Geen spanning rechter achterlicht lampje

RobinTDI

Nieuw lid
Hallo,
Vorige week kreeg ik een melding voor een kapot lampje, niks geks natuurlijk vooral omdat dit lampje wel vaker die melding gaf, vaak tikte ik dan even op de unit en dan sprong hij weer aan, alleen dit keer niet en het peertje was heel.
Ik heb de fitting schoongemaakt en het lampje toch maar vervangen, helaas zonder resultaat!
De stekker gecheckt en alles doorgemeten en er staat geen spanning op het desbetreffende kabeltje dus als ik het in mag vullen zal er wel breuk in zitten ergens... Wat denken jullie??
 

RobinTDI

Nieuw lid
Ik denk niet eens dat ik er aan ga beginnen, die kabelboom loopt helemaal het chassis in geen idee waar ik moet beginnen
 

Tees

Donateur
Ergens zit volgens mij de regelmodule die de verlichting regelt. Weet uit m'n hoofd niet waar, maar daar zijn overzichtjes van welke module waar zit. Zou me niet verbazen als die ergens L/R achter de bekleding zit.

Je zult het wel moeten (laten) fixen, tis tenslotte APK afkeur.
 

Tees

Donateur
APK handboek, artikel 5.2.55:
1.
De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen, mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.

Dus als er 2 lampjes in zitten, moeten er 2 werken, want meer dan 25% afname van het lichtoppervlak.
 

Tees

Donateur
Even nagekeken in ETKA, maar de kabelboom loopt toch helemaal door naar voren, naar het dashboard, er zit geen regelapparaat voor de verlichting achterin. Dat maakt het wel een stuk vervelender idd...
 

RobinTDI

Nieuw lid
Och nou dan moet er toch iets met de kabelboom zijn.. stond er toevallig een onderdeel nummer bij? En kan het niet toevallig iets anders zijn met de zekering ofzo (heb ik al nagelopen) maar misschien iets anders?
 

EdK

Forumguru
Heb je zekering visueel gecontroleerd of echt gemeten met een universeel meter ?
En je had erover dat je lampje had gecontroleerd die niet deed ! Hoe dit gedaan ?
Visueel of werkelijk 12VDC erop gezet ?
Of de 2 lampjes even omgewisseld ?
Als beide gevallen toch heel blijken te zijn dan moet je het toch zoeken in de bedrading / lampvoet / stekkers.
Stekkers bij lampunit al een gecontroleerd of ze goed er op zitten? gecontroleerd op corrosie en of de pennentjes wel goed in stekkerblok zitten ? Laatste geval komt ook wel eens voor dat deze terugschuiven als je stekkerblok aansluit en dus geen contact maakt....
Dan kan bedrading een oorzaak zijn, kijk eerste maar een de bedrading goed na op beschadigingen rondom de lampunit en de doorvoeren.
Vooral bij doorvoeren willen deze nog wel eens doorscheuren of klem komen te zitten met gevolg dus draadbreuk
 

Tees

Donateur
Terechte checkvragen Ed, ik las de startpost als dat @RobinTDI op de kabel en/of de stekker had gemeten. Even checken of er een zichtbaar probleem is, is altijd goed, kan een hoop werk besparen.
De hele kabelboom vervangen lijkt me enorm veel werk, deze kabelboom is voor het hele rechter achtergedeelte van de auto (dus alles vanaf de achterportier en verder). Als je de breuk niet kan vinden, zou ik eerder één nieuwe kabel trekken van voren naar achteren.
 

RobinTDI

Nieuw lid
Ik heb de hele unit los gekoppeld bij de stekker en de stekker doorgemeten, de aansluiting van het desbetreffende lampje gaaf 0 spanning dus dan moet het haast wel iets met de kabel te maken hebben, de zekeringen heb ik alleen gecheckt en niet doorgemeten, dit kan ik nog proberen inderdaad
 
Bovenaan Onderaan