Geen vermogen meer

rxr

Lid
Na mijn tochtje naar Kiev en weer terug dacht de auto 100KM voor thuiskomst ik werk niet meer zo hard. Ik kon dus niet echt harder dan 120 meer.

Afijn, gauw de auto even langs de kant van de weg uitgelezen en deze gaf aan mengsel te arm, Nu heb ik een auto op LPG dus te weinig brandstof heb ik soort van uitgesloten. Want op beide heeft hij geen vermogen meer.

Dan zou het hoogst waarschijnlijk een lucht probleem zijn. Nu heb ik een atmospherische motor dus geen turbo problemen. Mijn luchtmassa meter lijkt goede waardes door te geven en ook als ik hem los trek (en dus grove gemiddelden moet pakken) rijdt hij net zo beroerd.

Kortom, het zou na de LMM moeten zitten en het inlaatspruitstuk maar ik kan geen lek vinden. Ben ook al met wat remreiniger in de weer geweest kijken of de motor ergens op reageerd maar helaas. Ik gok dus ergens een vaciuum lek maar heb wel wat slangetjes gevonden maar die zijn wel goed. Iemand handige tips om alle slangetjes te vinden en na te lopen of zijn er mogelijk nog andere veroorzakers voor dit probleem?

Ronnie

Forumguru
Trek de stekker van de eerste Lamdasonde (voor de kat) eens los en ga dan eens een stukje rijden.
Mengsel te arm betekent te weinig benzine. Zou je een vacuumlek hebben zou het mengsel te rijk zijn.

CDK

Forumguru
Trek de stekker van de eerste Lamdasonde (voor de kat) eens los en ga dan eens een stukje rijden.
Mengsel te arm betekent te weinig benzine. Zou je een vacuumlek hebben zou het mengsel te rijk zijn.

is klaarblijkelijk niet altijd het geval, ik heb ook een vacuüm lek gehad en vcp gaf als foutcode aan dat het mengsel te arm was.

Ronnie

Forumguru
Tis misschien een beetje onlogisch: Bij een vacuumlek constateert de onderdruksensor (spruitstukdruk) een te lage onderdruk en past het mengsel hierop aan richting armer (minder benzine).
De lamdasonde stelt na verbranding vast dat het mengsel te arm is (te veel restzuurstof in de verbrandingsgassen) en gaat de injectietijd verlengen richting rijker tot het niet meer gaat (out of range)
Althans zo werkt het bij mijn 1.4 BKY.
De 1.6 heeft nog een LMM maar de werkwijze is identiek.
Althans is dit mijn zienswijze.

rxr

Lid
Hmmm, had hem vanmiddag nog even aan de computer hangen. De 1e lambda regelt inderdaad maximaal bij. De additive trim stond op 25%. Dus het mengsel is sowieso to arm.

Dit zegt de website van gerit speek: "
Het is heel normaal, voor zowel het eerste als tweede veld, dat er iets anders wordt aangegeven dan nul. Als waarden te ver van nul afwijken dan zal dat leiden tot een foutcode en gaat het storingslampje branden (MIL - Check Engine Light - CEL). Waarden tot +/- 10% (5% ?) worden als normaal beschouwd, maximaal te meten waarde is geloof is 25%.
Een waarde in het eerste veld (additieve trim) die buiten zijn specificatie ligt betekent meestal dat er een vacuüm lek is., want het is vooral aanwezig bij stationair toerental, wanneer vacuüm het hoogst is."

Dus ik ga er stiekem lichtelijk vanuit dat dat het is. De vraag is alleen, hoe spoor je dat makkelijk op. Ook heb ik net even snel in het donker het rubber van het inlaatspruitstuk bekeken. Kon er niet zo heel veel aanzien en in het donker demonteren leek me geen strak plan. Hoorde niet echt lucht en met wat vluchtig gas reageerde de motor ook niet echt. Iemand nog tips of andere suggesties wat het mogelijk kan zijn en hoe ik het uit kan sluiten?

Oja, heb de luchtmassa meter ook nog even extra getest maar de doet goed mee als ik de waardes afzet tegen de gasklepposistie.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Ronnie

Forumguru
Toch even de stekker van de eerste sonde lostrekken, scheelt een hoop zoekwerk.
De computer zal terug stellen naar de basiswaarden.
Loopt ie dan nog niet mooi rond kun je verder gaan zoeken.
Onlangs ongeveer hetzelfde gehad met mijn eigen auto: lamdawaardes helemaal dol maar geen foutcode.
Stekker losgetrokken en de motor liep weer zo als het hoort.
Daarna sonde vervangen en het probleem was opgelost.

CDK

Forumguru
Je kan de aanzuig van het luchtfilter los maken, vervolgens de motor starten en dan de aanzuig volledig afdekken met een (schoon) rubber blokje of metalen plaatje. De motor moet nu stilvallen en het blokje / plaatje moet tegen de aanzuig aangezogen blijven zitten. Als het er af valt en je hoort lucht sissen heb je een vacuüm lek.

Bovenaan Onderaan