rallye. Ik heb een Gen 2 en bij mij stond "Toon berichtgeving" uit op mijn iPhone SE. Ik heb het aangezet en ga straks kijken of het iets doet.

abelsj

Forumguru
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb op de skoda site gelezen dat een iPhone 6 bijvoorbeeld wel smsjes kan versturen via Columbus en een 5 of 5s bijvoorbeeld niet. Het is dus geen instelling. Met sommige telefoons werkt het wel met andere niet.
Kan kloppen want met mijn iphone6 en de Colombus werkt het wel

Bovenaan Onderaan